|
nietmeer
|
@Banaal: Ik weet wie het zegt, maar excuses aanvaard |
|
Zuwe Oudgediende
WMRindex: 705 OTindex: 22.390
|
Taz: Probeer de slaap te vatten zo, je moet het volhouden dus rust pakken is broodnodig!!! |
|
nietmeer
|
@Zuwe: Ik ben net om 22:00 uur pas uit het ziekenhuis gekomen, dus hier kan ik eigenlijk even mijn gedachten verzetten. Al lukt dat nog niet echt goed eerlijk gezegd |
|
Zuwe Oudgediende
|
Taz: eerst 'van je af praten' tuurlijk dat is heel begrijpelijk! Van een feest doe je dat uiteindelijk ook en dit is zoveel erger en hakt er behoorlijk in!
Maar ik bedoel: wees geen hele nacht op... |
|
MuseMatt Oudgediende
WMRindex: 3.360 OTindex: 21.667
|
Soms is je nacht dan gewoon weg. Ik hoop dat je morgen niets 'hoeft' |
|
Zuwe Oudgediende
|
@MuseMatt: Ja, zoiets ff je eigen gang én gedachten |
|
nietmeer
|
@MuseMatt: ik ben vrij morgen, maar moet nog wel een paar appeltaarten maken voor de verjaardag van zondag. Al ben ik pas de 15e jarig, maar mijn pleegvader en mijn nichtje zijn ook binnenkort jarig. De een vandaag (2 maart, en de ander 11 maart) @Zuwe: Dat was ik ook niet van plan Ben tamelijk gaar van 8.5 uur ziekenhuis |
|
MuseMatt Oudgediende
|
Taz: Gelukkig heb je dan de zaterdag nog voor het bakken. Morgen rustig aan doen en zie vanavond maar hoe't loopt |
|
nietmeer
|
@MuseMatt: Dan moet ik net als zondag van 17:15 tot 01:00 werken dus veel tijd zal er zaterdag niet zijn. Nee ik ga denk ik morgen (lees vandaag) naar de bios. Heb toch nog twee vrijkaarten. |
|
MuseMatt Oudgediende
|
Lijkt me prima. Hoewel het naar is, is het ook goed om te blijven doorgaan met leven (en genieten!) |
|
nietmeer
|
|
|
Zuwe Oudgediende
|
Trusten iedereen en tot morgen maar weer |
|
MuseMatt Oudgediende
|
*sluit het café voor de avond. Trusten * |
|
Zuwe Oudgediende
|
@MuseMatt: Op naar Nachtwacht maar zonder mij! |
|
Zuwe Oudgediende
|
Goedenmorgen, tot na mijn slaap |
|
Supermeid01 Erelid
WMRindex: 172 OTindex: 7.021 T |
*schrikt wakker en leert nog snel maatschappijleer door* het is heel raar, ik merk steeds vaker dat er gaten zijn in m'n geheugen die ik niet kan opvullen, alsof er in mijn hoofd en klomp watten zit. |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
maatschappijleer
wat heb je geleerd ?
|
|
Deus Erelid
WMRindex: 240 OTindex: 2.514
|
@Supermeid01: Maatschappijleer is toch een super vak ?! En zo simpel! Maar als je niets wilt vergeten.... dingen opschrijven ergens op een plek waar je dagelijks kijkt en dan eventueel in een agenda zetten (gcal) met reminder! Vergeet je niets meer De crux is informatie verwerking. Ik schrijf tegenwoordig gewoon alles, echt alles, op en zet het in gcal / google tasks en heb nog een ideeen/referentie opslag wrrkt moooooi |
|
heraux Oudgediende
... De belangrijkste deontologische filosoof was Immanuel Kant. Zijn categorische imperatief is een duidelijk voorbeeld van deontologie. Zijn hypothetische imperatief is daarentegen meer vergelijkbaar met het utilisme en dus met de teleologische ethiek. Hoewel de categorische imperatief absoluut is, is het géén norm. Het is namelijk een imperatief voor het autonoom zedelijk bewustzijn, terwijl een norm een maatschappelijke regel is die voor de individuen geldig is. Voor het afzonderlijk individu is de norm dus een facet van een heteronoom moraalsysteem. Een andere bekende deontologische filosoof was John Rawls. Ook mensenrechtenorganisaties als Amnesty International zou men deontologisch kunnen noemen. ...
Wie is Immanuel Kant : en welke invloed heeft hij op de huidige samenleving? |
|
WMR-kok Oudgediende
WMRindex: 5.850 OTindex: 106.950 S |
@heraux: Hij is de eerste persoon die zelfmoord gepleegd heeft? Vandaar het spreekwoord, zich van kant maken. |
|
heraux Oudgediende
... Kant was de vierde van negen kinderen van een arme zadelmaker. Dankzij de welwillendheid van een piëtistische dominee kon Kant op achtjarige leeftijd het Collegium Fridericianum, een Latijnse school, in zijn geboorteplaats bezoeken. Op zijn zestiende ging hij daar naar de universiteit, waar hij eerst theologie en vervolgens filosofie en wis- en natuurkunde studeerde. Na zijn afstuderen op 22-jarige leeftijd verdiende hij de kost als huisonderwijzer in zijn woonplaats. Op de universiteit van Koningsbergen kon hij pas negen jaar later, in 1755, (onbetaald, want het was een erefunctie!) een aanstelling als privaatdocent krijgen. Hij gaf in deze functie tot 1770 openbare colleges in onder meer logica, metafysica, ethiek, wiskunde en fysische geografie. Hij promoveerde in 1755 op een in het Latijn geschreven proefschrift, getiteld "Principiorum primorum cognitionis metaphysicae" (vaak aangehaald als: Nova Dilucidatio. Duitse vertaling: Eine neue Beleuchtung der ersten Prinzipien aller metaphysischen Erkenntnis. Nederlands: Een nieuw licht op de eerste principes van alle metafysische kennis.) ... |
|
WMR-kok Oudgediende
Een geestelijke en een klein kind. Die welwillendheid van die dominee kwam zeker omdat van Kant goed kon paardrijden? |
|
Deus Erelid
WMRindex: 240 OTindex: 2.514
|
@ @WMR-kok: Quote: 1073. Iemand van kant maken (of helpen), d.w.z. iemand uit den weg ruimen, dooden; in Vlaanderenook iets van kant maken, iets vernielen (Schuermans, 220 a). In de middeleeuwen en in de 17 de eeuw zeide men: eenen van cant(e) spelen; bij Servilius, 151 staat opgeteekend: laet hem van cant helpen ter vertaling van ad Cynosarge; zie ook Marnix, Byenc. 207 r en Lat. Versch. 269. Van kant(e) beteekende eig. van den kant af, weg (vgl. op zij zetten; hd. bei Seite schaffen) en werd in de 17 de en 18 de eeuw veelal in verbinding met de werkwoorden sturen, zenden, wijzen gebruikt, zooals in Vondel's Jeptha, 1875: Men stierde mij van kant door looze treken. Ook kende men van kant leggen (Huygens, Zeestraet, 846); zich van kant maken in den zin van zich verwijderen, wegloopen (Poirters, Mask. 209; vgl. Schuerm. 220 a); van kant helpen (Vondels Maeghden, inhoud; Hooft, Ned. Hist. 500; Sewel, 377); van kant zijn, weg zijn, afwezig zijn; zie Ndl. Wdb. VII, 1333 vlg. In West-Vlaanderen en Kl. Brab. gebruikt men thans nog van kant(e) zetten, werken of doen, in den zin van aan een kant zetten, wegzetten, verkwisten, verteren (zie Teirl. II, 107; Antw. Idiot. 616), aan kant zetten of doen, zooals wij zeggen, waarvoor men in het Land v. Waas zegt: aan den eenen kant zetten; bij Rutten, 348: zich vankant houden, zich niet laten zien; zich vankant maken, het hazenpad kiezen; iets vankant zetten, opdrinken, verteren. Dit aan kant wordt thans nog in het Noorden van ons land en in Zeeland gebruikt in den zin van in orde, gereed, opgeredderd, veelal van kamers gezegd (Molema, 497; Fri. Wdb. II, 38 a en Sewel, 377), terwijl men in Groningen onder an kant moaken verstaat te bed brengen (van kinderen gezegd; ook in het Friesch oan 'e kant), en onder zök an kant moaken, te bed gaan (Ganderheyden, Groningana,[/b] 3), hetzelfde als an zied goan (Molema, 485; 49 en het fri. oan 'e ich (kant) gean. |
|
Supermeid01 Erelid
WMRindex: 172 OTindex: 7.021 T |
Jaaa maatschappijleer is leuk. en..mijn..proefwerk om in te halen..lag niet...in het inhaallokaal..ALWERrr...*passes out* |
|
WMR-kok Oudgediende
|
|