hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 19 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 [4] 5 6 7 .... 15 16 17 18

Blog van Emmo, bootjes en meer

29-06-21 00:26:52
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@Ronnymij: Ze zijn inderdaad niet geneigd snel externe hulp in te schakelen.

30-06-21 18:17:46
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
-----------------------------
Wederom de Neverending Story van de Ever Given

Kapitein Ever Given moest ruziënde loodsen uit elkaar houden

Ruzie tussen de twee loodsen van de Ever Given lijkt een belangrijke rol te hebben gespeeld bij de gronding van de containergigant in het Suezkanaal op 23 maart. Dit volgt uit gesprekken die zijn opgenomen door de reisgegevensrecorder aan boord, waarvan rapporten zijn opgenomen in juridische documenten.

Grotendeels gebaseerd op deze gerechtelijke documenten, maakte Bloomberg een uitgebreide reconstructie. De opvallende onthulling zal echter waarschijnlijk weinig verschil maken voor de aansprakelijkheid voor schade. De loodsen waren in dienst van de Suez Canal Authority (SCA), maar in haar algemene voorwaarden wijst SCA elke aansprakelijkheid af. Hierin staat onder andere dat de loodsen alleen een adviserende rol hebben en dat de kapitein te allen tijde verantwoordelijk is voor de navigatie.

Zoals bekend eiste SCA aanvankelijk een enorme schadevergoeding van rederij Shoei Kisen Kaisha voor de schade en het verlies van reputatie. Vorige week kondigden de partijen aan dat er "een akkoord" was bereikt, vermoedelijk voor een lager bedrag, en dat het schip na ruim drie maanden eindelijk zou mogen vertrekken. Dat is nu bijna een week geleden.

Uit gesprekken die door de reisgegevensrecorder aan boord zijn opgenomen en waarvan rapporten in juridische documenten zijn opgenomen, blijkt dat de loodsen tegenstrijdige instructies gaven en tegen elkaar schreeuwden net voordat het schip aan de grond liep. Vermoedelijk werden beledigingen ook in het Arabisch uitgewisseld, maar deze werden niet opgenomen in de gespreksverslagen.

Omdat de containergigant die voor Evergreen zeilde te maken had met harde wind in het smalle kanaal, gaf de senior piloot de stuurman het commando 'full ahead' om de wendbaarheid te vergroten. Dit zou de snelheid verhogen tot ongeveer dertien knopen, terwijl de aanbevolen snelheid op die route acht knopen is.

De tweede piloot, die lager in rang was, maakte hier bezwaar tegen. Dit leidde tot een confrontatie tussen de twee, waarbij de kapitein moest ingrijpen. Tegen die tijd had de ramp echter al toegeslagen omdat het schip te dicht bij de wal was gekomen en naar de oever werd gezogen, het zogenaamde Bernoulli-effect. Sneller varen verhoogt dit effect.

Na de gronding bleven de twee piloten elkaar lastig vallen, volgens de documenten van Bloomberg, waarvan de inhoud wordt betwist door de SCA. Maar het persbureau komt met een letterlijk citaat: 'Deze schepen (in het konvooi – red.) horen niet naar binnen te komen', aldus de senior piloot. 'Waarom liet je hen binnenvaren?' antwoordde zijn collega.

02-07-21 08:06:45
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Dertien knopen met zo'n bakbeest in zo'n slootje? 8O Trek je dan niet de stenen uit de oever?

Laatste edit 02-07-2021 08:07

02-07-21 09:04:58
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.472
OTindex: 94.218
@Emmo: Twéé loodsen? Is dat daar de gebruikelijke gang van zaken? 🤔

02-07-21 11:22:17
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.038
OTindex: 1.090
Quote:
De loodsen waren in dienst van de Suez Canal Authority (SCA), maar in haar algemene voorwaarden wijst SCA elke aansprakelijkheid af.

Dat zijn nog eens slimme mensen.
Ze doen alles fout maar ze zijn er niet aansprakelijk voor :)

02-07-21 14:30:46
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@venzje: Inderdaad. Dat doe je alleen maar in een noodsituatie.
Beetje dom (A). In het artikel wordt gesproken van het Bernoulli-effect. Als je daar last van krijgt (vrij gebruikelijk in nauw vaarwater) dan is het domste wat je kunt doen gas geven. Daardoor wordt dit effect versterkt en kom je alleen maar erger in de problemen.

@Mamsie: Alleen voor grote schepen. Elke loodsenorganisatie heeft regels wat dat betreft. Twee loodsen voor grote schepen is een gebruikelijke maatregel.

@Buick: Ook dat is standaard. De enige plek in de wereld waar de loods officieel de verantwoording overneemt is het Panamakanaal.

Laatste edit 02-07-2021 14:31

02-07-21 15:23:10
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@Emmo: en waarom is het voor het Panamakanaal anders?

02-07-21 15:31:23
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@allone: Geschiedenis.
Toen het Panamakanaal pas was gegraven werd, door de Amerikanen, de vaarweg van zodanig van belang geacht dat zij deze regel instelden. Ze wilden uitsluitend voldoende kundige en getrainde mensen door dat kanaal laten varen. Hoewel de gemiddelde kapitein prima in staat is zo'n kanaal te bevaren, wilden de Amerikaantjes een extra zekerheid.

En als een regel eenmaal is ingesteld blijft hij gehandhaafd. Of het nu zin heeft of niet.

30-07-21 19:03:06
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
---------------------------------------
Misschien herinneren jullie je nog wel het verhaal van de bulkcarrier die een jaar geleden strandde bij Mauritius.

Hier een update (vertaald uit het Engels)

De International Transport Workers' Federation (ITF) roept op tot de onmiddellijke vrijlating en repatriëring van de MV Wakashio-bemanning. De zeevarenden worden al meer dan een jaar vastgehouden door Mauritiaanse autoriteiten.

Het bulkschip, eigendom van het Japanse Nagashiki Shipping, raakte op 25 juli 2020 een rif voor de kust van Mauritius. Olie van het schip veroorzaakte een ecologische ramp op de site. De kapitein en hoofdofficier werden gearresteerd na het aan de grond lopen op beschuldiging van het in gevaar brengen van de scheepvaart. Het tweetal zit sinds hun arrestatie vast in de gevangenis en borgtocht is geweigerd. Het grootste deel van de rest van de bemanning is onder "huisarrest" vastgehouden en in een lokaal hotel ondergebracht.

David Heindel, voorzitter van de AFDELING VAN ITF Seafarers, zegt dat de bemanning 'zonder aanklacht' is vastgehouden. ITF heeft een brief geschreven aan de president van de Republiek Mauritius, de heer Prithvirajsing Roopun, waarin zij om zijn steun vraagt "om juridische procedures vooruit te zien en de snelle afsluiting van de nu een jaar durende saga waarmee de bemanning wordt geconfronteerd".

Hij voegt eraan toe: "De ITF ondersteunt grondige, onafhankelijke onderzoeken naar de factoren die verband houden met elk maritiem incident, met inbegrip van die welke van invloed kunnen zijn op de gronding van de MV Wakashio. In dit geval maken we ons zorgen over het gebrek aan passende juridische procedures met betrekking tot de Wakashio-bemanning.'

Een deel van de bemanning is nu twee jaar van huis. Heindel: 'Twee jaar is te lang om weg te zijn van dierbaren. De voortdurende detentie van de bemanning draagt bij aan de stress van hun families van wie velen vechten tegen de huidige pandemie en de economische gevolgen ervan, zonder de steun en aanwezigheid van hun vaders, echtgenoten, broers en zonen. De families willen dat ze naar huis komen.'

31-07-21 02:38:56
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Wat verschrikkelijk zeg, toch wel gek dat je daarover in het regulier nieuws niets hoort. :-(

31-07-21 13:58:50
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@yes_my_dear: Ach, het is natuurlijk veel minder belangrijk dan de ruzie tussen Douwe Bob en Raemon Sluiter (wie die twee ook mogen zijn)

17-08-21 09:19:34
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
-----------------------------
De situatie in China schijnt toch nog niet geheel en al onder controle te zijn, zo lijkt het

Containerprijs bijna vertienvoudigd: 'Het is puinhoop op puinhoop op puinhoop'
De prijs voor het vervoer van zeecontainers blijft maar stijgen door tegenslagen in de internationale containervaart. Na de blokkade van het Suez-kanaal en de sluiting van de Yantian-haven, kampt nu een belangrijke Chinese zeehaven met een sluiting van een terminal vanwege een coronabesmetting.

"Het is puinhoop op puinhoop op puinhoop daar in China", zegt Edwin Asveld, directeur van logistiekbedrijf TransHeroes, over de nieuwe havensluiting. Vanwege een coronabesmetting is een terminal van de Ningbo-haven tijdelijk gesloten om verdere verspreiding te voorkomen. Ningbo is een van de grootste havens ter wereld. Vorig jaar werden miljoenen containers in de nu gesloten terminal ingeladen.

"Van de sluiting van de Yantian-haven in juni hebben we nog steeds last", zegt Asveld. "Die sluiting duurde toen een week." De Ningbo-haven is sinds woensdag gedeeltelijk dicht. "Ik verwacht dat dit ook weer weken vertraging gaat opleveren."

"De impact van de sluiting in Ningbo is nog niet helemaal duidelijk, maar die zou weleens groter kunnen worden dan de sluiting van Yantian", zegt Lesley de Rijcke, accountmanager van logistiekbedrijf Slavenburg en Huyser. "En we hebben al een achterstand."

Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot. Voor de stijging, die begon in mei vorig jaar, kostte zo'n container nog 1400 dollar.

"Ik had nooit gedacht dat de hoge prijzen zo lang konden aanhouden", zegt Asveld. De Rijcke: "De zeevrachtprijzen gaan echt door het plafond heen."

In hoeverre de hogere containerprijs ook wordt doorberekend aan de consument, is erg afhankelijk van de goederen. Maar Asveld ziet bij een klant de inkoopprijzen al wel stijgen. Zij verschepen 220 dozen fauteuils in een 40 foot container.

"Per fauteuil praat je dan over 60 dollar wat alleen de zeevracht al extra kost. De invoerrechten worden ook hoger, omdat de zeevracht daar een onderdeel van is. De stoel wordt dan al gauw ruim 50 euro duurder. Dus als de stoel eerst 150 euro inkoop kostte, is dat nu 25 procent meer."

De eerste klanten beginnen al productie te verplaatsen. "Het begint een dramatisch verhaal te worden", zegt Adelien Zwaan, directeur van PEHA Sneek. Haar bedrijf verkoopt kerstartikelen: kunstsneeuw, verlichte dorpjes, kaarsjes. En een groot deel daarvan komt uit Chinese fabrieken.

Ningbo is een belangrijke vertrekhaven voor haar producten. "Dat proberen we nu om te leiden. Voor de kerst moet nog wel lukken, maar inmiddels zitten we wel op een maand vertraging." Een klein deel van de productie zit al in Friesland. "Dat willen we gaan uitbreiden", zegt Zwaan. "De afhankelijkheid van China is te groot."

Kippengaas
Tot die conclusie zijn ze ook gekomen bij interieurbedrijf HK Living. "De situatie is knap waardeloos", zegt eigenaar Sander Klaver. Elke maand laat hij een container vol meubels uit Ningbo komen. "Het is moeilijk om plek te vinden in andere Chinese havens."

De stijgende containerprijzen zijn ook voor Klaver een reden om meer productie naar Europa te verplaatsen. "Daarnaast hebben we tijdens de coronacrisis gezien dat China ook het land gewoon helemaal op slot kan gooien. Dan zitten wij zonder producten", zegt Klaver. Het bedrijf is onder meer begonnen om stoelen in Nederland te laten maken. "Een paar jaar geleden was China daarvoor de vanzelfsprekende productielocatie. Dat is echt aan het verschuiven."

Klaver spreekt nog van een balans: een deel uit China en een deel uit Europa. Maar sommige ondernemers vertrekken al helemaal uit China, ziet Asveld van TransHeroes. "Een klant van ons importeerde kippengaas uit China. Maar de prijs van de container is inmiddels hoger dan de prijs van het kippengaas erin. Hij haalt het gaas nu in Europa."

20-08-21 10:39:02
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
-------------
Appelenoogst

zo langzamerhand is bij mij achter de appeloogst begonnen. Ik heb drie bomen. Nummertje één had geen bloesem en dus geen appels. Denkelijk slaat die een jaar over.
Nummer twee, een Elstar, zit mudvol. Daar beginnen nu de rijpe appels af te vallen. Alleen zijn de appel vol vraat, zodat ik zowat de helft in de ton moet gooien, en de andere helft is alleen maar goed voor appelmoes, appeltaart en hete bliksem. Ik heb weliswaar geen zoete appeltjes, maar zonder gaat ook wel.
Nummer drie is redelijk normaal, maar dat is een late. Daar moet ik nog een weekje of twee wachten.

Mijn perenboom, een Conference, zit ook vol. Ik heb de eerste zak al naar de buren gebracht. Er zit zoveel aan dat ik het in m'n uppie niet op krijg. Dat wordt dus gebakken peren als toetje voor de eerstkomende maanden.

20-08-21 10:56:03
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
De eerste serieuze notarisappels liggen hier onder de bomen. Dat zijn vrijwel allemaal exemplaren met wormgaatjes en andere vraatsporen, hooguit goed voor genoemde B-toepassingen op korte termijn. Maar de meeste vruchten zitten nog stevig vast, dus ik wacht nog even met de pluk.

Het wordt weer een uitdaging om de - zo te zien overvloedige - oogst te verwerken, c.q. af te zetten. Ik ga een kilootje of tien wecken, een experiment. Daarnaast overweeg ik een droogoven aan te schaffen. De beste appels bewaar ik als vanouds gewoon in de schuur. De ervaring leert dat ze daar maanden goed blijven.

Quote @Emmo:
De stoel wordt dan al gauw ruim 50 euro duurder. Dus als de stoel eerst 150 euro inkoop kostte, is dat nu 25 procent meer.
In mijn berekening is het zelfs ruim 33% meer. Een meerprijs wordt immers berekend boven op het oorspronkelijke bedrag.

Laatste edit 20-08-2021 11:01

20-08-21 12:19:30
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.216
OTindex: 8.317
Ik heb ook een appelboom, zaten 3 appels aan :ja nu nog 2 _O-

En aan mij perenboom zitten 2 peren :)Ze zijn ook nog pas 2 jaar oud

20-08-21 12:31:31
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
@Beereekhoorn: Bij mij duurde het ook een paar jaar voordat het goed begon. Alleen mijn Elstar zat vanaf zijn 2e jaar al goed in de vruchten.

20-08-21 13:22:18
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.216
OTindex: 8.317
@Emmo: ik moet dus geduld hebben :[

Wie weet wat ze volgend jaar doen :)

En mijn druif zal dan ook echt gaan beginnen (die heb ik in het voorjaar gepoot)

27-08-21 00:57:13
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
----------------
Weten jullie nog van Katrina?

Die Tropische Cycloon die New Orleans verzoop?

Het zou maar zo kunnen dat de volgende er aan zit te komen. Weliswaar volgens de prognose een categorie één, de laagste, maar ook dat is niet te versmaden. Overigens is volgens de NOS de zeewatertemperatuur in de golf van Mexico in de buurt van de dertig graden Celsius. Lijkt me erg hoog, vooral in open water, maar volgens dit klopt het wel zo'n beetje.
In dat geval zou het maar zo kunnen dat het het toch een pietsje zwaarder wordt dan een eentje.

Het blijft natuurlijk een prognose. In tegenstelling tot het klimaat dat, volgens sommigen, wél tot drie cijfers achter de komma kan worden voorspeld, is het weer nog steeds een vrij onzekere factor.

27-08-21 01:06:30
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
daar zijn ze dan klaar mee....
pijnlijk toeval is dat het vierde kind van mijn ex en mijn opvolgster een paar weken eerder was geboren. een meisje, en het heet Katrina :$

28-08-21 09:21:11
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.335
OTindex: 28.406
Update over Ida

Het lijkt er inderdaad op dat Ida aan het aansterken is en op koers ligt voor New Orleans.
Prognose nu is bij aan land komen dat het een cat 3 is. Net als Katrina. Windsnelheden liggen dan in de orde van 200 km/h (ter vergelijk, in Nederland begint het KNMI al te piepen bij de helft daarvan).
Boven land neemt de kracht snel af, zoals in de prognose te zien is. Alleen zal het beestje flink uitregenen zodat er toch wel een aantal mensen natte voeten zullen krijgen.

Na Katrina ben ik een aantal keren in New Orleans geweest, en wat ik daar gezien en gehoord heb stemt niet tot vreugde. Er zijn goede maatregelen getroffen, zoals het maken van een bovenstroomse overlaat. maar de dijken en andere primaire beschermingen zijn nagenoeg net zo weer opgebouwd. Of de pompcapaciteit verbeterd is weet ik niet.

Maar de eerstkomende paar dagen wordt het spannend daar.

30-08-21 14:04:34
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Hopen dat het meevalt dit maal. En hier iedereen klagen over dat de zomer niet te best was. Doe ik zelf ook wel hoor, maar zulk nieuws zet je wel even weer met de voeten op aarde.

30-08-21 14:37:06
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.038
OTindex: 1.090
@yes_my_dear,ik heb niet 1 keer geklaagd.
Ook omdat 1 van de honden ziek was en dan moet het helemaal niet zo heet zijn.
En volgend jaar kan het niet slechter dus dan is er weer een mooie zomer :P


30-08-21 14:40:19
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@Buick: Volgend jaar kan het best een heel stuk slechter zijn, want hoewel we het misschien een beetje vergeten zijn was dit gewoon een heel gemiddelde Nederlandse zomer.

30-08-21 14:46:27
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.718
OTindex: 90.298
@venzje: ja idd, en een heerlijke Nederlandse zomer voor allen, die niet van tropische temperaturen houden :)

30-08-21 15:56:38
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Ik houd helemaal niet van tropische temperaturen maar ben wel van mening dat de zon zich bar weinig heeft laten zien deze zomer. Juni was gevoelsmatig het beste.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 [4] 5 6 7 .... 15 16 17 18

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven