hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-4 16:00 - 74468 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

130 km/u op de snelweg, mag dat?

31-10-10 20:27:22 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
In het regeerakkoord is, op aandringen van de PVV, een verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen opgenomen. Sneller thuis zijn klinkt dan wel mooi, maar er kleven ook negatieve gevolgen aan dit voorstel. Zo zullen er jaarlijks meer files en verkeersslachtoffers zijn. Is dit voorstel wenselijk?

01-11-10 07:50:08 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Dat van die files en slachtoffers is volgens mij pure propaganda van de tegenstanders. Ik geloof er geen barst van.

Referentiekader: Duitsland waar je op een zeer groot deel van de snelwegen onbeperkt hard mag en op de provinciale wegen 100, waar wij hier maar 80 of 60 mogen.

Als de critici hier gelijk hebben, zou het daar een slagveld moeten zijn of een permanente file, maar beiden zijn niet het geval.

Dat je bij Muiden niet moet gaan verhogen is wel helder, te druk. Ook in Dld geld op dergelijke punten een beperking. Maar
hoe ik een file moet veroorzaken met 130 op een totaal lege A28 waar je ook wel een F16 kan laten landen is mij een raadsel.

01-11-10 07:53:21 - Quote! - @Kameleon
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Invisible, dat lijkt me echt overdreven, dat het propaganda is, het is denk ik een enorm logisch gevolg...

En in Duitsland, is het toch een tikkeltje groter dan hier in Nederland, kun je niet vergelijken ;)

Nou, file veroorzaak je o.a. door verkeersongelukken, dóór de 130 km/h.

Ook voorzie ik dat veel mensen van de oudere generatie, dit niet bepaald kunnen volgen, aangezien het al jaren 120 is. ;)

01-11-10 08:09:11 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Hoe sneller men rijdt, hoe groter de gewenste afstand tussen 2 auto's (2-secondenregel) des te drukker de wegen zullen zijn tijdens spits.

Drukte is recht evenredig met ongelukken, en drukte is ook recht evenredig met files.
Propaganda?
Nah.

130 rijden is gewoon pure onzin. Die 10 km/u maken nauwelijks uit over je reistijd, en de rotzooi die je er voor krijgt lijkt mij 't niet waard.
Populistische roep om aandacht weer.

01-11-10 08:20:01 - Quote! - @jackjanjanus
jackjanjanus
Oudgediende


WMRindex: 1.028
OTindex: 12.798
Het lijkt me wenselijk om variabele snelheidslimieten verder door te voeren zodat als het er druk is bv 80 de max is en als het rustig is 130 of 140 ofzo. Op enkele snelwegen in nederland is dit al van kracht alleen dan tussen de 120 en 80 km/u

01-11-10 10:09:53 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
De resultatenzullen hopelijk anders uitvallen dan verwacht :P

01-11-10 15:58:24 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
Naast de veiligheid zal volgens mij ook het milieu verslechteren, terwijl er juist zoveel aan wordt gedaan om het milieu niet te zwaar te belasten. Daarbij komt dat de ANWB denkt dat 130 km/u vrijwel onmogelijk is op de nederlandse snelwegen.

01-11-10 17:52:16 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote Vercetti:
Daarbij komt dat de ANWB denkt dat vrijwel onmogelijk[/url] is op de nederlandse snelwegen.


Dat komt omdat die lui van de ANWB in het westen wonen en Noord Nederland dus een ver van mijn bed show is. De A wegen hier zijn vaak dermate leeg en recht dat 160 (- 200) ook geen enkel probleem is.

En het milieu? Alle auto's van Nederland bij elkaar stoten per jaar vele malen minder uit dan de natuur zelf doet met vulkanische activiteiten. Ofwel: ook als je het complete verkeer geheel stillegt, merkt de aarde als geheel het verschil niet eens.


01-11-10 17:55:13 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
@Invisible: Dat laatst mag je eens komen uitleggen aan mensen wie naar adem snakken in de verstopte steden ;)

01-11-10 18:20:30 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
@Invisible: Al die regels voor de beperking van CO2-uitstoot kosten de staat klauwen vol geld, en m.i. is het zonde om het gunstige effect van deze regels teniet te doen door het onzinnige voorstel om de maximumsnelheid te verhogen. En dit is niet alleen gezeur over klimaatverandering, maar ook om smog. Dus wat het milieu betreft lijkt het een slecht voorstel.

01-11-10 19:49:41 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
doe maar 200km/u - maar dan op volledige eigen risico voor alle weg gebruikers - dat heet - het poortje door op die speciale baan - klotst het met een knal - tja.. volgende..

Darwin Award Commitee

02-11-10 07:27:01 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote Kpuc:
@Invisible: Dat laatst mag je eens komen uitleggen aan mensen wie naar adem snakken in de verstopte steden ;)


Regionaal zoals in steden heb je gelijk. Daar doet de mens meer dan de natuur zelf. Wel al veel minder dan een 50 jaar terug, maar nog steeds teveel.

Wat mij in de discusies wel steeds opvalt: men vertikt het om naar Duitsland te kijken. Alle problemen hier spelen daar ook en worden daar ook opgelost. Zonder betutteling en met gewoon door mogen rijden waar dat kan.

Waarbij ik me ook afvraag hoeveel doden er hier in NL vallen doordat mensen net iets te laat dingen zien omdat ze meer op de meter aan het letten waren dan op de situatie. Of in de stress zitten doordat ze na een file met veel tijdverlies niet mogen doorrijden daar waar dat eindelijk kan.

Iedere keer weer als ik in Dld rijdt merk ik hoe relaxed dat is. Geen geloer op die meter, gewoon met het verkeer mee zonder enige druk. Daar is rijden nog leuk en leuk ipv ergernis of stress komt zeker de veiligheid ten goede

02-11-10 07:33:49 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
@Invisible: Dat er niet al te snel naar Duitsland wordt gekeken is vanwege het grote verschil in infrastructuur, wegbeheer en kijk ook eens hierom andere geluiden over de Duitse snelwegen te lezen. Niet allemaal zijn ze zaligmakend..

02-11-10 11:09:33 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Ik vermoed dat er niet naar Dld gekeken wordt omdat men dan moet erkennen dat de betutteling hier op veel punten veel te ver doorgeslagen is.

De A31 hier net over de grens verschilt niet wezenlijk van de A28 hier qua wegbeeld en drukte, vergelijken zou de onzin van de limitering hier dan ook teveel te kijk zetten...

Wat me in Dld ook iedere keer weer aangenaam verrast is de beleefdheid, het gebrek aan agressie in het verkeer. Niemand die op je bumper gaat hangen als je niet snel genoeg naar rechts gaat, keurig op afstand en pas optrekken als je zelf weer invoegt etc. Ik stel dat dit voor een flink deel het gevolg is van het feit dat je daar gewoon mag rijden en hier niet.

Dat de agressie hier mede veroorzaakt wordt door die eeuwige betutteling, de toch vaak niet uit te leggen limieten op diverse tijden etc.

02-11-10 13:52:13 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
@Invisible: Je kunt niet alles op de betutteling gooien, mensen zijn nog altijd zelf verantwoordelijk voor hun gedrag :P Misschien is het hier in Nederland gewoon te klein voor het wagenpark wat actief op de weg is.

02-11-10 14:19:58 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Waarschijnlijk zijn de Duitsers wat vriendelijker, omdat ze sneller hun rijbewijs kwijt zijn met grove overtredingen.

02-11-10 15:35:14 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Zou mee kunnen spelen, maar of dat alleen de oorzaak is?

De hufterigheid van de NL automobilist heeft overigens wel 1 onverwacht voordeel: wij hebben de veiligste zebrapaden van Europa.... Oorzaak: elders stappen mensen zo het zebrapad op, de automobilist stopt wel. En dan gebeurd er wel eens wat. In Nederland weet je gewoon dat de auto niet stopt en kijk je dus uit voor een zebra. Met als gevolg dat ze statistisch gezien tot de veiligste van Europa horen....

Terug naar de snelheid: van 120 naar 130 vind ik eigenlijk een flutdiscussie. Beter zou zijn : afschaffen 80 en 100 restricties op A wegen en overal gewoon weer 120. Dat zet meer zoden aan de dijk en schiet meer op dan hier en daar op sommige momenten 130 mogen.

03-11-10 09:24:17 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Invisible; dat heeft niets met snelheid te maken: maar met opvoeding; vrijdenken is nog niet vrij zijn..

11-11-10 11:21:11 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
"De hufterigheid van de NL automobilist heeft overigens wel 1 onverwacht voordeel: wij hebben de veiligste zebrapaden van Europa.... Oorzaak: elders stappen mensen zo het zebrapad op, de automobilist stopt wel. En dan gebeurd er wel eens wat. In Nederland weet je gewoon dat de auto niet stopt en kijk je dus uit voor een zebra. Met als gevolg dat ze statistisch gezien tot de veiligste van Europa horen...."

Het vogelvrij verklaren van de Zebra pas heeft als gevolg dat auto's helemaal niet meer willen stoppen op sommige plekken - alleen als je staat te kijken - als het in het oog valt..

Soms moeten mensen minuten wachten voordat er een gat valt - of als ze oversteken dan kijken de bestuurders of je een Zebra bent..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven