Wie-Wat-Waar |
emmertje Oudgediende
WMRindex: 17.961 OTindex: 66.902
|
F. Bolink en G. Koopman
Monument voor de N.O. polder
A6/Ketelbrug
Meer info:
Het ketelhuisje, zoals iedereen het kunstwerk noemt, is gemetseld van baksteen en ook gevoegd in baksteenkleur, zodat het huisje één brok steen lijkt. Ook de aluminium rookpluim uit de schoorsteen heeft een roodbruine kleur en ziet er daardoor onbeweeglijk uit. Toch draait de rookpluim mee met de -in dit gedeelte van het land- immer waaiende wind. Het huisje is ontworpen als een monument voor de Noordoostpolder en staat als het ware op de bodem van de zee, terwijl het bootje op de rookpluim op voormalige waterhoogte tegen de wind in vaart; symbool voor het schijnbaar onmogelijke karwei om van zee een stuk land te maken. Er is nog meer vreemd aan dit ogenschijnlijk gewone bakstenen huisje. De muren zijn zo gemaakt dat, van welke kant je het ook bekijkt, het hele bouwsel van een afstand plat lijkt, alsof het getekend is. Pas dichterbij gekomen zie je dat het wel degelijk een driedimensionaal bouwwerk is, spottend met alle verwachtingen over perspectief. Toch is het wel degelijk hol, want binnenin schuilt de constructie die de rookpluim kan laten draaien, al naar gelang de richting vanwaaruit de wind waait. F. Bolink en G. Koopman zijn van huis uit architecten, maar vinden het eigenlijk leuker om beelden te maken. Vooral in Twente, de streek waar dit duo woont, zijn verschillende kunstwerken van hen te vinden. Ze maken het liefst herkenbare dingen, waar bij nader inzien iets wonderlijks mee aan de hand is. |
|
Invisible Oudgediende
WMRindex: 3.730 OTindex: 5.186
|
Shi . . . . weet ik er eens 1 zie ik direct eronder emmertje's antwoord al staan.... Nou ja, volgende keer beter |
|
nietmeer
|
@emmertje: , was ook een makkelijke deze keer |
|
emmertje Oudgediende
|
afbeeldingIn welke plaats bevindt zich dit kasteel? Waar is deze plaats vooral bekend om geworden? Bonus: Wie is burgemeester van deze plaats? |
|
Invisible Oudgediende
|
Schloss WolfsburgPlaats is bekend door de Volkswagen fabrieken aldaar Burgemeester : Rolf Schnellecke |
|
emmertje Oudgediende
|
|
|
Invisible Oudgediende
|
De volgende: - waar bevind ik mij - Hoe heet de plaats die je ziet afbeelding |
|
nietmeer
|
Een hint zou welkom zijn |
|
Invisible Oudgediende
|
Toen ik deze foto nam lag dit stadje in een ander land dan nu... |
|
Invisible Oudgediende
|
Het stadje is niet over land te bereiken vanuit Nederland. |
|
Kpuc Oudgediende
WMRindex: 7.557 OTindex: 38.305 S |
Is het vanuit Italië wel over land te bereiken of middels een boot? De zoek je sufshow ist bij deze |
|
Relpa Oudgediende
WMRindex: 3.482 OTindex: 10.385 S |
Moet een Croatisch eiland zijn brat maar de welke lijkt niet op Korcula en ook niet op Hvar |
|
Invisible Oudgediende
|
Relpa: Het is inderdaad een croatisch eiland....maar niet de twee die je noemt. En dus ook niet vanuit Italie te bereiken via land, wel per boot. Dat laatste overigens ook vanuit Nederland, maar daar moet je dan wel even de tijd voor nemen |
|
nietmeer
|
Eiland Sipan er zijn twee dorpjes ik gok op Sudurad.... |
|
Invisible Oudgediende
|
Niet goed Hans..... Tip: let op de "skyline" van het stadje.... moet ie op te vinden zijn. |
|
nietmeer
|
nog een gokje klopt aardig met de skyline Sipanska luka |
|
Invisible Oudgediende
|
. . . Heb jouw oplossing eens bekeken.... Kroatie heeft wel heel veel eilanden..... Lekker zoekwerk... De tip over de skyline moet je ook even over piekeren: op de vraag van waaruit de foto genomen is en wat dus ook op de skyline staat |
|
Invisible Oudgediende
|
Nog een tip: de foto is genomen vanuit een kerktoren. |
|
Davh11 Oudgediende WMRindex: 2.175 OTindex: 6.417 Wnplts:
|
ik herken het van een tv programma. ook over kroatië, maar het eiland zelf weet ik niet meer. |
|
nietmeer
|
Trogir is een stad en een haven aan het einde van de baai van de Kaštela, 27 km gelegen van Split. De oude kern is gesitueerd op een klein eiland tussen het vasteland en het eiland Ciovo.
Na de Eerste Wereldoorlog ging Trogir deel uitmaken van het Koninkrijk van Serviërs, Kroaten en Slovenen dat toen werd opgericht. Dit koninkrijk ging in 1929 Joegoslavië heten. Gedurende de jaren 1941 – 1944 maakte de stad deel uit van Italië, maar na de Tweede Wereldoorlog kwam het weer in bezit van Joegoslavië. Sinds 1991 maakt de stad deel uit van Kroatië.
|
|
Invisible Oudgediende
|
Hele mooie omschrijving van de verkeerde stad en het verkeerde eiland......... Wel aardig dat je de moeite neemt een stuk geschiedenis meteen mee te nemen.
Zoek aanmerkelijk Noordelijker |
|
Invisible Oudgediende
|
Je kan voor de naam van het stadje met minder dan 5 letters toe . . . |
|
chevalier688 Senior lid
WMRindex: 169 OTindex: 1.224 S |
Is het krk ? |
|
nietmeer
|
Rab (Italiaans: Arbe) is de hoofdplaats van het gelijknamige Kroatisch eiland Rab in het Noorden aan de Kroatische kust in de provincie Primorje-Gorski Kotar.
De plaats ligt op een klein schiereiland aan de zuidwestelijke kant van het eiland. Veerboten verbinden de stad Rab met het vasteland via de haven van Jablanac. Er zijn in de stad acht kerken. De St. Justina is nu een museum, St. Christopher (de beschermheilige) is een lapidarium. De grootste kerk dateert uit de 13e eeuw. In 1456 werd Rab getroffen door de pest, die de bevolking van het stadje uitroeide. |
|
Invisible Oudgediende
|
Positively: De foto is genomen vanuit een kerktoren in het oude stadsdeel. |
|