Quad core |
Arya Oudgediende
WMRindex: 746 OTindex: 40.038
|
Ik krijg waarschijnlijk over ongeveer een of twee weken een nieuwe computer.. de meeste specificaties zijn wel goed alleen ik heb wat dingen opgevangen over de quad core.. ja, zon ding is goed, alleen sommige programma's konden er nog niet op draaien? is dit iets waar ik me ongerust over moet maken? |
|
Pablo Oudgediende
WMRindex: 1.461 OTindex: 22.116
|
Nee als het goed is niet. Programma's die niet gemaakt zijn om op een Quad Core te draaien beperken zich maar tot een enkele core, maar daar hoor je weinig van te merken. |
|
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
Het enige 'probleem' is dat sommige programma's niet geschreven zijn om gebruik te maken van meerdere processorkernen. In het geval van zulke programma's zou er geen sprake zijn van snelheidswinst, maar ook dat klopt niet helemaal. Als je niet te gek doet met veel programma's tegelijk open heb je namelijk wel het voordeel dat het programma die hele kern voor zichzelf kan hebben, terwijl er bij een 'normale' processor altijd andere programma's op dezelfde kern zitten. In normaler Nederlands: de maximale snelheid voor programma's die geen multicore ondersteuning bieden is gelijk aan die van 1 core. Op een normale processor zou dat 1 core min achtergrondtaken (besturingssysteem, antivirus, firewall, enz.) zijn. Multicore is dus vrijwel altijd snelheidswinst, en absoluut niet iets om je zorgen over te maken, op 1 kleine uitzondering na: Ik gebruik al ruim een jaar een vrij snelle pc uitgerust met een quadcore-processor. Er was iets mis met m'n 2e harde schijf, dus moest ik even een tijdje op m'n oude pc werken, en dat werd nogal traag toen ik veel programma's tegelijk draaide Het enige waar je je zorgen over moet maken is dat het angstaanjagend snel went dat je lekker alles tegelijk kunt doen |
|
Bogarde Erelid
WMRindex: 37 OTindex: 5.643 S |
Zorgen maken over een Quad Core? Opzeker niet. |
|
Cee-N-Cee Oudgediende
WMRindex: 1.300 OTindex: 15.343 S |
Ik heb zelf een Quad Core, in de praktijk kan ik alles draaien, zelfs zware programma's zijn geen probleem. Zoals hierboven al genoemd: Wanneer programma's niet met 4 kernen kunnen werken, gebruiken ze er maar 1. De last wordt verdeeld over alle kernen.
Het enige probleem wat je kan hebben is hitte. Quad core's kunnen enorm veel warmte uitstoten, maar koop je gewoon een standaard PC dan zijn die daartoe uitgerust. |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Quad Core - erm, hoeveel TON C02 is det? |
|
lucb1e Erelid
WMRindex: 381 OTindex: 2.139 T S |
Quote Cee-N-Cee: Het enige probleem wat je kan hebben is hitte. Quad core's kunnen enorm veel warmte uitstoten, maar koop je gewoon een standaard PC dan zijn die daartoe uitgerust. Och dat scheelt weer in de verwarming |
|
eM!nence Senior lid WMRindex: 822 OTindex: 112 Wnplts: Amsterdam
|
Niet alle software gebruikt de 4 cores optimaal. Wellicht echter wel 2, en desnoods 1.
Wat dus handig is, is goed opletten wat de kracht is van elke core. Ligt de snelheid per core laag, dan zul je dat kunnen merken als software slechts 1 core effectief kan gebruiken.
Applicaties, zoals Photoshop bijvoorbeeld, gebruiken de 4 cores echter al wel. Nieuwere games ook.
Dus gewoon doen, handig voor de toekomst. Doe anders octa-core. Kan ook geen kwaad. |
|
Dionos Oudgediende WMRindex: 156 OTindex: 23.842
|
Quote eM!nence: Doe anders octa-core. Kan ook geen kwaad. Heb je een linkje waar ik zo'n ding voor een standaard desktop kan kopen? Disclaimer: bovenstaande opmerking is sarcastisch, want ik ben geheel tevreden over mn intel core i7 |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Kort antwoord: Alles draait erop, maar niet alles even efficient. |
|
Cee-N-Cee Oudgediende
WMRindex: 1.300 OTindex: 15.343 S |
Quote Ikke: Kort antwoord: Alles draait erop, maar niet alles even efficient. Correct. Al ben ik zeer te spreken over mn Quad Core Q6600. vergeleken met mijn oude Dual Core is t een enorme verbetering. Maar qua efficiëntie heb je gelijk, nu iig. Programma's zullen in de toekomst alleen maar beter om kunnen gaan met Quad's |
|
Oboema Senior lid WMRindex: 602 OTindex: 353 Wnplts: Nimwegeh
|
Quad Core is tegenwoordig normaal. Voor alle lieden die nu een nieuwe PC kopen waar je een paar jaar mee vooruit wil: zorg dat er i7 op het doosje staat. Scheelt stukken |
|
lucb1e Erelid
Quote: Quad Core is tegenwoordig normaal. Nou ik denk eerder dat het 'normaalste' een dualcore 2.3GHz is.. Ik ken weinig mensen met een quadcore, eerlijkgezegd behalve mezelf geen. Ze hebben wel vrijwel allemaal een dualcore rond de 2.3ghz (sommigen dan 1.4 en sommigen 3, maar gemiddeld denk ik 2.3). |
|
amazing_idiot Senior lid
WMRindex: 388 OTindex: 1.173 S |
|
|
|
Quote Oboema: Quad Core is tegenwoordig normaal. Voor alle lieden die nu een nieuwe PC kopen waar je een paar jaar mee vooruit wil: zorg dat er i7 op het doosje staat. Scheelt stukken Onzin Het ligt eraan wat je met de pc doet... Wanneer de persoon in kwestie een keer per week een beetje dom zit te internetten, dan is een quadcore processor en bijbehorende hardware enorm overkill en zonde van je geld, aangezien je de extra power dan toch niet optimaal benut. |
|
lucb1e Erelid
@berniew: Hij weet dan toch niet wat overkill is waarschijnlijk dus dat maakt niet uit |
|
Mmore Administrator
WMRindex: 1.439 OTindex: 15.022
|
berniew: Maar je zal vanzelf merken dat computer gebruikers steeds meer en meer willen van hun PC, en wat zou het zonde zijn als je dan op het gebied van hardware achterloopt. Alhoewel een i7 enigzins een overkill is zou een dergelijke quadcore processor tegenwoordig zeker geen overbodige luxe zijn. Zeker als je kijkt naar de AMD-range die zeer aantrekkelijk geprijst is. |
|
Kameleon Oudgediende
WMRindex: 452 OTindex: 48.504 T S |
AMD En ach, ik vind het wel mooi zo, ik heb lekker genoeg aan een Dual Core, ik ben niet zo'n aansteller die zonodig 4 cores moet hebben . |
|
Mmore Administrator
|
Je bent geen "aansteller" als je vier cores hebt. Vier (en meer) cores is de toekomst. Kijk naar de i7 processor lijn - die hebben 4 kernen die softwarematig zelfs als 8 individuele kernen gezien worden!
Je kan meer tegelijk doen en de last kan verdeeld worden over de verschillende kernen waardoor je minimale vertraging oploopt. |
|
amazing_idiot Senior lid
@Mmore: Want god verbiedde dat we 0.0002 ms lánger moeten wachten op het openen van applicaties, want het gaat nóóit snel genoeg.... |
|
Mmore Administrator
|
Eh, ja? Vergeet overigens niet dat applicaties steeds zwaarder worden en mensen steeds meer eisen van hun PC. |
|
Relpa Oudgediende
WMRindex: 3.482 OTindex: 10.385 S |
@Mmore, ik ben zelf een soort dino op (vooral) gebruik van m'n floppie maar voorlopig is't ding dat ik heb véél sneller als ik Maar de ontwikkeling (aptitude) van de gebruikers groeit exponentiëel *Fact of life* |
|
amazing_idiot Senior lid
ik zit hier goed met mijn 2.66 ghz p4 ( gewoon, single core, zónder HyperThreading ) en 1 gb werkgeheugen |
|
lentebriesje Erelid
WMRindex: 930 OTindex: 3.308 S |
had ik maar een quad core laptopje dual core 2.oo ghz 4gb mbram maar hij is wel vies traag moet er maar weer keer stof uithalen en vista eraf donderen t is een laptop maar de specs die afgeragelde xp computer van mijn zusje heeft zijn niet al te best maar die is wel veel sneller heb de onnodige programma's al uitgezet, gedefragmenteerd, geen virussen, visuele effecten op prestatie gezet etc. het blijft gewoon bedroevend ik geef vista de schuld |
|
|
Quote Mmore: berniew: Maar je zal vanzelf merken dat computer gebruikers steeds meer en meer willen van hun PC, en wat zou het zonde zijn als je dan op het gebied van hardware achterloopt. Alhoewel een i7 enigzins een overkill is zou een dergelijke quadcore processor tegenwoordig zeker geen overbodige luxe zijn. Zeker als je kijkt naar de AMD-range die zeer aantrekkelijk geprijst is. Ik ken genoeg mensen die alleen maar zitten te internetten en daar blijft het bij. Mede door hun leeftijd verandert hun computergedrag niet. Dus als zij een nieuwe computer willen, dan raadt ik hun niet t zwaarste van t zwaarste aan. Vanwege dat loopt hun hardware misschien een beetje "achter" in vergelijking met het neusje van de zalm die te verkrijgen is, maar ze sparen wel honderden euro's uit aan onnodige power welke ze toch niet gebruiken (om nog maar te zwijgen over hun stroomverbruik van die machientjes ) Ik heb persoonlijk ook een i7, maar ondanks dat ik redelijk zware applicaties draai kan ik nog prima uit de voeten met 2 cores en hyperthreading. In een enkel geval slinger ik alle cores aan |
|