hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

1 [2] 3

Adobe Photoshop

10-03-09 23:30:24
DreamerTje
Oudgediende

WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
Ik heb mijn versie trouwens gekregen van Loek :P Dus ik ben niet degene die het gedownload heeft :D Ben ik dan alsnog illegaal?

10-03-09 23:32:01
Traevel
Oudgediende

WMRindex: 302
OTindex: 17.280
S
Quote DreamerTje:
Ben ik dan alsnog illegaal?

Yep :ja
En al helemaal als je er niets voor betaald hebt, dan had je onraad moeten ruiken :P

edit: en wat Joey zegt, Paint.NET is ook een goed
programma :ja

10-03-09 23:34:42
DreamerTje
Oudgediende

T S
Ik heb het toch gekregen? :O

10-03-09 23:34:51
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Adobe Photoshop CS4 Standard edition bij Surfspot is 263 euro. Dat is al heel wat beter dan de 2000+ waar jullie het over hebben.

10-03-09 23:36:01
Traevel
Oudgediende

S
Quote DreamerTje:
Ik heb het een illegale kopie toch gekregen terwijl ik dat wist, danwel had moeten weten? :O

Inderdaad :ja

10-03-09 23:36:50
DreamerTje
Oudgediende

T S
Dat zei ik er niet bij :|

10-03-09 23:38:21
Traevel
Oudgediende

S
Het is ook geen cadeautje dat je gehad hebt of zo :|

Ooit gehoord van heling? :P

10-03-09 23:40:25
DreamerTje
Oudgediende

T S
Jawel :P En als ik zeg dat het een cadeautje is? O+

10-03-09 23:46:56
Traevel
Oudgediende

S
Dan heeft de gever een probleem :P

Quote DreamerTje:
Ben ik dan alsnog illegaal?

Maar het ging er niet om wat anderen vonden, het ging erom wat je zelf vondt. :ja

Maar goed, mijn mening: blijf zoveel mogelijk bij open source en freeware, koop gewoon dat wat noodzakelijk is (Windows, Office etc.) en natuurlijk: als je ooit een cd-rom van de bieb hebt geleend die toevallig draait zonder dat er na installatie een cd voor nodig is (ja, dat was vroeger nog wel eens 8O ) tja... dat zijn dan wat ik noem 'cadeautjes' :P

10-03-09 23:48:07
my-angel
Oudgediende

WMRindex: 564
OTindex: 11.965
S
@Traevel, heb die programma's allemaal ook, het punt is, mijn school ondersteund in de lessen alleen Adobe producten.. Dus ik schiet er niks meer op.

@stormzoeker, ik weet niet waar ik die 500 (student editie bij adobe.com) euro vandaan moet halen. Ik werd zover mogelijk naast mijn studie, ik heb genoeg andere posten waar geld heen gaat. (heen moet). Ik hou per maand net 80 euro over ofzo om aan de kant te zetten.

Ik `steel` het liever ook niet. Als het enigzinds kan koop ik gewoon een stuk software. Ik heb een hele serie op mijn laptop gedownload staan, maar ik heb de orginele dvd's ook op mijn plank staan, ben ik dan ook een crimineel? Ik kijk graag wat in de trein, moet ik dan ook een disk meeslepen?

Als ik het geld ervoor had, zou ik het zo kopen.. Maar ik heb het geld niet, maar ik moet mijn opdrachten wel maken en inleveren.

10-03-09 23:52:09
Traevel
Oudgediende

S
Quote my-angel:
mijn school ondersteund in de lessen alleen Adobe producten..

Dan moeten daar op school de faciliteiten voor zijn: computerzalen, omdat ze niet kunnen eisen dat je allerlei dure software aan moet schaffen. (edit: die ze niet zelf hebben) Dat betekent dan wel dat je al je werk daar zult moeten doen. Ik weet het heb er zelf ook veel gedonder mee gehad, maar daar hadden ze een voorzorgsmaatregel voor: ze hadden alleen Mac's, Windows werd niet ondersteund dus dat was je eigen verantwoording. Alles moest werken op een Mac en als je wilde kon je er daar gebruik van maken :P Geloof me, er hebben er maar héél weinig een Macbook aangeschaft.

10-03-09 23:54:02
my-angel
Oudgediende

S
@Traevel, er zijn laat me even rekenen, maar liefst 10 computerlokalen beschikbaar voor studenten waar alle software opstaat, en die meten wij met ongeveer 3000 studenten delen. Begrijp jij wat ik bedoel.

En er is oneerlijke aftrek vind ik, bijv, voor photoshop, wij betalen bijna 250 euro via school, en de leraren MAAR 3 TIENTJES.

dat vind ik ook heel erg krom.

10-03-09 23:54:14
stormzoeker
Erelid

WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
@my-angel
Andere studie kiezen die je wel kunt betalen.... Als ik een moordbaan kan krijgen, maar mijn baas eist dat ik zelf een Rolls-Royce moet aanschaffen om mijn werk te kunnen doen dan is de keuze voor mij ook snel gemaakt.

10-03-09 23:55:02
Mmore
Administrator

WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
250 euro.. Een boek of vier en je bent evenveel kwijt ;)

10-03-09 23:55:06
pietjevlip
Oudgediende

WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@m-a: downloaden van films en muziek is in Nederland gewoon legaal hoor :)

En hoe het zit met downloaden van materiaal waar je óók op een legale manier eigenaar van ben is een leuke, je hébt ervoor betaald en dus ergens een recht om het te gebruiken, maar bij software is downloaden een illegale bezigheid... het 'kraken' van een programma waardoor na installatie geen disc meer nodig is is in de meeste landen dan weer wel legaal als het programma legaal bezit is...

ofwel: zooitje.

10-03-09 23:55:27
my-angel
Oudgediende

S
@stormzoeker, en dan, een studie doen die ik totaal niet leuk vind?

Dat vind ik echt zo'n rare opmerking.

@Mmore, yep, klopt, gelukkig heb ik niet zoveel boeken, moet er het eerste jaar een stuk of 4 hebben, (3 van 20 euro, en een van 45 euro). En dan heb ik de rest van de studie voornamelijk readers, met eventueel een boek.

@PV, I know ;) Maar goed. Ik kan moeilijk alle opdrachten op school maken als er geen computer te vinden is die (goed) werkt en vrij is. En alle benodige software op staat.

10-03-09 23:58:38
Traevel
Oudgediende

S
Ik begrijp het, maar dat is nu eenmaal de enige keus als je geen geld wilt uitgeven aan software. Ze hebben gezorgd voor voorzieningen die inderdaad door velen gedeeld moeten worden, maar daar heeft élke school en élke opleiding last van. En het feit dat leraren minder betalen is omdat dat nu eenmaal bij hun baan hoort: ze moeten onderzoek doen, lessen voorbereiden en allerlei extra werk verrichten. Studenten zouden dan een jaartje aan kunnen modderen en vervolgens afhaken met een lekker gevulde PC voor een paar tientjes; daar moeten ze zich tegen beschermen :P

11-03-09 00:01:06
Jannick
Oudgediende

WMRindex: 1.125
OTindex: 42.838
T
Quote stormzoeker:
@my-angel
Andere studie kiezen die je wel kunt betalen.... Als ik een moordbaan kan krijgen, maar mijn baas eist dat ik zelf een Rolls-Royce moet aanschaffen om mijn werk te kunnen doen dan is de keuze voor mij ook snel gemaakt.

Deze opmerking vind ik echt raar... Hier LEER je iets, niet om indruk te maken :|

11-03-09 00:01:13
my-angel
Oudgediende

S
@Traevel, ja inderdaad, maarja, volgens mij is die licentie die je krijgt alleen geldig als je studeert.

Ik wil het geld best uitgeven, maar ik moet ook alles goed in waarde stellen. Zodra ik het geld er ook voor heb, betaal ik gewoon hoor.

@Jannick. Ik probeer een studie te doen, die ik leuk vind, en waar ik later mee verder wil. Maar als ik dat moet doen door even te smokkelen, terwijl die beste mensen ook aan mij zullen verdienen later?

Zoals ik al zei, ik kan het nu niet betalen, op dit moment gewoon niet.

11-03-09 00:15:01
Andreesie
Oudgediende

WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
ik kan toch ook niet effe een SLR downloaden gratis van internet om me studie te kunnen gaan doen straks?
niet dat het echt geldig is, ik zou noooit voor software willen betalen :+
maar goed, ik vind dat het wel kan dat je nu effe smokkelt:)

11-03-09 00:39:16
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote stormzoeker:
@my-angel
Andere studie kiezen die je wel kunt betalen....

Goedzo. Onderwijs alleen voor degenen die het kunnen betalen. Dat is wat de maatschappij nodig heeft.

De school zou een betere deal met Adobe kunnen proberen te sluiten, in de vorm van mass volume licensing of iets dergelijks. Of ze zouden de studenten zelf een korting kunnen geven bovenop de studentenprijs.
Ik dacht dat het in dit land ging om gelijke kansen voor iedereen. Hoe kan het dan zijn dat je een opleiding die je heel graag wil doen, niet zou mogen doen omdat je toevallig niet tot het rijkere segment behoort.
De regering en het bedrijfsleven schreeuwen om hoogopgeleide mensen, want die zijn goed voor het land en voor de economie. Maar ondertussen maken ze het wel onmogelijk duur. Er begint iets te dagen van een uitdrukking met linkerhand en rechterhand....

11-03-09 01:32:29
stormzoeker
Erelid

WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
@Jannick
Wie zegt dat ik met werken niets leer? Misschien wil die baas wel een hele leuke studie voor mij betalen :P

@Ikke
Gelijke kansen voor iedereen is een fabeltje ;) Studeren kost geld en heb je dat niet of kun je er niet aankomen dan heb je een probleem. Dat de school een betere deal zou kunnen proberen te sluiten is natuurlijk voor iedereen de mooiste oplossing.

Maar om de vergelijking met software even te houden. Nu zijn er mensen afgestudeerd met 'geleende' software. Dan besluit zo'n figuur een eigen bedrijf te starten. Tsja, dat kost óók geld.... Dan ook maar de software 'lenen' en betalen als het ooit uitkomt? Men kan dat geld wel voor andere, meer tastbare dingen gebruiken en het is zo makkelijk.

Als ik zo om me heen kijk dan heeft iedereen wel geld over voor een (luxe) mobiele telefoon, een mooie laptop en een computer.... mp3 spelertje erbij.... Bijna niemand die het in zijn hoofd haalt om dat te stelen. Als het om software gaat, dan gaat men piepen dat het te duur is en excuses verzinnen om het illegaal te kunnen gebruiken. Het is en blijft gewoon diefstal. Ik moet de eerste nog tegenkomen die nu met een illegale versie van Adobe zit en achteraf nog eens gaat betalen én een nieuwe versie aanschaft (want over een jaar hebben we CS5, dan ga ik die oude CS4 toch niet meer betalen?).

11-03-09 01:53:25
pietjevlip
Oudgediende

WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Misschien wel een idee voor Adobe... laat studenten een mooi IOU-tje tekenen voor die software die ze dan legaal kunnen gebruiken in een periode en achteraf kunnen betalen :)

11-03-09 07:42:26
Jannick
Oudgediende

WMRindex: 1.125
OTindex: 42.838
T
Quote stormzoeker:
@Jannick
Wie zegt dat ik met werken niets leer? Misschien wil die baas wel een hele leuke studie voor mij betalen :P

Een Rolls Royce nodig voor je studie, yeah right :P

11-03-09 07:47:53
Andreesie
Oudgediende

WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
@stormzoeker: tegenwoordig is een mobiel verplicht voor de jongeren door de ouders zo ongeveer, als ik er geen nam zouden me ouders er wel 1 nemen. plus, als je een pc koopt en bijvoorbeeld nog een xp-licentietje van prof, dan kost dat ook al 200 euro ofzo + een pc van 600 als je een hebt die meegaat. doe nog effe muistobospeakersetprinterscanner erbij, heb je op school wel nodig. om dan nog effe photoshop er bij te kopen, dat is toch echt te duur met de studenten prijs 300 euro ofzo, normale prijs nog veeelen malen hoger (ok, 2 of 3 keer, maar met 300 euro is dat veel). en mp3-spelerjte erbij bis geen probleem, tegenwoordig kosten ide dingen netzoveel als een boterhammenzakje. 20 euro ofzo, dan heb je nog een aardige.

ik vind hettot op een bepaald punt goed dat mensen illegaal software kunnen downloaden :ja

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven