Fat en fat32 |
akira1909 Senior lid WMRindex: 5 OTindex: 640 Wnplts: Dordrecht
|
Wat is het verschil tussen fat en fat32? Als ik mijn compact flash met fat formateert kan ik er maar 84 bestanden opzetten terwijl er meer ruimte over is. En met fat32 maakt het niet uit. |
|
nietmeer
|
Hou de flashdisks maar op fat32 Akira, en je harde schijf/schijven op ntfs. Klik voor iets meer info. En hier ook nog wat meer. |
|
van Maaren Actief lid WMRindex: 47 OTindex: 145 Wnplts: Tolbert S |
ik heb mijn flash ook op ntfs en draaid als een trein!
|
|
nietmeer
|
Hey, kan dat tegenwoordig ook? Das mooi dan, lekker stabiele disks, kdengedeng, oehoe |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Ik heb m'n stickie op vfat (standaard usbfs in linux), en m'n harde schijf in 2 partities ext3 en 1 partitie linux swap
Razendsnel én ext3 (en ReiserFS) zijn journalling wat betekent dat 't heel moeilijk is om bestanden te corrumperen omdat fsck dan autmatisch de corruptie overschrijft met de laatst verniewde gegevens in 't journal; én ext3/ReiserFS fragmenteert niet |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
FAT is File Allocation Table En beschrijft een systeem waarbij een tabel de schijf inhoud bijhoud. NTFS volgens WIKIFAT volgens WIKIEr bestaat FAT12, FAT16 , FAT32 en er zullen nog wel wat andere formaten in FAT bestaan. FAT12 wordt ook voor CDROMS gebruikt (volgens mij verouderd) - Oudere DOS systemen en volgens mij ook CP/M gebruikte FAT12. In tegenstelling tot NTFS heeft het MSDOS FS maar een FAT en een reserve FAT - bij NTFS heet dat MFT (Master File Table) - en NTFS heeft er meerdere verdeeld over blokken van 8MB - hierdoor neemt de veiligheid voor grotere volumes toe. Het hebben van maar een FAT (een een reserve FAT) leverd direct beperkingen op voor de maximale volume groote van een partitie. Een schijf geheel geformateerd heeft dan een partitie. Een MSDOS FAT systeem ondersteund 4 partities - waarbij de uitgebreide partities nog eens onderverdeeld kan worden. Dus maximaal 4 Primaire partites - dus maximaal 4 verschillende besturingssystemen. FAT32 is de opvolger voor FAT16 (FAT) en ondersteund schijven groter dan 2GB met een max van 4Gb. NTFS 2.1 (NT4) ondersteund ook niet groter dan 2GB, sinds NTFS 3.0 (Windows 2000) worden grotere volumes ondersteund. Het gebruik van NTFS in XP is streng aan te raden voor de performance en veiligheid - MSDOS heeft last van het openbreken van het bestandsysteem door een beperking in het lost-cluster beheer. |
|
Ikke Oudgediende
@heraux: cd-roms (en ook dvd-roms) gebruiken iso9660 |
|
heraux Oudgediende
ja, maar toen nog niet.. ik weet me te herinneren dan FAT12 werdt gebruikt op de oudere modellen. En FAT12 is echt heel oud.. iets van 1987 of zo (of nog ouder..) {correctie } About the Books of Format |
|
Ikke Oudgediende
FAT12
This initial version of FAT is now referred to as FAT12. As a filesystem for disks, it had a number of limitations: no support for hierarchical directories, cluster addresses were "only" 12 bits long (which limited cluster count to 4096 and made the FAT code manipulating a bit tricky) and the disk size was stored as a 16-bit count of sectors, which limited the size to 32 MB. An entry-level floppy diskette at the time was 5.25", single-sided, 40 tracks, with 8 sectors per track, resulting in a capacity of slightly less than 160 KB. The above limits exceeded this capacity by one or more orders of magnitude and at the same time allowed all the control structures to fit inside the first track, thus avoiding head movement during read and write operations. The limits were successively lifted in the following years, which improved wait-loss dramatically.
Since the entire root directory had to fit inside the first track as well, the maximum possible number of files was limited to a few dozen.
A limitation which was not addressed until much later was that any bad sector in the control structures area, track 0, could prevent the diskette from being usable. The DOS formatting tool rejected such diskettes completely. Bad sectors were only allowed in the file area, where they made the entire holding cluster unusable as well. |
|
heraux Oudgediende
Dat waren nog eens tijden..
Mijn eerste HD was 32MB - en meer kon het apparaat niet aan - alhoewel..
MS-DOS 3.2 was beperkt tot 32MB - latr ging ik ook andere versies gebruiken en toen was 32MB niet meer interesant - CDROM gebruik heb ik zo lang mogelijk uitgesteld - direct nadat ik een 2X CDROM kocht (120.=) was het systeem niet meer up to date.
Na de 32MB Hd kocht ik een 520Mb Seagate - de snelheid was een openbaring. Toen werkte ik met een 386-25Mhz (4Mb 30pins)
Daarna kwam de Pentium 1-166 met 850Mb erbij - dat bracht het totaal op een 1.3GB.
MSDOS was toen al geen onderdeel meer, Alhoewel Windows 98 een eigen DOS omgeving behield (DOS 7.1) werd deze niet meer gestimuleerd.
OS/2 Warp 3.0 heb ik ook geprobeerd - ik heb de CDs nog - maar helaas wordt niet elke CDROM ondersteund en is het stevig graven voor de nodige drivers. Maar het overtrefde Windows 3.11 - en ondersteunde haar software via Emulatie. (windows 3.11 kern bestanden werden toegevoegd en Windows 3.11 software kon gestart worden.)
|
|
|
Ik heb het nodig voor mijn spelcomputertje. daar gebruik ik een flashkaart van 512mb voor. Die kaart moet met fat geformateerd worden anders werkt hij niet. Maar dan staat mijn kaart maar voor de helft vol. Bij de 84e bestand stopt hij gewoon. Bedankt verder allemaal voor de uitleg. |
|
heraux Oudgediende
FAT heeft zo zijn beperkingen
en FAT32? ook al geprobeerd? |
|
|
Ja, dan ziet het computertje de bestanden niet. |
|
heraux Oudgediende
hmmm.. tijd voor iets beters dan FAT op een stick.. maar wat.. |
|
|
Fat is het enigste wat hij pakt. Al van alles geprobeerd. Ik vind het alleen zo raar dat je maar 84 bestanden erop kan zetten en dat heeft van de kaart leeg is. Dat was vroeger bij de harddisken toch niet zo. |
|
heraux Oudgediende
nee, maar dat is innerent aan de FAT als die te klein is passen er ook niet veel bestanden op.
probeer eens grotere bestanden |
|
|
Maakt niet uit van grootte van bestanden. Als ik groter bestanden pakt ga ik over de 512mb heen. De bestanden waar ik het over hebt zitten rond de 8 en 16 mb heen. Dus niet echt kleine bestanden vind ik. |
|
heraux Oudgediende
oohhjee
dat moet ik toch weten zoiets.. hmm.. stiekum toch Fat32 of erger nog grotere clusters
blockgrootte anders dan logisch word aangegeven..
maak eens een map volgens mij is er een root beperking met het aantal bestanden.. (ik dacht eigenlijk 128 of 255)
|
|
|
Mmmm, dat kan ik eens proberen. Kijken of hij dat pakt.
|
|
Poncke Erelid
WMRindex: 460 OTindex: 1.592 S |
Ik begon met een commodore 128. Pffeeeuw
|
|
Jivebunny oud moderator
WMRindex: 2.033 OTindex: 2.918 T |
commodore 64! oldskool! |
|
|
Hihi ik ben begonnen met een zx spectrum met 1 kb en die kon je uitbreiden naar 16kb. Daarna een commodore 16. Dat waren nog eens dagen. |
|
heraux Oudgediende
Mijn eerste Touche was een Apple IIe met 64KB ram en ??32K rom??
Later kwam de PC maar ik heb jaren met MS-DOS gewerkt zonder PC (op een kladblokje) |
|
|
Het werkt nu wel. Zoals je al zei Heraux, als je directories maakt kan ik heel de flashkaart vol maken. Thnx. |
|
heraux Oudgediende
Exp-1
486Dx4-100 als platform AT MFM controller St412 MFM
even kijken
|
|