Partitie maken |
Sjeffff Senior lid WMRindex: 383 OTindex: 73 Wnplts: Spijkeniss S |
Ik heb in mijn pc 1 harde schijf van +/- 230 gb zitten. Met Windows xp Pro. Nu wil ik een partitie maken van 30gb om daar linux op te zetten. Als ik de cd van linux erin doe, heb ik de optie om een partitie aan te maken, maar dan zegt die dat alle gegevens van de harde schijf verloren gaan. Ik heb het dus nog niet geprobeerd of het ook zo is, maar ik geloof ze wel De vraag is nu of ik een partitie aan kan maken van 30gb zonder dat ik m`n gegevens kwijtraak. Zal vast wel kunnen, maar hoe? Verwijzingen naar google vind ik ook best, als ik maar de juiste zoekwoorden krijg |
|
Twaggy Oudgediende
WMRindex: 1.552 OTindex: 9.593
|
nee |
|
oftewl, ik moet heel m`n schijf back-up`n |
|
Twaggy Oudgediende
|
yup en dat is irri |
|
helemaal mee eens ik las een stukje op de site van microsoft hoe het moest, maar dat was windows server ofze, en daarmee kan het wel, maar dan ben je cker ook alles kwijt ? |
|
Twaggy Oudgediende
|
geen idee en ik ga niet proberen er achter te komen |
|
haha, ik zoek ergens wel een hd, me broertje heeft er nog 1 van 20gig. Die zal die vast niet missen voor een dag Bedankt iig |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Linuxinstallers komen met partitietools ingebouwd, maar als je echt 'n krachtige partitioner wil hebben kun je 't beste de GNU PARTition EDitor (GParted) gebruiken GParted websiteJe kunt daarmee partities vernietigen, verkleinen en vergroten (die laatste twee zonder data te verliezen) en partities maken in de meeste file systems... 't is wel verstandig om de belangrijkste bestanden te backuppen... De kans dat er wat mis gaat is gering, maar bestaat wel.. Ook is 't verstandig om je wisselbestand in windoos uit te schakelen en de partities die je wil aanpassen te defragmenteren... De reden hiervoor is dat GParted je partities van de laatste schijfsector naar voren aanpast: defragmenteren zorgt dat alle dataclusters vooraan de partitie op worden geslagen en 't wisselbestand staat vaak achteraan je C:\ partitie |
|
ik ben op de download site gekomen: Zie deze siteDaar heb ik voor Gparted gekozen. Toen kwam ik op De dowload sitedaar heb ik voor Gparted-0.3.3.tar.bz2 gekozen, geopend met opera, uitgepakt. Gekeken wat erin zit, en er zit niks in waarvan ik weet hoe ik het gebruiken moet. Wat moet ik gebruiken, en hoe ? |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
|
|
heraux Oudgediende
Hij start eerst met de standaard vragen over het systeem..
Kies de Driver die je nodig hebt Welke videokaart gebruik je Welk beeld resolutie het aantal kleuren
Menu start.
maak vervolgens scherm-copieën en post ze in je blog - (maak een G-Parted Topic) |
|
Arthas Senior lid WMRindex: 167 OTindex: 185 Wnplts: Winterswij
|
Ik gebruik Knoppix, staat gewoon op een cd/dvd en je hoeft geen speciale partitie aan te maken. Ook heel handig wanneer m8ty windows weer een keer gecrasht is. |
|
ik heb ubuntu op cd staan (of dvd weet ik ff niet meer) maar die werkt veel te traag vanaf cd, dus dat heb ik liever niet |
|
Ikke Oudgediende
Quote Sjeffff: ik ben op de download site gekomen: Zie deze siteDaar heb ik voor Gparted gekozen. Toen kwam ik op De dowload sitedaar heb ik voor Gparted-0.3.3.tar.bz2 gekozen, geopend met opera, uitgepakt. Gekeken wat erin zit, en er zit niks in waarvan ik weet hoe ik het gebruiken moet. Wat moet ik gebruiken, en hoe ? Je hebt de broncode gedownload De bron die heraux gelinkt heeft is 't cd-image... Als je die fikt, de cd in de computer doet en de computer reboot kom je in Gparted uit (als je cd-rom ten minste als 1e in de boot priority van de bios staat) @Arthas: livecd's zijn heel handig als rescue of show-offsystemen, maar niet als productie-environments |
|
Ikke Oudgediende
Quote Sjeffff: ik heb ubuntu op cd staan (of dvd weet ik ff niet meer) maar die werkt veel te traag vanaf cd, dus dat heb ik liever niet Vanaf cd werkt altijd trager dan van harde schijf... Als je 'm installeert werktie stukken sneller |
|
Quote Ikke: Quote Sjeffff: ik heb ubuntu op cd staan (of dvd weet ik ff niet meer) maar die werkt veel te traag vanaf cd, dus dat heb ik liever niet Vanaf cd werkt altijd trager dan van harde schijf... Als je 'm installeert werktie stukken sneller Ik weet, is bij de psp ook zo |
|
maar ik moet nu dus een cd branden van 48 mb :/ |
|
Ikke Oudgediende
Quote Sjeffff: maar ik moet nu dus een cd branden van 48 mb :/ Ubuntu heeft in de installer 'n partitietool zitten.... Volgens mij biedt die tool zelfs aan om 'n deel van je vrije ruimte als nieuwe partitie te gebruiken... Automatisch |
|
Dus jij zegt dat ik m`n ubuntu cd kan gebruiken om m`n bestaande partitie te verkleinen.
jij zegt= jij denkt |
|
Ikke Oudgediende
Quote Sjeffff: Dus jij zegt dat ik m`n ubuntu cd kan gebruiken om m`n bestaande partitie te verkleinen.
jij zegt= jij denkt Dat weet ik zelfs |
|
Ik heb `m geprobeerd, maar `t staat er niet op howr |
|
Ikke Oudgediende
Quote Sjeffff: Ik heb `m geprobeerd, maar `t staat er niet op howr Gewoon LiveCD booten -> Installeren via icoontje op desktop -> Stappen volgen en dan vanzelf bij de partitioner uitkomen |
|
Livecd is dat bestandje van 50 mb wat op een cd gezet moet worden tog ? En dan moet je de cd in je pc doen, opnieuw opstarten, en dan start die `m op ? |
|
Ikke Oudgediende
De Ubuntu-livecd moet 'n bestand zijn van rond de 700 MB |
|
heraux Oudgediende
De ISO die ik aanbied kan ik NERO gebrand worden als "burn image" - kwaliteits tip - brand deze op 8x max.
@Sjeff: ja, de CD is bootable (startbaar) - je ziet dan LiLO of Grub als opstart verschijnen - meestal LILO wordt als Bootloader gebruikt.
Om geen 700Mb Cd's te verkwisten zijn er ook 8CM mini-cds van max 210MB - die zijn lekker klein.
|
|