HD Onderzoek |
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
ik wil heel graag een enquete houden over de leeftijd en levensduur van vaste schijven.
Er zijn verschillende soorten vaste schijven voor allerlei machines - vaak spreekt men over hardeschijf maar dat vind ik erg vaag. En deze opslagelementen zitten ook niet alleen maar in PC's.
Ik heb een aantal vragen over jouw ervaring met vaste/harde opslag media. De vraag stelling is vrij simpel:
a) Van welk merk is je opslagmedium
b) hoe oud is je inbouw/externe hardeschijf
c) welk systeem is deze : 1)IDE 2)SATA 3)SCSI 4)USB 5)Anders
d) is het een : 1)SPIN 2)Hybrid 3)SSD SPIN = draaiend Hybrid is een combinatie van SPIN en SSD
e) Heb je nog garantie [ j/n ]
__________________________________ Ik dank u voor de moeite |
|
|
nietmeer
|
a) Kingston. b) Nu ongeveer 4 maanden? c) Zo'n inschuif ding. Geen idee wat het is. d) SSD e) Ik denk één jaar garantie met bon. Maar bon is weg. |
|
|
heraux Oudgediende
Alev : bedankt c) als het een stekkertje is, plat met vier contactpuntjes lijkt het veel op USB d) SSD ; gebruik tip: vermijd DEFRAG |
|
|
nietmeer
|
Deze heb ik. Wat is een DEFRAG? |
|
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.413 OTindex: 55.345
|
Alev: Bestanden (files) kunnen versnipperd raken op een vaste schijf. De lees- en schrijfkop van een draaiende schijf heeft dan meer tijd nodig om een bestand in te lezen. Normaliter kun je zo'n vaste schijf dan defragmenteren om ze weer aaneengesloten te krijgen.
Maar een SSD moet je juist niet defragmenteren, want dat is een heel ander soort apparaat als een draaiende schijf. |
|
|
heraux Oudgediende
Beter kan ik het niet uitleggenIk wil deze gegevens verzamelen om tot een ECHT vergelijk te komen tussen de verschillende media - en te ontdekken of oudere schijven langer meegaan dan nieuwe schijven. Verder is het ook handig om allerlei tips te lezen - over backup en raid opstellingen. |
|
|
heraux Oudgediende
|
|
|
nietmeer
|
Ik weet dat een SSD sneller is, omdat het geen draai schijf heeft. Mijn SSD werkt prima, vind ik. Windows is binnen 8 seconden opgestart en klaar voor gebruik. Dankjewel voor de informatie, Sjaak en Heraux. Backuppen... Ik moet dat écht gaan doen, na een aantal keren mijn gegevens kwijt te zijn geraakt.. |
|
|
heraux Oudgediende
Prijs verandering
Gekocht 2010 voor 40€ kost nu over de 80€
Heb je ook zoiets.. of net andersom nou, dat willen we graag weten.
Waar het mij om ging: een Western Digitaal 500GB verbinding SATA Cache 32M omwentelsnelheid 7200TPM
|
|
|
Giovanni Oudgediende
WMRindex: 3.218 OTindex: 72.766
|
Windows herkent een SSD en defragmenteert het niet, als je de standaard Windows defragmenteren gebruikt |
|
|
heraux Oudgediende
ik heb problemen met WD schijven.. die niets te maken hebben met de host en alleen de schijf aangaan..
backuppen wordt een gevaarlijke actie RMA is data-vernietiging volgens het boekje..
|
|
|
nietmeer
|
Computers worden eng... |
|
|
Sto Oudgediende
WMRindex: 6.021 OTindex: 14.071
|
a) 2x Seagate intern HD en 1 intel SSD en 1 externe HD Seagate b) 2 interne seagates toch al jaartje of 5, extern half jaartje, SSD jaar ongeveer. c) 2x Sata 2, 1xUSB, 1x IDE d) zie a) e) Alleen de externe geloof ik |
|
|
heraux Oudgediende
ik had zulke verwachtingen van WD Caviar Serie ook nog.. 2TB bestanden verplaatsen van partitie 2 naar 1 resulteerd in storingen..
met zelfs een 'fsck -p' als noodzaak. |
|
|
Hisoka Erelid
WMRindex: 1.102 OTindex: 976
|
A 500GB WD WD5000AAJB B +- 5 jaar. C IDE D 1 E N
Werkt nog vlekkeloos.
|
|
|
heraux Oudgediende
Tips
Hiren's CD's - welke versie dan ook zijn handig - elke versie heeft een collectie handige tools - testdisk is een handige tool.
Google "Hirens 15" |
|
|
Giovanni Oudgediende
|
CrystalDiskInfo geeft voor mijn harde schijf, een hybride Seagate sata/300, een B8 oftewel een End to end error aan En dat voor een schijf die net meer dan 1½ jaar oud is |
|
|
heraux Oudgediende
ik controleerde op mijn doe-het-zelf NAS box twee schijven van elk een jaar oud ( aankoopdatum gecontroleert) nu al met resp 3 en 5 sector fouten - maar die staan op de nominatie te worden verplaatst - dat doet de software van de schijf (de electronica dus)
met smartdiskmon kun je die gegevens uitlezen en linux heeft een gui tool die nog meer informatie geeft over de status van de schijf.
hdparm -I /dev/sda [ info ] hdparm [-T, -t] /dev/sda [ benchmark ] cached, raw
HEEL belangrijk - want als je schijf in de rood gaat en nog in de garantie zit - DOE DAN EEN RMA - die schijven worden progressief onbetrouwbaar.
Slechte sectoren stapelen - die worden natuurlijk verplaatst en gemarkeert - maar na een bepaald aantal wordt de schijf door SMART afgekeurt.
pats.. einde schijf |
|
|
Giovanni Oudgediende
|
Als je die error opzoekt, dan is er niets aan de hand Klik doen |
|
|