hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1] 2

Debian all the way...

15-10-07 09:09:08
nietmeer
:jeej Ik heb me favo distro gevonden :jeej

ik heb zaterdag en zondag mijn machine opnieuw zitten installeren (meer dan 1x) en kwam uit eindelijk uit bij

_O_ Debian Linux _O_

Het volgende werkt al wel:

- Mijn draadlose netwerkkaart (ndiswrapper).
- Mijn webcam.
- Mijn games (cedega).
- MS office (crossover office).
- Nvidia legacy driver.

De volgende punten werken nog niet:

1. mijn printer "HP Photosmart 2575" werkt nog niet... vanaf het netwerk.
de driver heeft debain wel "2570 series" en dit werkte altijd onder suse, maar onder debian wil hij niet printen, niet als cups en zelf niet al ik de verbinding verander naar een jet direct.

2. De scanner doet het ook niet, wederom werkte dit perfect onder suse, en niet onder debian....alsof gewoon de scanner niet gezien wordt.

3. mijn draadlose kaart werkt perfect, maar na iedere reboot moet ik het commando "sudo modprobe ndiswrapper" uitvoeren en dan wordt hij meteen herkent, dit moet toch ook anders kunnen ?

iemand een idee?

@Ikke HEEELPP!!!

15-10-07 14:43:48
nietmeer
eeeeh, iemand?, ikke? hallo ?

*checked de echo op dit lege topic, echoooo echooooo :D

15-10-07 14:44:49
nietmeer
ik ben niet van linux ":|

15-10-07 15:16:49
nietmeer
en linux is niet van jouw, het is van de communitie @misha dat is nou juis het mooie d'r aan...;)

15-10-07 20:01:42
nietmeer
haha..

Ubuntu al geprobeerd?
is op Debian gebaseerd met juist grote fixes op de dingen die jij zegt ;)

van de week komt er een nieuwe versie en dan gaat er zelfs nog meer geautomatiseerd worden voor je :)
je kan ook nu vast de RC nemen van ubuntu 7.10 en dan update hij automatisch wel naar de final :ja

btw
waarom MS Office?

15-10-07 20:29:54
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Oh, ik zie op 'n forum dat je printer en scanner al werken :P

om ndiswrapper bij boot te laden even:

~$ echo "ndiswrapper" | sudo tee -a /etc/modules

uitvoeren ;)

Debian is wel super ja... Snel, goed configureerbaar, helemaal vrij, prima community, stabiel, prachtig. Heb Etch op m'n laptop draaien, ik werd er meteen verliefd op. Op sommige punten vind ik Debian prettiger werken dan Ubuntu. Vooral het feit dat je bij Debian tijdens de installatie categorieen software kan kiezen die je wil hebben (Desktop, Laptop, Web Server, Print Server, etc..). Ubuntu voelt soms log en bloated aan, Debian niet.

15-10-07 21:20:41
klok
Erelid

WMRindex: 2.084
OTindex: 82
T
Whaha :P

15-10-07 21:24:49
Ikke
Oudgediende

S
Jep, dat voegt echt wat toe aan deze discussie :S

17-10-07 10:15:26
nietmeer
echt wel, hahaha

Ik moet ndiswrapper installeren en vervolgens het commando toevoegen aan de modules:

sudo ndiswrapper -m
En vervolgens het commando

Modprobe ndiswrapper toegevoegen aan /etc/rc.local, dan werkt het direct.

De printer was makkelijk na wat overleg met leden van de communitie.

in plaats van 192.168.0.3:9100 moet ik socket://192.168.0.3:9100 gebruiken bij de interface en dan werkt ook deze perfect.

De scanner doet het ook na het installeren van de libusb pakketten en de xsane backend pakketten ;-)

maar wat ik niet snap is waarom mijn 2 bakken een andere kernel draaien.

Ze zijn allebij precies het zelfde, op de videokaart na... een EN7900GS en een EN7100GS...

Toch draaien ze allebij de 686 kernel, alleen de machine met de 7100 draait de 686-5 kernel ? waarom ?

17-10-07 12:39:02
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Rechts van mij staat een plankje (hout, boom product, groei ring 9) met OpenBSD een OpenBSD product met groeiring 4.0 - daarop ga ik pogen wat extras te installeren.

Heeft iemand een leuke tip
een source - een link

Wat vinden jullie van webmin?

17-10-07 14:34:42
nietmeer
Quote heraux:
openbsd product met groeiring 4.0

oef 8O....openbsd 4.0 :nee

Quote heraux:

Wat vinden jullie van webmin?

:[ je maakt zeker geintjes ? ik mag het niet hopen...voor jouw :$

freebsd of openbsd zijn allebij dichtbij hopeloos, om er dan nog zulke ralle shit als webmin op te zetten is wel een erg domme zet.

gebruik liever debian of ubuntu, of als je dat niet kunt opensuse, maar freebsd ...nog wel versie 4 ook :r

@nizzle ik draai office van ms omdat openoffice nog geen docx documenten kan openen en dus niet gebruikt kan worden voor mijn werk....

17-10-07 17:05:22
heraux
Oudgediende

T S
Wat is dit nou voor een kabaal?

Wat heb jij tegen de BSD familie.. krijgen we hier een verse volle flame war over unixachtige besturings systemen - zoals vanouds.. Heerlijk kom maar op.. Turfbrood.. trekschuit.. o nee, Penguin.. whoaa.. Flamewar is GO!

Linux begint te veel richting Windhoos te waaien - lekker veel macht zoals ik jaren geleden voorspellend voorzag.. macht maakt blind - dus volgt den eenogigen konink..

Linux wordt nu makkelijker voor mensen die de oudere situatie niet meer kennen.
Met leuke futseltjes en voldoende manual en forum personeel voor de informatieve verzorging..

Dat heb ik niet..
omwille van een feitelijkheid..

En OpenBSD 4.0, ken je het wel?

17-10-07 17:49:09
nietmeer
Quote Ikke:
Op sommige punten vind ik Debian prettiger werken dan Ubuntu. Vooral het feit dat je bij Debian tijdens de installatie categorieen software kan kiezen die je wil hebben (Desktop, Laptop, Web Server, Print Server, etc..). Ubuntu voelt soms log en bloated aan, Debian niet.

hmm.. ik heb er ook een tijdje naar gezocht maar bij synaptic kan je taken selecteren.. en dan worden voor die taken de benodigde paketten geinstalleerd..

op die manier heb ik LAMP geinstalled :ja
bij server editie kon dit wel tijdens setup al is mij verteld..

17-10-07 22:10:56
heraux
Oudgediende

T S
Ubuntu is gestaaft op Debian

Die bloating is dat wat jullie heeft verjaagd van windows.. en dat zelfde heeft de latere linux gebruiker aangetrokken en geintereseerd in Linux - de voortreffelijke Intel-Motorola-Microsoft-Sierra Kernel.

One has jumped on a train
that drove a circle

18-10-07 11:04:01
nietmeer
muhahahaha flame, flame, flame

18-10-07 12:56:28
heraux
Oudgediende

T S
Quote Dennis Beekman:
muhahahaha flame, flame, flame

Vroega toen ik nag een klaine knirps wear.. jea jea.. det weren wa tieden
dan vouchte we fur einen kleine stukken broead - en Linux natuurlijk..

18-10-07 22:41:20
nietmeer
Quote heraux:
Die bloating is dat wat jullie heeft verjaagd van windows

hmm.. nee zo zit het bij mij niet
ik wil gewoon een systeem wat werkt

momenteel zit ik met vista..
oude computer (heb k net weer gefixt) draait ubuntu 6.10 en heeft vele andere OS gehad (en zal waarschijnlijk nog een zooi nieuwe krijgen ook)
ik heb deze gefixt omdat ik een x86 editie van Mac OSX Leopard heb weten te bemachtigen

het maakt mij weinig uit wat ik draai als het maar werkt en kan doen wat ik wil doen
en ik moet toegeven dat Vista dat niet goed doet.. ik heb het voor de DirectX10 want ik wil Crysis spelen.. maar verder.. ik zou er geen geld voor over hebben

22-10-07 11:31:47
heraux
Oudgediende

T S
Tja, ik ben geen fan van Game-consoles.. alweer een apparaat..
maar dan.. als dat spel daarop wel speeld..

En met Bloating bedoel ik de software verslaving die programmeurs oplopen, uit noodzaak of lot..om voor Windows programma's te maken.

Heeft iemand nog een vlammetje..
waar is die Flame???

bah.. snik snotter

22-10-07 19:16:10
nietmeer
Quote heraux:
En met Bloating bedoel ik de software verslaving die programmeurs oplopen, uit noodzaak of lot..om voor Windows programma's te maken.

hmm.. die verslaving snap ik niet echt..
ik doe zelf ook programmeren maar het is toch juist leuker om onafhankelijk te zijn van windows.. meer uitdaging om geen native methodes te gebruiken..

nou programmeer ik Java dus dan is het niet zo heel moeilijk :P
maar toch..

22-10-07 19:37:37
heraux
Oudgediende

T S
Java doet bij mij niet veel goeds :(

mijn 286 is een beetje... :P

27-10-07 21:27:28
heraux
Oudgediende

T S
IK hoor gemixte geluiden over de laatste Ubuntu Versie - wie heeft recente ervaringen over deze Versie?

02-11-07 19:44:33
Sprint
Wel ik heb de Gutsy Giboon 7.10 dus eens op 2 verschillende pc gedraaid en moet zeggen op de nieuwe pc intel 6850 gigabordje, en alles sata II, deed hij soms wat moeilijk, draaide een paar maal vast zelfs op een oudere pc ging het maar verschillende progs opende gewoon niet daar krijg ik het schijt van ! Ubuntu heeft goede plannen altijd en wordt natuurlijk super gesponsord vanuit Z Afrika door die rijke meneer , ben zijn naam even kwijt, maar moeten ze echt bij elke nieuwe distri weer van nul beginnen ? waarom niet verder bouwen op wat goed is en die 3D even laten voor wat het is.
Eye candy , teveel is trop hé.
Als zoveel promoten moeten ze eerst zorgen dat alles stabiel is en alles werkt wat erbij aan hangt. Een afgietsel
van Ubuntu is de goede Mint,deze is op het iedee gekomen de repo's wel te gebruiken maar niet de kernelupdates, Maar enkel de release installeren, de rc's hebben ook bugs.

02-11-07 19:51:40
stormzoeker
Erelid

WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote heraux:
IK hoor gemixte geluiden over de laatste Ubuntu Versie - wie heeft recente ervaringen over deze Versie?

Prima versie, draai hier Edubuntu 7.10 met 3 thin clients en een Ubuntu 7.10 server voor centrale opslag. Gemengde desktop (KDE en GNOME), compiz-fusion voor beide smaken ingeschakeld. Het enigste probleem dat ik hier heb is na de laatste update van FireFox (2.0.8). Maar die versie geeft dezelfde problemen op de windows computer :P (Regelmatige vastlopers, maar gelukkig heb ik dan weer Konqueror). Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van Dolphin, gebruik hiervoor in de plaats nog steeds Konqueror.

02-11-07 20:17:26
heraux
Oudgediende

T S
Mijn ervaring van een duidelijk oudere versie (alweer) was een steeds trager wordend systeem..

Wie heeft dat nu ook - of niet
en wie weet wat je in de pruln bak moet slingeren..

02-11-07 20:33:30
Ikke
Oudgediende

S
Heb hier Ubuntu 7.10 + KDE draaien (dus eerst gewoon Ubuntu dan KDE eroverheen zetten.. Vind KDE prettiger werken, maar GNOME heeft ook een aantal handige programma's, dus laat ik ze allemaal staan (A)). Doet het prima.. Wat ik goed vind is dat de restricted drivers manager nu ook in KDE beschikbaar is :D Lekker makkelijk (A) Eye-candy zet ik sowieso meteen uit, vind het zo goed als compleet zinloos..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven