Bootable Linux-distro op HD |
Andreesie Oudgediende
WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
hoi, ik heb een beetje een probleem. ik wil op mijn externe harde schijf (160 gig, dus geen ruimte te kort ) een of andere linux-distro zetten die bootable is, maar ik heb 2 probleempjes: 1.ik weet niet hoe dat moet ik kan alleen maar op internet vinden hoe je linux op een usb-stick / pen drive moet zetten, en niet op een externe hd. 2. ik weet ook niet welke linux ubuntu lijkt me opzich wel wat. het moet iig standaard applicaties hebben zoals een media player, openoffice het liefst en rustig eruit ziend wie kan me helpen? groeten Andreesie |
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Juist
ik denk dat het verstandig is dat elke Linux distro bootable is..
Ten tweede
Wat staat er verder op je systeem is dat windows?
Dan kun je Linux op een andere Partitie toevoegen en de Grub management zorgt er dan voor dat ook de Windows Partitie bereikbaar blijft..
Zover mijn kennis van deze zaak
|
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
1. Sluit harde schijf aan 2. Start linux-installer 3. Selecteer bij de schijfindeling je externe harde schijf
de rest wordt automatisch geregeld. |
|
Andreesie Oudgediende
|
Quote heraux: Juist
ik denk dat het verstandig is dat elke Linux distro bootable is..
ik bedoel dan de bootable als in bootable vanaf externe hd, net al bij livecd Quote: Ten tweede
Wat staat er verder op je systeem is dat windows? Quote: Dan kun je Linux op een andere Partitie toevoegen en de Grub management zorgt er dan voor dat ook de Windows Partitie bereikbaar blijft.. ok, maar waar kan ik die grub-installer krijgen in linux? want die is er niet bij knoppix 5.1.1 en dan nog: ik weet niet welke distro ik moet nemen |
|
Ikke Oudgediende
Omdat Knoppix niet bedoeld is om op harde schijf te installeren..
Knoppix zelf is Debian-based en Debian is 'n goeie distro... Misschien een tip dus om Debian 4.0r1 uit te proberen? |
|
heraux Oudgediende
Sidux kan (debian) ik denk dat Debian 4 ook kan Dus zou Ubuntu ook kunnen..
PCLinuxOS staat hoog genoteerd bij distrowatch.. maar of dat ook betekend dat jij mee uit de voeten en handen kunt is nog de vraag..
Het is Lunix om een Linux naast een Ander OS te installeren als TEST
|
|
Andreesie Oudgediende
|
Quote: Debian linux is recommended for advanced Linux users. ziet er mooi uit , maar is voor ge-avanceerde, of ook voor n00bs ? ik heb effe wat door gekeken naar debian's, en ik denk dat ubuntu wel iets voor mij is, dus die ga ik proberen te branden als cd'tje Quote heraux: PCLinuxOS staat hoog genoteerd bij distrowatch.. maar of dat ook betekend dat jij mee uit de voeten en handen kunt is nog de vraag.. denk ik niet heb gehoord dat het erg moeilijk kan zijn voor beginnertjes... |
|
Ikke Oudgediende
Debian is prima te gebruiken voor de beginnende linux-fanboi En ik vind 't net even iets beter dan Ubuntu (hoewel ik Ubuntu op m'n desktop heb draaien, een of andere wereldvreemde fout zorgt ervoor dat debian niet kan draaien op m'n desktop ) PCLinuxOS is gericht op beginners.. Waar haal jij je informatie vandaan? |
|
Andreesie Oudgediende
|
Quote Ikke: PCLinuxOS is gericht op beginners.. Waar haal jij je informatie vandaan? djoe... daar zit ik op de club, en daar is ook een computer afdeling, en daar zeiden ze dat |
|
heraux Oudgediende
De PCLinuxOs is, en volgens mijn weten even, net als Sidux een LiveCD met installer.. Maar ik kan me vergipsen.. want vergipsen is doktorlijk..
Puppy 3.0 is ook een LiveCD met installer
Redders in de nood Insert, SAM, Beatrix, DSL 4.0 allemaal mini-Linux distros - LiveCD's zoiets onder de 64Mb - past dus op een kleine USB-stick.Uitdagingen Als je wilt experimenteren, niet om nu de hele NetBSD commune in een Experimenteel daglicht te stellen - is dit nu tweeduister.. of voldaglicht.. - NetBSD bied iets speciaals.
Maar, het vereist wel meer moeite om het tot een dual boot te brengen.. de moeite = het inzicht.
NetBSD kun je al installeren op een 386 met 16Mb - Ik had ooit een Webserver lopende NetBSD 2.1 - machine was een Pentium-1 133 met maar 16Mb effectief geheugen. En daar liep apache 1.3.3x op - en geheugen over. Ik denk dat OpenBSD nog efficienter is.. en Minix dat een omslag richting een pelgrims tocht brengt, en nog elementairder is.
Ik heb net OpenBSD geinstalleerd.. Maar kenner.. Not ever yet..
laatste nieuws http://distrowatch.com/table.php?distribution=myah
en dit http://www.tuxmachines.org/node/21297
|
|
Ikke Oudgediende
PCLOS is toch echt gericht op beginners... Heb VMware weer aan de praat, zal er komend weekend eens mee gaan spelen.
PCLOS is gebaseerd op Mandrake Linux (nu Mandriva) en gebruikt dus RPM als package manager. Alleen al daarom zou ik er eigenlijk vanaf willen blijven. Persoonlijk vind ik Debian's Apt veel beter en makkelijker werken. |
|
Andreesie Oudgediende
|
Quote heraux: NetBSD kun je al installeren op een 386 met 16Mb - Ik had ooit een Webserver lopende NetBSD 2.1 - machine was een Pentium-1 133 met maar 16Mb effectief geheugen. En daar liep apache 1.3.3x op - en geheugen over. Ik denk dat OpenBSD nog efficienter is.. en Minix dat een omslag richting een pelgrims tocht brengt, en nog elementairder is. DSL al eens geprobeerd, is lekker simpel, maar ook niet echt goed vind ik, wel snel (en wat dacht je van Floppix ) maar ik zal die PCLOS eebs proberen |
|
heraux Oudgediende
Men hoord niet zoo veel over de BSD familie.. toch zou dat eens wat meer moeten.. @Andreesie.. wat bedoel je met goed? |
|
Andreesie Oudgediende
|
goed is voor mij: simpel, als het kan niet te veel code's ook al is dat onvermijdbaar, uitgebreid, voor standaard gebruik. dus dat is dat ik het thuis gewoon kan internetten en wmr'en, en op school kan werken aan leesverslagen etc. als je alles begrijpt |
|
heraux Oudgediende
Puppy is heel opmerking - past op een 8CM cd'tje.. snel opgestart.. redelijk wat apps..
Knoppix LiveDvD is een kannon aan apps heel andere koek.. |
|
Ikke Oudgediende
Je mist echt wat als je niet met de command-line wil werken. Je kunt in distro's als Ubuntu meestal prima zonder... Maar persoonlijk vind ik de terminal echt 'n geweldige manier om met de computer te werken.. Snel, overzichtelijk en beknopt.. |
|
Andreesie Oudgediende
|
Quote Ikke: Je mist echt wat als je niet met de command-line wil werken. dat klopt, maar eerst wil ik wat in de linux wereld gaan verkennen, in programma's etc. en dan verdiepen in de codes etc etc |
|
heraux Oudgediende
Het gaat niet om codes
Je denkt te veel Windowig
Het gaat om..
cp -Rfp * /usr/maps/.
of mc
of rm -r `cat /temp/x`
|
|
Ikke Oudgediende
Wat denk je dat je uitvoert met commando's? Precies: allemaal programmaatjes... Stuk voor stuk zijn ze nuttig en krachtig Je kunt je ontdekkingsreis door de programma's en de command-line prima combineren hoor En het is gewoon handig als je command-line kent, die is redelijk universeel in alle distro's... |
|
Andreesie Oudgediende
|
aha.... komt allemaal nog wel ga nu effe ubuntu uitproberen, als het lukt |
|
heraux Oudgediende
Ik ben benieuwd..
maak wat scr-shots.. lijkt me verfrissend.. |
|
Andreesie Oudgediende
|
afbeelding wel even vergroten, die lijntjes zie je in het echt niet... maar alles start goed op etc, maar blijft hier hangen denk dat ik opnieuw moet downloaden? |
|
heraux Oudgediende
Zeg meneer - hoegroot is dat bestand? lijkt wel of ik een museum aan het downloaden ben.. |
|
Andreesie Oudgediende
|
68,63 kilobytes.... ik zal hem wel opnieuw downloaden... |
|
stormzoeker Erelid
WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
Virtual PC en Linux is géén goede combinatie |
|