CPU | |
05-03-08 16:41:06 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
Okee mensen, ik ben al druk aan het sparen voor een overdure high end grafische kaart, maar ik heb nu ook besloten dat ik een nieuwe processor nodig heb. Ik zat te denken aan een Core 2 Duo. Die dingen kosten ongeveer 50 of 60 euro bij internetshops, als je een beetje niet zo gek dure internetshop gebruikt. En natuurlijk ook niet de allerduurste processor neemt. Tweakers.net/pricewatch helpt mij hierbij. go tweakers Nu vraag ik me nog af, kan ik mijn Celeron D er zomaar uittrekken en mijn (toekomstige) core 2 duo er insteken? _ Ik vraag me ook nog iets af dat met dit onderwerp en met die over mijn nieuwe grafische kaart te maken heeft en die vraag is apart te vinden, omdat ik uit ervaring weet dat meerdere vragen in één topic niet werkt. Die vraag is hier. | |
05-03-08 16:49:49 | pietjevlip Oudgediende WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468 |
Ik zou eerst even uitzoeken wat voor mobo je erin hebt zitten... of die bijvoorbeeld wel dualcore ondersteunt, enz. Zo niet... cancel dan die nieuwe videokaart en CPU en voeding, en ga sparen voor een nieuwe PC | |
05-03-08 16:55:39 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
het is een RC415ST (ook wel rio3) geval uit een packard bell iStart B3750 (met zo'n pc kan iemand als ik echt helemaal niks, maar je moet een gekregen paard niet in de bek kijken), althans dat zegt de packard bell website Ik kan er info over vinden op de site en ik heb gezien dat mijn moederbord alleen geschikt is voor Pentium 4 en Celeron, dat wordt dus of nieuwe pc of alleen videokaart of nieuw moederbord. Is er misschien een kans om een nieuw moederbord te kopen? Nieuwe pc is veel te duur. Of zou ik misschien nog met mijn Celeron D 360 (3,46 GHz) Crysis kunnen draaien? | |
05-03-08 17:55:56 | pietjevlip Oudgediende WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468 |
Als je alle onderdelen behalve de behuizing moet vervangen, is een nieuw systeem echt niet zo duur Ik was voor alle onderdelen die nu in m'n kast zitten "los" 1600 euro kwijt... ik heb er 1250 voor betaald, door een volledig systeem te kopen. Kreeg ik er ook nog twee redelijk goede games bij (GRAW2 en R6Vegas), en het standaard garantiejaar. oh, en die 1600 euro is zonder de veel-in-één kaartlezer | |
05-03-08 20:13:17 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
ik heb een beetje gegoogled, ik ben er achter gekomen dat een Celeron D 360 ruim voldoende is voor Crysis, maar of het echt high aan kan weet ik nog niet. Low zou met gemak moeten kunnen. Med waarschijnlijk goed genoeg. Dit is een beetje mijn interprentatie hoor. Maar één ding is mij duidelijk: andere CPU is niet per se nodig, maar absoluut wel aangenaam. Blijk ik dus iets te snel naar fora te schieten voor mijn hulp. | |
05-03-08 20:19:46 | Ikke Oudgediende WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Crysis is dat niet dat spel waarvan iedereen roept dat de komende vijf generaties aan computers het niet kunnen draaien of ben ik nou in de war met 'n andere game? Celeron D 360... is dat een Core 2 gebaseerd ding of nog een Pentium-gebaseerd ding? Als het dat laatste is zou ik er met een tien-meter lange stok nog niet aan willen komen. Je kunt beter een fatsoenlijke Core 2 pakken, die zijn tegelijkertijd een stuk zuiniger. Wat voor geheugen zit er in je computer? Als je heel erg veel geluk hebt, dan is je geheugen nog compatible met een nieuwe generatie moederbord (don't get your hopes up tho) en hoef je alleen maar je mobo en cpu te vervangen (dat is wel heel erg positief gedacht nu ik het zelf lees ). Daarbij, zoals Pietje al zegt, een nieuw systeem hoeft je niet al je ribben uit je lijf te kosten. Je hoeft ook niet het allernieuwste en allersnelste te hebben. Kijk gewoon kritisch naar wat voor hardware je echt nodig hebt en kijk dan of dat in je budget past.. | |
05-03-08 20:29:23 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
@Ikke ja dat doet idd iedereen. Loeizwaar spel. Je kan ook in de war zijn met Bioshock, want dat is er ook al net zo een. Celeron D is pentium gebaseerd volgens mij. Is in ieder geval niet Core 2 gebaseerd, maar is wel net als pentium en core 2 X86 (wat dat betekent weet ik niet) idd is het niet een populair geval, maar het schijnt te voldoen voor Crysis, somehow. Ik heb 1,5 GB ram, ik ben van plan het nog een keer op te voeren, want ik heb 1GB redelijk snel + 512MB best wel sloom. de 512 zat er standard in. Bovendien is 1,5 niet zo veel meer tegenwoordig. De 1GB is nog behoorlijk nieuw. Vorig jaar gekocht. Ik zat er ook overna te denken, ow, ik ben ook erg positief nu. 1600 is 4x de ribben van mijn lijf. Kritisch naar gekeken. Op een of andere manier die ik niet begrijp schijnt mijn pc, die eigenlijk officieel bedoeld is voor mijn oma, nog bijna fantastisch te voldoen, alleen nog één keer geheugen opvoeren zou enorm handig zijn. Ook nog BIOS updaten. Er is een update die er ook voor zorgt dat ik mijn maximale geheugen van 2 GB (en ik heb twee sloten) kan verhogen naar 4 GB wat wel genoeg schijnt te wezen tenzij je een 64bits CPU heb. Ik weet trouwens niet of ik daadwerkelijk Crysis wil gaan doen, maar zolang mijn pc hem niet aankan ben ik niet tevreden. Crysis is voor mij een soort test is je pc goed of slecht. Kun je hem op med, dan heb je wel een behoorlijk mooi pc'tje. En daarnaast zou het wel een een leuk spel kunnen zijn;) Edit: ben net in een ander gesprekje erachter komen dat een Celeron D 360 en een Radeon HD3870 een serieze bottleneck zouden kunnen krijgen. Dus toch maar een nieuw systeem | |
05-03-08 22:46:02 | Ikke Oudgediende WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Ja maar ik hoorde dat een aantal Core 2's nu ook al Celeron genoemd werden.. Bij Intel is het eigenlijk altijd 'n gegoochel met de namen Maar een pentium-gebaseerde dualcore is niks waard. Pak dan gewoon een midrange Core 2 processor. Als je meer werkgeheugen wil moet je vooral nu toeslaan, er is een overschot aan RAM en dat leidt tot dumpprijzen. 64-bits... Tsja, het theoretische voordeel is dat je er meer geheugen mee kunt aanroepen.. Maar de meeste moederborden hebben maar vier slots en als je daar allemaal reepjens van 2GB instopt dan kom je op 8GB en ik ken niemand die dat heeft. 4GB is meer dan genoeg. En op 64-bits heb je verschrikkelijke driverondersteuning (de laatste keer dat ik het probeerde, een paar maanden terug). | |
05-03-08 23:20:58 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
4GB is nooit genoeg... read my lips morgen is 32Gb net genoeg ik maak nu grapjes over 512Gb intern geheugen weet je - die grapjes maakte ik ook over het hebben van 1TB aan opslag op de pc - mijn buik zei.. oh oh.. En nu vinden we dat redelijk normaal om 1024GB aan data te kunnen hokken op een persoonlijke rekenmachine Het nut komt later de rede is direct en zonder diepte het moet want de ander.. Het is altijd goed om vergelijkings materiaal in de buurt te hebben - koop een 2e hands Pentium-III 1Ghz en zet erop wat minimaal nuttig is - en vergelijk deze met een modern ding - DualCore-2 of meer Lijst de minimale taken die je uitvoerd en sla die mistige factor "games" eens over. Wat doe je met je pc? | |
05-03-08 23:32:29 | pietjevlip Oudgediende WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468 |
Quote heraux: Lijst de minimale taken die je uitvoerd en sla die mistige factor "games" eens over. Wat doe je met je pc? In mijn geval is er dan sprake van een optionele contradictie | |
05-03-08 23:47:34 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Quote pietjevlip: Quote heraux: Lijst de minimale taken die je uitvoerd en sla die mistige factor "games" eens over. Wat doe je met je pc? In mijn geval is er dan sprake van een optionele contradictie Dat betekend dat je de PC minachtend misbruikt en verkracht omwille van een niet-sporadische toepassing die oorspronkelijk niet bedoeld is voor bovengenoemd apparaat met breedbandige specificatie die helemaal de poep is ingedrukt door de vermerkting van het spelen concept in het algemeen - daarmee ook aanduidende dat er voldoende als niet betere alternatieven zijn voor het toepassingsgebied zoals je dit omschrijft. (ik braak maar wat) alleen spellen is jammer lijkt me ook niet correct waar typ jij die tekst mee? en die verbinding - hoe zit dat? | |
05-03-08 23:58:45 | Andries Louw Senior lid WMRindex: 167 OTindex: 202 Wnplts: Sneek S |
Celeron D 360 is volgens mij een socket LGA775 processor (ik zelf heb de Pentium D 830). Wellicht kun je heroverwegen of het wel loont om je processor te upgraden, aangezien het niet het onderdeel is wat door games zwaar wordt gebruikt. Een Celeron D kun je niet "zomaar" vervangen door een Core 2 Duo, het mag dan wel dezelfde socket zijn, je chipset moet het wel ondersteunen! Je chipset kun je opzoeken in de handleiding van je moederbord, wellicht kun je hier ook informatie in vinden over de ondersteunde processoren. Indien het moederbord het niet ondersteund zul je moeten beslissen of je dan niet beter je gehele moederbord + CPU + RAM setup kunt upgraden. Een geheugen upgrade lijkt mij in jouw situatie zeker te lonen (als ik het goed begrijp heb je nu 512 MB). Op dit moment zou ik je adviseren om te upgraden naar 1 of 2 GB RAM, afhankelijk van je budget. Mocht je dit doen, probeer dan modules van dezelfde grote en snelheid te combineren, de snelheid van de traagste bepaald namelijk de snelheid van al je RAM-geheugen. Als het even kan is het ook handig om i.v.m. dual-ranked een even aantal modules in je systeem te plaatsen. Van video-kaarten heb ik niet veel relevante kennis, hiervoor zou je bij anderen moeten informeren. De videokaart is wel het onderdeel dat tijdens gamen meestal de bottleneck vormt, en vaak loont het dan ook het meest deze te upgraden. Edit: Ik weet trouwens van de Pentium D serie dat dit 2 op-elkaar-geplakte Pentium 4 cores zijn, hoe dit zit bij de Celeron versies weet ik niet. | |
06-03-08 00:05:10 | pietjevlip Oudgediende WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468 |
@heraux: alleen games, nee... geen games, ook nee... Ik gebruik 'm natuurlijk ook voor tekstverwerking en internet. Maar ja, games hebben in mijn geval sterke invloed op de samenstelling van het systeem. Is ook wel gezond. Het is een wielrenner, maar kan ook rustig ontspannen fietsen. Nog geen lekke banden trouwens. | |
06-03-08 07:19:06 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
Quote Andries Louw: Celeron D 360 is volgens mij een socket LGA775 processor (ik zelf heb de Pentium D 830). Wellicht kun je heroverwegen of het wel loont om je processor te upgraden, aangezien het niet het onderdeel is wat door games zwaar wordt gebruikt. Een Celeron D kun je niet "zomaar" vervangen door een Core 2 Duo, het mag dan wel dezelfde socket zijn, je chipset moet het wel ondersteunen! Je chipset kun je opzoeken in de handleiding van je moederbord, wellicht kun je hier ook informatie in vinden over de ondersteunde processoren. Indien het moederbord het niet ondersteund zul je moeten beslissen of je dan niet beter je gehele moederbord + CPU + RAM setup kunt upgraden. Een geheugen upgrade lijkt mij in jouw situatie zeker te lonen (als ik het goed begrijp heb je nu 512 MB). Op dit moment zou ik je adviseren om te upgraden naar 1 of 2 GB RAM, afhankelijk van je budget. Mocht je dit doen, probeer dan modules van dezelfde grote en snelheid te combineren, de snelheid van de traagste bepaald namelijk de snelheid van al je RAM-geheugen. Als het even kan is het ook handig om i.v.m. dual-ranked een even aantal modules in je systeem te plaatsen. Van video-kaarten heb ik niet veel relevante kennis, hiervoor zou je bij anderen moeten informeren. De videokaart is wel het onderdeel dat tijdens gamen meestal de bottleneck vormt, en vaak loont het dan ook het meest deze te upgraden. Edit: Ik weet trouwens van de Pentium D serie dat dit 2 op-elkaar-geplakte Pentium 4 cores zijn, hoe dit zit bij de Celeron versies weet ik niet. Die socket klopt. Ik ben vooral bang dat mijn toekomstige grafische kaart zal worden gebottlenecked. Gekeken in de handleiding (eigenlijk op een kleine webpagina van packard bell) Hij zou alleen pentium 4 en celeron accepteren. Er passen twee ram modules in. tot nu toe tot 2 GB, maar ik ben vergeten mijn BIOS te updatn, als ik dat doe kan ik in eens tot 4GB. Ik heb nu 1,5GB, dat heb ik al bijna meteen gedaan toen ik dit apparaat kreeg. 1x de orginele 512MB en 1x 1GB. 1GB wordt nu ook gebottlenecked door 512MB want die is slomer, maar dat boeit me eerlijk gezegd niet. De videokaart uppen was ik ook al van plan, maar ik ben juist bang dat een extreem goede videokaart juist zal worden gebottlenecked door de CPU. Volgens mij is dual core celeron gebaseerd op core 2 duo. Dat is wat ik ervan begreep. En ik zal niet rusten voordat ik op dit ding een keer Crysis heb gedraait. | |
06-03-08 11:01:31 | pietjevlip Oudgediende WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468 |
Dat wordt dus niet slapen tot 2010 ofzo | |
06-03-08 11:26:31 | Hoskeu Erelid WMRindex: 276 OTindex: 5.455 |
Quote Doctor Insano: De videokaart uppen was ik ook al van plan, maar ik ben juist bang dat een extreem goede videokaart juist zal worden gebottlenecked door de CPU. Ik wil hier niet de wijsneus uithangen... Maar even ter informatie, bottleneck is volgens mij geen werkwoord maar een zelfstandig naamwoord wat dus niet naar voltooid deelwoord vervoegd kan worden(als ik vroeger goed opgelet heb bij Nederlands). Quote Wikipedia: In engineering, bottleneck is a phenomenon where the performance or capacity of an entire system is severely limited by a single component. The component is sometimes called a bottleneck point. The term is metaphorically derived from the bottleneck of a bottle, where the flow speed of the liquid is limited by its neck. Formally, a bottleneck lies on a system's critical path and provides the lowest throughput. Bottlenecks are usually avoided by system designers, also a great amount of effort is directed at locating and tuning them. Bottleneck may be for example a processor, a communication link, a data processing software, etc. Voor zover mijn (verder niet nuttige) bijdrage... | |
06-03-08 15:56:25 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
Ik heb trouwens ondertussen het een en ander gevonden. linkje Ik begreep ook nog iets (Gaat over dezelfde pc als ik heb) Dit heb ik hieruit vandaan gehaald, misschien kunnen we er iets mee: if it worx with P4 it should work with almost any intel core 2 duo. or is the fsb limited to 553 or 800?? Volgens de Packard bell site (zie eerste link) kan mijn moederbord pentium 4 (oftewel die P4 waar ik het net over had) En hier nog iets. Ik heb ati Radeon Xpress 200 (op de eerste site staat 1100, ik denk dat die 2 dezelfde zijn of zo) | |
06-03-08 16:25:03 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
Ik heb nu alweer wat gevonden, en ik ben er achter gekomen dat het niet gaat lukken. Er is een programma dat heet SiSoftware Sandra Lite XIIc en volgens dat programma kan ik alleen maar single cores. | |
06-03-08 16:39:55 | Ikke Oudgediende WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Alleen maar singlecores terwijl je 'n Celeron D hebt...Ik zou dat programma gewoon aan de kant gooien | |
06-03-08 17:12:49 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Je moet woorden niet de schuld geven dat ze niet gebrepen worden Wat een gedoe om een stom plankje en spellen - opgejaagd gevoel middels silliconen Ragout | |
06-03-08 18:58:57 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
Quote Ikke: hohoho, foutje Pentium D en celeron D worden verward. Celeron D is single en heeft niks te maken met Pentium D die twee op elkaar geplakte Pentium 4's is.Alleen maar singlecores terwijl je 'n Celeron D hebt...Ik zou dat programma gewoon aan de kant gooien Quote heraux: Maar die spellen zijn anders wel erg leuk. Sommigen ook gezellig. En zonder die plankjes haal je veel van die leuke dingen niet.Je moet woorden niet de schuld geven dat ze niet gebrepen worden Wat een gedoe om een stom plankje en spellen - opgejaagd gevoel middels silliconen Ragout | |
06-03-08 19:04:03 | Ikke Oudgediende WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Stomme intel naamgeving Kunnen ze niet gewoon zoiets doen: "Onze snelste single-core processor" "Onze iets minder snelle single-core processor" "Onze snelste dual-core processor" Etc... | |
06-03-08 19:05:18 | pietjevlip Oudgediende WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468 |
volgende serie: onze nog-net-iets-sneller-dan-onze-snelste-single-core-processor Dat krijg je dan | |
06-03-08 19:05:35 | Doctor Insano Erelid WMRindex: 1.207 OTindex: 2.351 |
Nee, bij celeron D krijg je onze langzaamste slechte processor | |
06-03-08 19:06:18 | heraux Oudgediende WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
Quote Ikke: Stomme intel naamgeving Kunnen ze niet gewoon zoiets doen: "Onze snelste single-core processor" "Onze iets minder snelle single-core processor" "Onze snelste dual-core processor" Etc... haha... juist ja.. en nu de ontzettend veel meer sneller dan de vorige uitgave en nu nog aardiger voor het milieu versie.. | |