linux kill firefox command?? |
tosti Senior lid WMRindex: 416 OTindex: 249
|
ey ik zoek commando of iets om firefox te killen als ik weer kryg van: firefox is not respawning in background enz enz.. bij w*nd##s deed ik gwoon cntrl alt delte, en dan proces afsluiten, maar ik ben nog niet helemaal into linux..[ubuntu] |
|
|
Mmore Administrator
WMRindex: 1.439 OTindex: 15.022
|
'kill firefox.exe' ? |
|
|
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
Vossenjacht organiseren? |
|
|
CrazyM Senior lid WMRindex: 133 OTindex: 406 Wnplts: Cairns
|
Quote pietjevlip: Vossenjacht organiseren? Ja inderdaad. Mr. Linux dood een vuurvosje, maar op de achtergrond komt het vuurvosje weer terug, maar bij ramen kan je gewoon controleren alt verwijderen? Maar je ziet Mr. Linux nog niet staan? ...... |
|
|
Andreesie Oudgediende
WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
rechter muisknop op de taakbalk, en dan iets van toevoegen, en dan krijg je een lijst voool items dan is er zo eentje die dan als snelkoppeling werkt. daar klik je op en dan moet je op firefox klikken en dan killt hij die |
|
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
kill werkt alleen met process id's (pid). Die krijg je door het volgende uit te voeren: ~$ ps aux | grep [ procesnaam ] En dan in de tweede kolom te kijken. Daarna kun je het process killen met: ~$ kill [ pid ] Het proces krijgt dan een sigterm (15) en sluit zichzelf af. Gaat het programma dan nog niet weg, dan kun je een sigkill proberen: ~$ kill -9 [ pid ] Maar gebruik sigkill met mate, het is namelijk een nogal dirty way van afsluiten.
Je kunt processen ook op naam afsluiten met killall, maar wees hier ook voorzichtig mee, je kunt namelijk meer processen afsluiten dan je zou willen. Ook killall herkent de '-9' switch voor sigkill
Makkelijker nog is xkill. In KDE krijg je dat door op Ctrl-Alt-Esc te drukken (in GNOME denk ik ook, maar weet ik niet zeker). Je kunt ook Alt-F2 doen en dan xkill -> enter intypen. Dan verandert je cursor in een doodshoofd en het eerste venster dat je aanklikt krijgt een sigterm.
Voor firefox is het goeie killall commando trouwens niet 'killall firefox' maar 'killall firefox-bin' |
|
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
je kunt ook pkill gebruiken die werkt met procesnames
nadeel - je jast er waarschijnlijk alle processen uit met de zelfde naam
bijvoorbeeld - don't try pkill -9 sh
|
|
|
Mmore Administrator
WMRindex: 1.439 OTindex: 15.022
|
wat ben ik blij dat ik Windows gebruik |
|
|
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
|
|
|
stormzoeker Erelid
WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
Met ksysguard lukt het ook prima, dan lijkt het wel wat op de windowsmanier Mmoore |
|
|
Ikke Oudgediende
@Mmore: Nou xkill is wel grappig en lekker snel, je moet alleen uitkijken met wat je aanklikt En vooral in XP heb je de kans dat je de verkeerde processen afsluit, omdat je daar standaard als admin inlogt en dus alles naar hartelust een sigkill kunt sturen. In linux ben je standaard user (veel distributies staan het grafisch inloggen van root niet eens toe) en kun je alleen maar userspace processen beëindigen |
|
|
heraux Oudgediende
WMRindex: 9.537 OTindex: 27.258 T S |
met PE (process explorer) heb je veel macht..
|
|
|
Phantom Senior lid WMRindex: 428 OTindex: 285 Wnplts: Delfzijl
|
Quote Ikke: @Mmore: Nou xkill is wel grappig en lekker snel, je moet alleen uitkijken met wat je aanklikt (smilie) En vooral in XP heb je de kans dat je de verkeerde processen afsluit, omdat je daar standaard als admin inlogt en dus alles naar hartelust een sigkill kunt sturen. In linux ben je standaard user (veel distributies staan het grafisch inloggen van root niet eens toe) en kun je alleen maar userspace processen beëindigen Ik denk dat een ervaren Windows gebruiker hier echt geen problemen mee heeft |
|
|
Ikke Oudgediende
Quote Phantom: Ik denk dat een ervaren Windows gebruiker hier echt geen problemen mee heeft Jammer dan dat negen van de tien gebruikers allerminst ervaren zijn |
|
|
Kpuc Oudgediende
WMRindex: 7.557 OTindex: 38.305 S |
ervaren wel.. maar niet verder opgeschoten.. |
|
|