hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1]

Diskpartities

04-09-08 03:00:39 - Quote! - @gwcbakker
gwcbakker
Oudgediende

WMRindex: 7.126
OTindex: 2.741
Vroegâh kon je met de DiskManager of hoe ie mag heten partities aan elkaar plakken zonder verlies van data.
Na een hoop zoeken vond ik 'm weer: nu onder Adminatrative Tools|Computer Management|Storage|Disk Management.
Het probleem is als volgt: PC (laptop) is geleverd met twee (ongeveer) even grote harddisk partities (C: en D:), maar dan zal je zien dat dat fout gaat: C: loopt vol terwijl D: nog voldoende ruimte heeft. Nu heb ik dat "opgelost" door een paar (grotere) programma's te installeren op D:Program Files... ipv op C: maar dat zit me toch niet lekker.
Heeft iemand een suggestie voor een tooltje dat partities aan elkaar kan plakken ZONDER data verlies. Of evt. C: partities uitrekken en D: inkrimpen. Dan kan ik met CleanSweep ofzo die programma's wel weer van D: naar C: zetten. BVD :D

04-09-08 08:17:10 - Quote! - @Dionos
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Volgens mij kan het met partition magic.
Dat programma gebruik ik altijd om partities te maken en te verwijderen en te resizen :)

19-09-08 10:47:09 - Quote! - @mat2005
mat2005
Lid

WMRindex: 30
OTindex: 11
Alleen werkt dat programma'tje niet op vista. :(

19-09-08 16:26:20 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
G-Parted
Linux
Gratis

distrowatch.com

stel geen onnozele vragen
eerst downloaden
branden en testen..

Zet alle data van Part 2
op een Ext-HD

Herpartioneer met GP
(vergroot partitie)
en zet alles terug..

24-09-08 14:33:30 - Quote! - @Niva
Niva
Senior lid

WMRindex: 153
OTindex: 35
S
@heraux,
Mee eens.
Gparted will to the trick.

(btw, download dan gelijk hardy heron. ben je ook van die microsoft bug af.)
ghehehe.

24-09-08 19:34:19 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Zoals hierboven gezegd is, is GParted geknipt voor deze taak. Het is *zeer* praktisch om twee partities te hebben: als je windows ooit moet herinstalleren hoef je alleen maar de C:-schijf te formatteren en daar windows op te knallen. Als je al je data op D: bewaart, overleven die elke herinstallatie ;) (uiteraard wel backups maken)

26-09-08 16:00:45 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende

T S
even nog: de meest gevoelige plek van je opslag media is de partitie tabel - als die niet meer goed werkt (beschadigd) zijn ook extended partitions in gevaar.

De Algemene saaie regel van backuppen blijft gewoon het Adagio - gebruik gemixte backup voor grotere veiligheid - dus niet alleen DvD maar ook een zelfbouw NAS of zo..
Die hoeft niet veel te kosten als de media maar nieuw is (garantie, rma , betrouwbaarheid..)

01-10-08 11:13:39 - Quote! - @Pixeltje
Pixeltje
Erelid

WMRindex: 831
OTindex: 1.008
S
Je kunt ook gewoon je office en andere programma's zo instellen dat ze bestanden automatisch opslaan op je D schijf. Als je je 'documenten' map dan op de D schijf maakt, heb je alleen installatiebestanden op je C, en je bestanden op D.

Het risico met je laptop is namelijk dat er waarschijnlijk een hidden partition is die als recovery-partitie dienst doet. Als je gaat klooien met partitiegrootte kun je die partitie om zeep helpen.

01-10-08 13:22:52 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Als er een partitie is die windows niet laat zien, dan pikt GParted hem zeker wel op. Daarbij is het verliezen van een recovery partitie niet erg. Sowieso moet je off-site backups maken. Verder bevat jouw post niks nieuws ten opzichte van wat er al gezegd is.

01-10-08 18:12:44 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende

T S
Nog een goede optie is Puppy-4
die kan NTFS mounten met Lees/schrijf kracht.

Daarmee kun je Partities zoverre zichtbaar maken dat ook gelockte (onbereikbare) delen weer leesbaar en copieerbaar worden.

Puppy is in allerlei vormen te krijgen - kleinste distro is 94Mb - en dit is een LiveCD - dus inleggen, reboten en ..

01-10-08 18:13:56 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende

T S
Quote Pixeltje:
Je kunt ook gewoon je office en andere programma's zo instellen dat ze bestanden automatisch opslaan op je D schijf. Als je je 'documenten' map dan op de D schijf maakt, heb je alleen installatiebestanden op je C, en je bestanden op D.

Het risico met je laptop is namelijk dat er waarschijnlijk een hidden partition is die als recovery-partitie dienst doet. Als je gaat klooien met partitiegrootte kun je die partitie om zeep helpen.

Goed idee, dat geef ik ook wel als regel.
Alleen moet je daarna goed weten hoe je de opgeslagen mail en adres-boek weer terug krijgt in je situatie.

Ghost-image na eerste installatie is weer slim voor snelle installaties met drivers et al volledig aanwezig.

03-10-08 15:02:34 - Quote! - @Pixeltje
Pixeltje
Erelid

WMRindex: 831
OTindex: 1.008
S
@heraux

Zeker weten, ben groot voorstander van Ghosten, het kost misschien wat extra ruimte, maar met de oude DOSGhost (1 Mb op floppy) is het zo gepiept, en terugzetten is ook lekker snel!

En wat die email betreft, je zou kunnen overwegen om je applicationdata van office te laten staan waar die hoort, dat kost je maximaal een paar honderd MB, en daar zou je niet wakker van moeten liggen denk ik, toch?

03-10-08 20:18:32 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende

T S
Ik heb me een NAS gebouwd en ga dadelijk het archief van de mail daarop verwijzen - eens kijken of dat goed en snel genoeg werkt.

Dan heb je eigenlijk je mail al op backup locatie.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven