WaarMaarRaar.nl gebruikt cookies om WMR en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. WMR deelt informatie over je gebruik van WMR met partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die je aan ze hebt verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van gebruik van hun services. Meer informatie...

Akkoord - Weigeren


hr
jaargang -16 - laatste artikel 12-12 17:00 - 56459 artikelen - nu online 71 bezoekers -

Home
Opmerkelijk beeld
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

© Een concept van
Media Voogel 2002-2017
Voorwaarden & huisregels

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 [2]

Emmos Reisblog 2017-2018

09-12-17 08:05:33 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
Dag 2, donderdag 7 december 2017
Even na zessen wakker geworden en maar opgestaan. Alles was rustig. Gisteren had ik gehoord dat de stuwadoor tussen negen en tien zou beginnen. Hij moest eerst een ander schip afmaken. Normaal beginnen ze in Finland om zeven uur. Maar van negen tot tien is het pauze dus voor tienen doen ze niets.
Even voor negenen begonnen de heren aanstalten te maken. Een lieftallige voordame (vrouwelijke voorman) kwam haar opwachting maken. Waar beginnen, hoeveel ploegen, meer van dat gezeur, waarvan het prettig is dat je van te voren weet wat er gaat gebeuren maar waar ze negen van de tien keer tien minuten voor start mee aan komen zeulen.
In dit geval viel dat nog redelijk mee. Omdat ze die pauze hadden konden we de pontons verplaatsen die natuurlijk net op het plekje lagen waar zij met laden wilden beginnen. We zaten wel even krom toen ze een klamptruck in het ruim wilden zetten. Een klamptruck is een soortement vorklift speciaal voor pakken cellulose. Die pakken worden vanaf de zij ingeklemd en kunnen dan opgetild worden.
Wat er gebeurde was het volgende. Omdat we hier te maken hebben met temperaturen van tegen de min achttien, moeten we voorkomen dat het ballastwater bevriest in de ontluchting. Als dat gebeurt moet je die ontluchting ontdooien en dat is een hels karwei. Doe je dat niet kun niet meer ballasten of ontballasten. Dat doen we door de ballasttanks niet helemaal vol te maken. Nadeel daarvan is dat de stabiliteit veel slechter wordt. Toen de stuwadoor de zware klamptruck optilde met de scheepskraan viel het schip behoorlijk scheef. In eerste instantie niet gedacht aan die tanks die gedeeltelijk gevuld waren, dus ik zat even met het handen in het haar.
Maar toen we een andere kraan buitenboord zwaaiden werd de helling vlot minder en konden ze het ding aan boord hijsen. Probleem opgelost.
Voor de rest werd er gewoon geladen. En ik hier me bezig met door het schip te draven om te kijken waar alles was opgeslagen. Voor mij is dit een nieuw schip, dit type schip heb ik nog niet eerder gevaren. Het is dan wel gebouwd naar hetzelfde plan als een ouder type waar ik wel ervaring mee heb, maar er zijn toch een behoorlijk aantal details die net even anders zijn. Ook de plekjes waar de verschillen vaste uitrustingsstukken zijn opgeslagen zijn zo hier en daar net even anders. Dat zal nog wel even wennen worden.
Maar anders hebben we toch niets te doen.

09-12-17 15:32:20 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
Dag 3, vrijdag 8 december 2017
Om even voor zevenen erbij. De derde stuurman was zo verstandig geweest om de luiken niet open te trekken. Het kon wel, maar er was geen stuwadoor te bekennen, en met dit weer, sneeuw en harde wind, was de kans groot dat er ook geen stuwadoor zou komen.
Ik even na zevenen naar het kantoortje van de stuwadoor. Als Mohammed niet naar de berg komt dan komt de berg wel naar Mohammed. Voorman vertelde dat het voor tienen wel niets zou worden, en volgens het weerbericht zou het na twaalven weer erger worden. Goed, dan weet je tenminste iets.
Tien uur niks noppes nada. Het bleef sneeuwen en waaien. Na het eten maar weer even de kaai opgestruind. Voorman vertelde dat het tot vier uur ‘s middags wel niks zou worden, maar met een uurtje komt de nieuwe voorman en dan heeft die het voor het zeggen. Hij kan natuurlijk niet voor zijn collega spreken.
Verder nog even naar de vuilnisafgifte gevraagd. Dat verschilt per haven. Soms komen ze het ophalen, soms moet je het naar een centraal punt brengen en soms krijg je een container naast de gangway. In dit geval moesten we het naar een centraal punt brengen, en dat punt stond achter de loods. Vandaar dat we het nog niet gezien hadden. In ieder geval heeft de bootsman weer wat te doen.
Met dit weer is het gebruikelijke werk geen doen. Het blijft beperkt tot schoonmaken en opruimen. Dat mag best eens een keertje gebeuren maar ik heb de jongens liever buiten aan de gang. Maar het is niet anders. Een paar kliko’s met huisvuil wegbrengen kan er ook nog wel bij.
Ikzelf ben nog steeds bezig me in te werken op het schip. Het meeste weet ik onderhand wel, maar er zijn altijd dingen waar je nog even niet aan gedacht hebt zo langzamerhand kom je alle kastjes wel tegen. Dan even met de neus er in, en vooral niet vergeten waar je die spullen ook weer gezien had.
Ook houd ik me bezig met het overtypen van wat scheepsgegevens. In de loop der tijd heb ik heb ik wat handige spreadsheet geschreven die aangepast moeten worden aan elk schip. De berekeningen zijn steeds dezelfde, maar de parameters variëren van schip tot schip. Dus elke keer als ik op een nieuw schip kom typ ik die gegevens over. Dat kan, afhankelijk van het overige werk, een paar dagen duren, maar dan ben ik er ook verder af. Ook als ik weer terugkom op hetzelfde schip dat zijn die gegevens nog steeds geldig.
Om een uur of zes werd de sneeuw minder en om zeven uur stond de stuwadoor op de stoep met het verzoek open te maken. En toen waren we weer aan het werk. Ze stoppen om tien uur, zoals gebruikelijk en morgen om 7 uur zijn ze er weer. Volgens de voorman maken ze er een hele dag van, dus van zeven tot tien in de avond, maar in die tijd zullen ze niet klaar zijn.
We wachten maar geduldig af.

10-12-17 08:54:17 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
dag 4, zaterdag 9 december 2017
Gisteren zei voorman dat ze vandaag de hele dag zouden werken, en eventueel wat overwerk zouden maken om hem af te maken. We zullen wel zien wat het wordt. In ieder geval springen ze van het ene ruim naar het andere om de lading er op de juiste manier in te krijgen. Omdat we te maken hebben met verschillende bestemmingshavens komt dat er behoorlijk op aan.
Voorlopige bestemmingshavens zijn Vuosaari (bij Helsinki), Gibraltar, Palma, Nice, Limasol, Alexandrië, Assan, Aliaga, Izmir, Nea Moudania en Limas. Van sommige havens moet ik nog opzoeken waar ze liggen, maar daar hebben we een atlas voor. We gebruiken niet de laatste Bosatlas overigens. We doen dat met Lloyds Maritieme Atlas, een immens duur ding, meer dan tweehonderd euro heb ik me laten vertellen, maar er staan zowat alle havens in de wereld in. De enige moeilijkheden die we nog wel eens hebben is met de spelling en soms geeft een verscheper een kade aan in plaats van een haven. Dan wordt het zoeken wat lastiger, maar nog steeds niet onmogelijk.
Met het overwerk overigens valt het mee. Toen het bericht doorkwam bij de stuwadoor dat het overwerk betaald zou worden zetten ze er opeens op een gigantische manier de sokken in. Dat komt overigens weleens vaker voor: rederijen bang maken dat ze het niet gaan redden, en als die rederij dan met extra poen over de brug komt, zijn ze met tien minuten klaar.
En dan, in de loop van de middag, begint het zowaar lichtjes te dooien. Niet dat dit zo prettig is. De boel wordt er maar nat van en als het later weer gaat vriezen krijg je overal dik ijs tussen. Verder wordt de natte sneeuw alleen maar zwaarder en worden lastiger te scheppen. Droge sneeuw is veel beter.
In de achterkuil, tussen de opbouw en de luikhoofden, staat een dikke plas water. In vroeger dagen, toen er nog echte schepen gebouwd werden, had het dek een bolling, zodat overkomend water gemakkelijker overboord kon lopen. Hier hebben ze denkelijk de boel volkomen vlak afgewerkt en is door de doorbuiging van het schip een lichte depressie ontstaan. Betekent dat je altijd en eeuwig door het water loopt te sloffen, ook hier in de kou. Eronder zit de machinekamer die een paar graadjes warmer is.
Die sokken van de stuwadoor blijken aardig efficiënt. Om twintig voor zes gaat de laatste hijs het luik in. Luikjes dicht, laatste lading nog even afsjorren en toen was het wachten op de loods. Die was om acht uur besteld en kwam kwart voor aanzeilen. Hij had van te voren een roepje gegeven dat hij wat eerder zou komen, dus was er niets aan de hand. In sommige havens is het wel eens anders met het op tijd arriveren van vergelijkbare personen.
We moesten nog even wachten op de meerploeg van de wal. Gewoonlijk komen die ook geen seconde te vroeg het nest uit. Maar exact om acht uur waren we ontmeerd. Kalmpjes aan. We hebben voor deze haven een aardig grote diepgang. Acht meter tachtig waar het maximum negen meter is. Als je dan in enen teveel gas geeft trek je het water onder het schip weg en lig je alsnog met de buik op de keien.
Bij de breakwater lagen nog wat ijsveldjes, maar dat was allemaal door de wind van gisteren kapot gewaaid. Daar hadden we ook geen problemen mee.
Over krap aan twee dagen zijn we in Vuosaari. Eens kijken wat dat voor gat is.

12-12-17 07:36:40 - Quote! - @venzje
venzje
Oudgediende


WMRindex: 10.959
OTindex: 2.997
Assan en Limas kan ik niet thuisbrengen. Maar in dit seizoen lijkt me zo'n mediterraan toertje geen slecht lot.

12-12-17 07:40:31 - Quote! - @stora
stora
Oudgediende


WMRindex: 7.832
OTindex: 993
@Emmo, wij waren dit weekend bedolven onder de sneeuw.
Wat voor weer heb jij eigenlijk?
Finland staat toch bekend om sneeuw en kou.

12-12-17 15:54:51 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
@stora: In Kemi in het noorden was het eerst -18, anderhalve dag later rond het vriespunt. We liggen nu in Vuosaaki bij Helsinki. Het sneeuwt met natte sneeuw. Vies en koud. Maar (nog) geen strenge vorst.

@venzje: Limas ligt aan de zuidkant van de Golf van Izmit. Vrij ver naar binnen. Het is alleen maar een vingerpiertje. Ik ben er vorige reis geweest. Assan weet ik ook zo snel niet.

12-12-17 15:59:08 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
Dag 5, zondag 10 december 2017
Een lekker rustig zondagje. Precies zoals ze het aan de wal graag willen. Het schip is onderweg bezig geld te verdienen en het ligt niet ijdel in de haven of kost een vermogen aan overwerk voor de stuwadoors. Vooral hier in de Oostzee is dat soms goed te merken. Voor het weekend worden alle schepen de haven uitgeschopt, en op maandagochtend moet iedereen weer in de haven liggen voor weer een prakje lading.
In ons geval komt dat eigenlijk wat minder uit, maar dat ligt voornamelijk aan het feit dat we afgelopen vrijdag meer dan een halve dag verspeeld hebben vanwege de sneeuw. Anders waren we waarschijnlijk vrijdagavond al klaar geweest, uiterlijk zaterdagochtend, en hadden maandag op een redelijke tijd in Vuosaari gelegen. Nu wordt het, ijs en weder dienende, maandagavond.
Het wordt een drukke reis, net als op mijn vorige schip toen ik neet aan boord kwam. Het is bijna een exacte kopie. Cellulose laden in de Oostzee, jachten op Southampton, en dan verder de Middellandse Zee door. Als ik goed geteld heb, en er komen geen veranderingen, dan hebben we deze reis twaalf havens. De trossenlieren zullen wel gangbaar blijven op die manier.
Vanochtend een rondje over dek gemaakt en gelijk gekeken of we voldoende spullen hadden voor na de lossing. Voor de belading hebben we zo goed als niets. Dat moet de stuwadoor of de bevrachter leveren. Maar na lossing moeten we in tien minuten klaar zijn voor de volgende belading en daar hebben we gereedschap en materiaal nodig. Het makkelijkste is dat alvast in Southampton te bestellen. In de Middellandse Zee is het of schreeuwende duur of helemaal niet te krijgen.
Maar we hadden nog, maar uit pure voorzichtigheid toch maar het één en ander bijbestellen, want wie weet wat de volgende reis gaat worden. Voor hetzelfde geld hebben we weer een puist materialen nodig. Hebben is hebben en krijgen is de kunst.
Vanochtend rond half tien kwamen we langs Nordvalen. Dat is een vuurtoren midden in de Noord Kwarken of Norra Kvarken. Halverwege Zweden en Finland, tussen Holmsund en Vaasa. Het is een nauw stukje en je mag, zeker met onze diepgang, niet te ver van die toren blijven anders loop je aan de andere kant van het vaarwater omhoog. Op zijn smalst is het ongeveer een halve mijl, ongeveer 900 meter, breed. Altijd leuk als je tegenliggers hebt.
In dit geval was er niets in de weg. Alleen zat er voor ons een bootje dat naar Rauma moest. Maar die haalden we pas na Nordvalen in.
Vannacht zijn we bij Märketskallen. Dat is de noordelijke ingang van Ålands Hav, bij de Zuid Kwarken oftewel Södra Kvarken. In de zuid pakken we de oostelijke uitgang richting Helsinki. Vuosaari, onze bestemming, is één van de havens van Helsinki, op een schiereiland net even ten oosten van de stad.
‘s Middags om vier uur, als ik weer op wacht kom is het al weer donker. We zitten benoorden 60 graden noorderbreedte en dan is het in deze tijd van het jaar maar kort daglicht. Zeg van tien uur in de ochtend tot vier uur in de middag. Maar we gaan naar het zuiden toe, en na Vuosaari is de situatie voor Nederlandse begrippen al haast weer normaal. De Filipijnse bemanning vindt het maar een gekke geschiedenis. Ze kennen het natuurlijk, ze varen niet voor het eerst, maar normaal is het niet voor ze.

12-12-17 15:59:57 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
Dag 6, maandag 11 december 2017
Wel we liggen er weer. De eerste grote oversteek is volbracht. Vrijwel precies twee dagen onderweg geweest. Afgelopen nacht door de Ålands Hav, en vanochtend vroeg, tijdens mijn wacht, via de zuidoostelijke uitgang er weer uit. De oostelijke uitgang loopt langs de Halder boei. Daar vlak in de buurt zitten een paar gemene ondiepten, waar je relatief kort langs moet. Nauwkeurig navigeren, goed peilen en blijven opletten.

Om zeven uur hadden we dat leed alweer geleden en gingen verder de Finse Golf in, in de richting van Helsinki.
Ik ging na het ontbijt de bak in en bekeek een aantal dingen die me niet helemaal duidelijk waren. Zo zijn de luiken uitgerust met een sprinklersysteem om eventuele branden in het ruim te kunnen blussen. Dat bestaat uit vastgemonteerde sprinklers aan de onderkant van de luikdeksels, terwijl er in de zijde flenzen zitten waar een brandslang op gemonteerd kan worden.
Voor mij was van belang ten eerste waar zitten de flenzen en hoe zien ze eruit, en ten tweede waar liggen de bijbehorende brandslangen en de bijbehorende koppelstukken. De eerste zaten aan stuurboord diep weggewerkt in het luikdeksel, en de tweede zaten in een kist onder de bak. Als je het eenmaal weet simpel genoeg. Maar je moet het wel weten voor het geval één of andere inspecteur listige vragen gaat stellen. Op één van mijn vorige schepen was voor dat soort dingen een aparte brandweerkast, eigenlijk een kamer, aanwezig. Hier is daar geen ruimte voor en daarom worden die dingen maar onder de bak gegooid, te midden van alle begrepen en onbegrepen stukken.
Ook is het schip uitgerust met nogal wat speciaal hijsgerei. Ook dat moet je weten te vinden op het moment dat je het nodig hebt. Het staat zo slordig als je allerlei duur spul moet bestellen terwijl je het gewoon in de kast hebt liggen. Maar hier wreekt zich het feit dat deze schepen als relatief eenvoudig droge lading schip ontworpen zijn. Voor al die speciale zaken is er eigenlijk geen ruimte en komt het, omdat het tóch mee moet, op de meest ongelukkige en onlogische plaatsen terecht. Ik zal nog wel een stief kwartiertje met dit soort dingen bezig zijn.
In de middag gingen we weer wat harder lopen, net even boven de dertien knopen. Met die snelheid konden we tegen zevenen, een uur eerder dan we begroot hadden, bij de loods zijn. Het laatste anderhalf uur moesten we vanuit het midden van de Golf zowat recht naar het noorden richting loodsstation. En toen liepen we ineens dik veertien. Gelukkig heeft de loods hier wel een eigen versie van “Marine Traffic”, ze houden je netjes in de gaten en als je aankomt komen ze op tijd naar buiten, ook als je tien minuten te vroeg bent. In sommige andere havens laten ze je rustig dobberen. Een half uur of nog langer.
Loods stapt aan boord, even een babbeltje met de kapitein en we varen naar de haven toe. Die lag ongeveer acht mijl verderop, ongeveer drie kwartier varen, en ietsje na achten lagen we vast aan een smalle vingerpier. Aan de andere lag ons prinsesje al te wachten. We krijgen hier één jacht, een Princess 62. Een sleepbootbemanning zou die rondvaren en voor onze boeg afmeren. Ze waren al druk bezig, dus toen ik aan de wal sprong om de diepgangen te controleren ging ik even kijken. Ze hadden de motor al aan de praat, maar de elektriciteit deed het nog niet. Maar een uurtje later was ‘ie toch vertrokken.
Morgen gebeurt er in ieder geval niets. De stuwadoors zijn afbesteld vanwege het weer. Wij gaan dan voor zover mogelijk alles voorbereiden, zodat we tijdens de belading zo min mogelijk hoeven te doen. Druk zijn we toch wel.

12-12-17 16:00:04 - Quote! - @Sjaak
Sjaak
Moderator


WMRindex: 16.167
OTindex: 28.041
Port Assan is in Iskenderun. Aan de zuidoostkant van Turkije.

Kaartje

12-12-17 17:06:59 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 30.739
OTindex: 17.255
@Sjaak: Klopt. Ik heb het ook inmiddels gevonden.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven