Een item uit het televisieprogramma Zondag met Lubach van afgelopen zondag gaat razendsnel de wereld over. Een filmpje waarin Nederland geÔntroduceerd wordt bij de Amerikaanse president Donald Trump in diens eigen woorden is een hit op internet en is al miljoenen keren bekeken.
Diverse media in landen als Amerika, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en ItaliŽ hebben op internet artikelen aan het item gewijd. Zo besteedt het Amerikaanse Buzzfeed aandacht aan het programma door gifjes van de video te maken. Het Duitse Ze.tt noemt de satirische video 'hilarisch'.

Het item is het best bekeken filmpje uit alle afleveringen tot nu toe. Dat maakte producent Human Factor bekend. Op YouTube, waar het item al een etmaal boven aan de lijst met trending topics staat, is de introductie inmiddels zo'n anderhalf miljoen keer bekeken. Op Facebook is het filmpje al 22 miljoen keer weergegeven en hebben de beelden ruim 50 miljoen mensen bereikt. Het succes van het item overtreft hiermee de cijfers van de tirade tegen Green Happiness, tot nu toe het best bekeken Zondag met Lubach-filmpje uit de afgelopen vijf seizoenen.

In de introductie, die zondagavond in het VPRO-programma werd uitgezonden, stelt Nederland zichzelf voor aan de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump. Dit gebeurt op ,,een manier die hem vermoedelijk het meeste aan zal spreken'', aldus presentator Arjen Lubach. Cabaretier Greg Shapiro van Boom Chicago verzorgde de voice-over voor het filmpje.

Lubach is zeer verguld met het succes van het filmpje. ,,Een wereldwijde viral is een geweldig begin van het seizoen voor het hele team. Satirische nieuwsprogramma's zijn naast de zonen van Trump eigenlijk de enigen die echt baat hebben bij zijn aantreden."

De aandacht doet denken aan de montage van LuckyTV, waarin het leek alsof Trump en Hillary Clinton een duet zongen uit de film Dirty Dancing. Dat filmpje ging in oktober kort na het uitzenden de wereld over.