Uitpuilende bagagevakken leiden tot ergernis tussen reizigers en personeel en tot vertraging bij het boarden. Passagiers nemen zo veel handbagage mee dat het niet langer (gratis) kan, stelt een expert.

Luchtvaartmaatschappij United Airlines kondigde onlangs al de invoering van een toeslag aan. Alleen het tasje dat je onder je stoel kunt schuiven, reist nog gratis mee. Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft verwacht dat andere maatschappijen zullen volgen, want boven de passagiersstoelen is véél te weinig ruimte. "Vooral op de kortere vluchten - de stedentrips in Europa - waarop reizigers alleen een trolley meenemen.”

Boeing levert deze maand de eerste nieuwe toestellen van de Boeing 737 Max af, die grotere bagagevakken heeft. "De trolleys passen er op hun kant in, zodat er 50 procent meer ruimte ontstaat.”

De Ierse prijsvechter Ryanair heeft honderd van deze vliegtuigen besteld. Maar juich niet te vroeg, waarschuwt Melkert: "Voorlopig zullen veel Nederlandse passagiers gewoon in een oud toestel zitten, waarvan de bagagebakken uitpuilen.”

Nu lossen vliegtuigmaatschappijen het bagageprobleem vaak op door bij de gate een deel van de handbagage alsnog in te checken en in het laadruim te plaatsen. Maar dit levert felle discussies op tussen reizigers en cabinepersoneel. Reizigers balen dat zij op de plaats van bestemming moeten wachten tot hun handbagage eindelijk van de band rolt. Ook ontstaan opstoppingen bij het boarden. Passagiers gaan ruim van tevoren in de wachtrij staan. Wie het laatst aanschuift, heeft vette pech.

Sinds er betaald moet worden voor het meenemen van ruimbagage, loopt het probleem de spuigaten uit. Melkert: "De prijsvechters hebben hun klanten jarenlang aangemoedigd om zo weinig mogelijk mee te nemen op reis. Alles wat de passagier zelf doet, is in hun voordeel. Hoe sneller ze kunnen opstijgen en landen, des te beter. Maar nu gaan ze ten onder aan hun eigen succes."

Zo merkt Ryanair dat passagiers soms veel grotere handtassen meesjouwen dan is toegestaan. Een woordvoerder: "Dat zorgt voor vertraging. Als dit de praktijk blijft, zullen we maatregelen nemen.”

Verkeersdeskundige Walther Ploos van Amstel stelt dat het probleem voor een deel kan worden opgelost als er cabinepersoneel wordt ingezet met ruimtelijk inzicht. "Met een beetje passen en meten gaat er veel meer in de vakken. Maar de reizigers moeten ook opgevoed worden. Ik sta me elke keer weer op te vreten als ze met die grote hutkoffers aan komen. Voor je het weet, is er wéér vertraging.”