Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil een einde maken aan de mannenfiets met hoge stang. Hiermee willen ze het aantal verkeersgewonden op de fiets terugdringen. Het advies geldt vooral voor vaders met jonge kinderen, en senioren.

De VVN, die het advies uitbrengt samen met jongerenorganisatie TeamAlert baseert het advies op een Zweeds onderzoek waaruit bleek dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap. Bij een hoge instap raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit. Daarbij is het moeilijker om af te stappen.

Uit onderzoek met crashtests van het VTI, het Zweedse nationale onderzoeksinstituut op het gebied van verkeer en transport, is gebleken dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan fietsen met een lage instap. Zo raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit.

Stang is achterhaald
Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat senioren vaker vallen bij op- en afstappen, vooral op een e-bike. Een fiets zonder stang en met lage instap is daarom voor iedereen veiliger. Bovendien is het idee van een fiets met een hoge stang achterhaald, aldus TeamAlert.

,,Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets wel stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn.
Foto