KPN kampt al enkele maanden met problemen met haar spamfilters. Klanten worden hierdoor geconfronteerd met een grote hoeveelheid ongewenste reclame in hun mailbox.Dit meldt de Volkskrant. Zowel op de klachtenwebsite Klachtenkompas van de Consumentenbond, de website van het tv-programma Kassa als Seniorweb komen klachten binnen van gebruikers die stellen een flinke hoeveelheid spam te ontvangen. Alleen consumenten lijken door de problemen te worden getroffen; de spamfilter voor zakelijke klanten werkt voor zover bekend wel naar behoren. Ook klanten van dochterbedrijven XS4all en Telfort zouden geen problemen ervaren.‘Percentage afgevangen spam is gedaald’De Volkskrant heeft een e-mail van KPN-topman Elco Blok naar een klant ingezien, waarin Blok schrijft dat het percentage spam dat KPN afvangt sinds begin 2017 is gedaald. Blok wijst erop dat KPN elke maand 1,2 miljard e-mails scant om ongewenste reclame te detecteren. Hiervan zou 40% spam betreffen.De toename aan het aantal spam die door de spamfilter heen komt zou het resultaat zijn van een toegenomen hoeveelheid Nederlandse spam. De regels die KPN op dit moment toepast bij het filteren van spam zouden onvoldoende zijn om dit op te vangen. Blok belooft ‘in de komende maanden’ beterschap.