Onvervalste 'Falscher Hase' of een portie 'Kasseler mit Sauerkraut und Salzkartoffeln'. Klinkt als het menu van een typisch Duits restaurant. Er is alleen een obstakel: het restaurant is compleet onvindbaar.
Een journalist van Vice wist zijn neprestaurant in Londen op de eerste plaats te krijgen op Tripadvisor. Dichter bij huis gebeurt het ook. Weliswaar niet met hetzelfde doel als Vice, maar een Bussumse 'restauranthouder' weet inmiddels ook hoe makkelijk het is om te doen alsof je een restaurant hebt.
Wie op Google zoekt op 'restaurant Bussum', komt niet alleen plekken tegen waar je echt een hapje kan eten. Boven in de zoekresultaten staat een eetgelegenheid die helemaal niet bestaat: Bierdorp.
'Restaurant' in een woonhuis
Op het eerste oog lijkt alles te kloppen. Het Duitse restaurant heeft recensies, een website, een Facebookpagina en staat in de zoekmachine vermeld tussen alle andere restaurants in de Gooise plaats. Tot zover geen redenen om te denken dat het nep is.
Maar wie verder kijkt, ziet dat het adres correspondeert met een normaal huis. Langskomen heeft dus geen zin, zegt bedenker Daan. "Dan sta je bij mij voor de deur", lacht hij. Daan werkt bij een marketingbureau in Almere en bedacht het restaurant voor de grap. "Je kan van mijn achternaam heel makkelijk Bierdorp maken, vandaar deze naam."
Toen Daan een huis kocht in Bussum, leek het hem een grappig idee om het adres op Google te registeren als 'café'. "Maar dat mocht niet, want ik woon tegenover een school." Het label 'restaurant' accepteerde de zoekmachine wel. "Zo is het balletje gaan rollen."
Samen met collega's maakte hij een website en een Facebookpagina. Daan bedacht een menu, liet mensen recensies schrijven en zo was Bierdorp geboren. "Net echt, maar er zijn genoeg hints waaruit je kunt opmaken dat het niet klopt." Zo zijn volgens hem de teksten op de site "slecht geschreven" en is het telefoonnummer afkomstig uit Almere, niet uit Bussum.
Toch zijn er mensen die erin trappen. "We worden weleens gebeld." Daan speelt het spel dan gewoon mee, ook al neemt hij op met de naam van het marketingbureau waar hij werkt. "Mensen lijken dat helemaal niet te horen. Als ze willen reserveren, zeg ik dat we de komende drie maanden volgeboekt zijn. Daarna bellen ze niet vaak nog een keer."
Schnitzel ineens duurder
Het gebeurt ook weleens dat mensen bij zijn huis langskomen, op zoek naar het restaurant. "Dat is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest. Daarom hebben we nu de prijzen aangepast." Eerder kostte een simpele "jägerschnitzel" rond de 10 euro, nu is dat tegen de 30 euro.
Bellen kan inmiddels niet meer: het telefoonnummer op de website werkt niet. Ook zijn de recensies al een tijd niet meer bijgewerkt. De laatste op Facebook is van een vrouw die het restaurant één ster geeft, omdat ze het niet kon vinden.
De grap lijkt dus klaar, al vindt Google nog steeds dat het restaurant op de vierde plaats hoort tussen alle restaurants in Bussum.