De Britse supermarktketen Asda heeft zich verontschuldigd nadat het een klant 930,11 Britse pond - omgerekend 1.059,37 euro - had aangerekend voor één enkele banaan. Dat staat te lezen op de website van Sky News.
Bobbie Gordon dacht in eerste instantie dat de supermarkt een tikfout had gemaakt toen ze achteraf de rekening per e-mail ontving - vooral omdat het stuk fruit normaal gesproken 0,11 pond kost, in de plaats van 930,11 pond. Het ging echter niet louter om een tikfout: Asda had effectief het gastronomische bedrag aangerekend. Dat kwam de vrouw pas te weten toen haar kredietkaartmaatschappij een sms stuurde met de melding dat haar verschuldigde saldo meer dan 1.000 pond (1.139 euro) bedroeg. Gelukkig voor Gordon had het fraudeteam van haar kredietkaartmaatschappij de merkwaardige transactie op tijd opgemerkt en dan ook geblokkeerd, waardoor ze het geld niet kwijt is. De vrouw uit Sherwood (Nottingham) vertelde aan Sky News dat Asda haar heeft opgebeld om zich te verontschuldigen. Volgens de supermarktketen was de vergissing "te wijten aan een computerfout". "Ik had niet gedacht dat ze het bedrag effectief zouden aanrekenen, tot ik die sms van de kredietkaartmaatschappij kreeg", aldus de onfortuinlijke klant, die uiteindelijk nog de humor van de situatie kon inzien. "Ik heb aan mijn zevenjarige kindje gezegd: 'Je moet écht genieten van deze banaan, je moet elke hap koesteren.'"