HOOGE ZWALUWE/WAGENBERG – Pakketjes komen niet aan, ambulances kunnen het adres niet vinden en boodschappen laten bezorgen is geen optie. ‘We wonen hier bijna ons hele leven, maar het lijkt alsof we sinds enkele maanden niet meer bestaan’

Jan en Jo van Meeuw wonen al 43 jaar in hetzelfde huis op Branderijstraat 1 in Hooge Zwaluwe. Een bijzonder adres blijkt wel, want sinds een jaar lijkt het niet meer te bestaan.

,,Vroeger ging het goed met de bezorging. Maar het afgelopen jaar komen pakketjes niet meer aan. Online boodschappen bestellen hoeven we niet te proberen. Het ergste voorval was toen mijn buurman een hartinfarct kreeg. De ambulance kon het adres niet vinden en daardoor duurde het erg lang”, aldus Jan.

Het adres van echtpaar Van Meeuw valt volgens de borden in Wagenberg. Toch is het Hooge Zwaluwe. Jan: ,,Vorige week ben ik met mijn buurman vanaf Made naar mijn adres gereden. De tomtom kende het niet. Bij de rotonde voor mijn huis werden we de grote weg (N285) richting Zevenbergschen Hoek opgestuurd.”

Het is een vreemd verhaal. De ene kant van de Branderijstraat is Wagenberg en de overkant is Hooge Zwaluwe. Het bord waarop Wagenberg staat stond vroeger verderop, naast restaurant De Ruif, waar ook daadwerkelijk de grens ligt tussen de twee dorpen. Nu staat het kombord al enkele jaren enkele meters voor het huis van echtpaar Van Meeuw. Waarom het pas het laatste jaar fout gaat?

Jo: ,,Geen idee. Misschien een andere bezorger? Verkeerde update van navigatiesystemen? Vroeger bestelden we niets online. Maar nu die optie er is, willen ook wij daar gebruik van kunnen maken. Bij brand ziet een brandweerman wel waar hij moet zijn. Maar van die ambulancedienst die het niet kon vinden zijn we erg geschrokken.”

Zo geschrokken dat het echtpaar besloot een eigen bordje te maken met daarop Hooge Zwaluwe. Kosten hiervan waren 54 euro. ,,Als dit het verschil maakt, is het iedere cent waard. Eigenlijk zou de overbuurman er eentje moeten laten maken met Wagenberg erop. Dan is het nog duidelijker. Het liefst zouden we zien dat de gemeente een onderzoek gaat doen. Dat ze eens komen kijken en daarna alle borden goed zetten.”

De gemeente reageert verbaasd. Het adres is namelijk sinds 1974 bekend in diens basisregistratie. Woordvoerster: ,,Wij weten niet waarom navigatiesystemen dit niet kennen. Een oplossing voor de slechte vindbaarheid is hopelijk duidelijker bewegwijzering. Een medewerker van openbare werken gaat contact opnemen met de bewoners over een oplossing.”

Zomaar het kombord verplaatsen kan niet volgens de gemeente. ,,Bij dit bord begint ook de dertig kilometer zone.”

Jan en Jo hopen dat hun eigen bord ook al uitkomst biedt. Jo: ,,Volgende week doen we de ultieme test. Dan gaan we iets online bestellen en kijken of het aankomt.”
Foto