Hoe ver kan je gaan om geld te besparen op je autoverzekering? Ga je prijzen vergelijken of neem je een andere polis? Een Canadese man ontdekte dat een verzekering nemen als vrouw veel goedkoper was. Dus zat er voor hem niks anders op dan van geslacht te veranderen.
Het was de website The Truth About Cars die het verhaal van de Canadees ontdekte. De man wil niet dat zijn naam bekend raakt, maar hij wilde wel zijn verhaal doen. Zo is hij van geslacht veranderd om jaarlijks 1.100 Canadese dollars of 723 euro te besparen op zijn autoverzekering. Door een verkeersongeval en enkele boetes moest hij normaal gezien 4.500 CAD of zo’n 2.959 euro betalen, iets wat hij absurd vond.
Op een dag ontdekte de Canadees dat als hij een vrouw zou zijn, hij slechts 3.400 CAD (€ 2.234) zou moeten betalen. “Ik was woest, wat een discriminatie. Ik vroeg mijn verzekeringsagent om mijn geslacht op papier te laten veranderen in vrouwelijk, maar dat weigerde hij natuurlijk”. Uiteindelijk ontdekte hij dat als er een arts was die hem op papier vrouw verklaarde zijn probleem opgelost was. Tot zijn grote verbazing was er ook eentje die gehoor gaf aan zijn verzoek.
De misnoegde man liet ook zijn geslacht wijzigen op zijn rijbewijs en
geboorteakte en bewees zo tegenover de verzekeringsmaatschappij dat hij een ‘vrouw’ was. De ‘shemale’ bespaart nu ongeveer $ 91 CAD (60 euro) per maand op zijn autoverzekering.
networkdrone: Tja, specifiek in Canada ken ik de regels niet. Maar in Nederland is (of was, dat weet ik niet, ik ben al zeker tien jaar niet meer werkzaam in de branche) het als volgt:
Voor de verzekering van je auto bestaat een bepaalde basispremie, die is gebaseerd op het gewicht en de waarde van de auto.
Maar bijna niemand hoeft de volledige premie te betalen want er wordt gebruik gemaakt van een bonus/malus ladder waarbij elke trede voor een bepaald kortingspercentage staat. Sta je helemaal onderaan de ladder dan betaal je de premie volledig, en met elk jaar dat je schadevrij rijdt, klim je een trede en krijg je (steeds meer) korting op de oorspronkelijke premie. Totdat je nog maar op 25% van de totaalpremie zit. Maak je wel een schade, dan val je weer vier treden naar beneden en daalt je korting (en stijgt dus je premie).
En nu komt de clou. Normaal gesproken beginnen maar heel weinig mensen op de onderste trede, want er zijn allerlei omstandigheden waardoor je meteen al bonustreden toegewezen krijgt. En die omstandigheden zijn gebaseerd op statistieken. Zo blijkt dat wat oudere mensen statistisch gezien minder schade maken dan mensen die nog erg jong zijn. Dus ben je ouder dan 24, dan krijg je meteen al bonustreden. En dat geldt ook voor de regio waar je woont, je geslacht en soms ook het type auto waar je in rijdt. Als vrouw krijg je twee tredes extra omdat het risico op schade statistisch gezien kleiner is.
Ben je een 18 jarige man die in Amsterdam woont, met een Volkswagen Golf en nog 0 schadevrije jaren, dan betaal je veel meer dan een 60 jarige vrouw in een Suzuki Wagon die in het buitengebied van Groningen woont en al een tijdje schadevrij rondrijdt.
Je zou het discriminatie kunnen noemen maar verzekeringsmaatschappijen noemen het een risicoanalyse. Zo betaalden vrouwen ook minder premie voor een overlijdensrisicoverzekering omdat ze gemiddeld genomen 5 jaar langer leefden. Dat is inmiddels niet meer zo en nu zijn de premies daarvoor gelijk. Maar wel betaal je weer meer als je rookt, ouder bent of bijvoorbeeld obese bent.
Aan de ene kant kun je het discriminatie noemen maar er zit ook een soort rechtvaardigheid in. Want op die manier hoeven mensen die weinig schade veroorzaken niet te betalen voor degenen die veel schade veroorzaken. Alleen worden er wel hele groepen mensen over een kam geschoren en dat is wel oneerlijk. Laatste edit 02-08-2018 20:23
aan.