Een goed initiatief, dat prikkelarme boodschappenuurtje bij Albert Heijn in Sint-Michielsgestel, maar van acht tot negen 's ochtends is geen handige tijd volgens een medewerker van instituut Kentalis. ,,Autisten hebben 's ochtends moeite met uit bed komen.''
Druppelsgewijs lopen er mensen binnen. De één uit nieuwsgierigheid om te horen hoe stil het is, de ander zonder erg. ,,O nu je het zegt ja, het was wel stil.''
De Albert Heijn in Sint-Michielsgestel is een van de eerste, zo niet dé eerste supermarkt in Nederland die een dergelijk prikkelarm boodschappenuurtje introduceert.
Tijdens dit uur worden de lichten gedimd, gaat de omroepinstallatie uit en klinkt er geen gebliep bij de kassa. De vakkenvullers houden zich eventjes koest en de cassières stellen minder vragen.
Het was assistent-bedrijfsleider Eva Mennens die met het idee op de proppen kwam. Zij las een artikel over een vergelijkbaar initiatief in Engeland waarbij de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) liet weten dat Nederland ver achterloopt met dit soort initiatieven. Met input van de NVA en van klanten, die een lijst met honderd aandachtspunten aandroegen, kwam het tot de opzet waarmee vanaf deze dinsdagochtend wordt proefgedraaid.
Bij de Albert Heijn in Gestel komen relatief veel mensen met autisme boodschappen doen. Dit vanwege de nabijheid van instituut Koninklijke Kentalis dat onder meer mensen ondersteunt met beperkingen op het gebied van horen en communicatie.
De winkel is tijdens het uurtje voor iedereen toegankelijk. Het personeel levert ook normale service. Medewerkers hoeven bijvoorbeeld niet te fluisteren.