Ford heeft een octrooiaanvraag ingediend voor een geurverwijderingsproces dat de geur van nieuwe auto's elimineert.

Met deze poging wil het merk tegemoetkomen aan de smaak van consumenten in verschillende delen van de wereld. Chinese autokopers blijken de geur van nieuwe auto's namelijk te haten. ,,De geur van een nieuwe auto blijkt zelfs de grootste belemmering voor autokopers in dat land'', zegt Brent Gruber, van marktonderzoeksbureau J.D. Power. ,,Ze noemen eerder de geur van een auto als reden om een bepaald merk niet te kopen dan zaken als motorvermogen, brandstofverbruik en veiligheid.''

In de afgelopen jaren klaagde consequent tien procent van de Chinese ondervraagden over de geur. En dat terwijl Europeanen en Amerikanen er juist dol op zijn. Wie online gaat shoppen, vindt al snel een stuk of 30 spuitbussen en andere producten die de geur nabootsen. Maar China is de grootste automarkt ter wereld en dus besteden autofabrikanten er aandacht aan. Ford haalde vorig jaar al de krantenkoppen voor een speciaal neuzenteam dat ervoor moet zorgen dat nieuwe auto's niet stinken.

De geur wordt veroorzaakt door vluchtige organische stoffen die worden afgegeven door leer, plastic, vinyl en chemicaliƫn. Het octrooi behelst een proces waarbij de auto in de zon wordt geparkeerd. De ramen worden enigszins geopend en de motor, de verwarming en de ventilatie worden ingeschakeld. Het bizarre is dat de auto zelf gaat bepalen of de omstandigheden gunstig zijn om de organische stoffen te verdrijven en zelf naar een plaats in de zon rijdt om de aanstootgevende geur op gezette tijden weg te branden.
Foto