Mensen die geen idee meer hebben hoe ze bepaalde voorkomende problemen op moeten lossen klampen zich nu eenmaal vaak vast aan de hulplijnen die ze kennen.
Zo ben ik jaren werkzaam geweest als financieel adviseur en loste daarbij regelmatig nijpende problemen op voor mensen (mensen die bijvoorbeeld 's avonds in het donker binnenzaten, bang voor de deurwaarder).
Gevolg was dat veel van hen na verloop van tijd "financieel advies" verwarden met "levensadvies" en me ook gingen bellen bij relatieproblemen, gezondheidsissues en andere voorkomende zaken. Dit is net zoiets denk ik.
@Lennox: Zoiets zal het wel zijn, inderdaad. Maar toch....112 bellen omdat je niet weet hoe je de lichten van je auto uit moet zetten vind ik wel érg ver gaan. Ik denk dat ik dan als hulpverlener zou zeggen: Gewoon aan laten, ze gaan op een gegeven moment vanzelf wel uit!
@Beesie, en als ze de snelste weg naar het ziekenhuis willen weten dan zeg ji als telefoniste natuurlijk: ga midden op de snelweg staan, dan komen ze je halen
Een noodnummer is voor echte noodgevallen. Bij de politie heb ik ook wel eens een uur aan de telefoon gezeten met een joodse meneer, die in geestelijke nood zat vanwege een heftig oorlogsverleden. Dat was weer een ander soort noodgeval. (Maar niet via 112 binnengekomen.)