Sjoerd van der Wouw van de organisatie Foodwatch ergerde zich aan de misleidende tekst op de pakken Optimel Vla Vanille en stapte afgelopen herfst naar de Reclame Code Commissie. De naam van het zuivelproduct suggereert namelijk dat er vanille in zit, maar de smaak wordt in werkelijkheid kunstmatig verkregen.

Voor Van der Wouw is dat niets minder dan liegen. ,,Je ziet dat in toenemende mate echte natuurlijke ingrediënten worden vervangen door goedkopere kunstmatige aroma’s’’, aldus de man van Foodwatch.

Het zuivelconcern bracht daar tijdens de zitting tegen in dat Nederlanders de aanduiding vanillevla al decennialang associëren met de smaak van vanille. Die smaak is ook niet in het geding, zo betoogde jurist Irene Aars namens FrieslandCampina.

Bovendien liet de vlaproducent een consumentenonderzoek uitvoeren: 88 procent van de 421 ondervraagden dacht dat de vanillesmaak van een aroma komt.

De Reclame Code Commissie toont zich niet overtuigd: dat consumentenonderzoek zou niet objectief zijn, vanwege ,,gestuurde vragen’’. De commissieleden wijzen er in hun uitspraak ook nog op dat er vanillevla op de markt is, waarin wel degelijk natuurlijke vanille is verwerkt. ,,We gaan kijken wat we hier mee kunnen’’, zegt Jan Willem ter Avest van FrieslandCampina. ,,Transparantie staat bij ons voorop.’’