De geplunderde oplegger vol pakketjes die gisteren bij het Belgische Luik werd ontdekt, is inderdaad gestolen. Dat zegt pakketbezorger DHL, waarvan de zending is. De Belgische politie onderzoekt de zaak, zegt een woordvoerder van DHL tegen RTL Nieuws. Ook AliExpress doet onderzoek.
Het terrein waar de vondst gedaan werd, ligt bezaaid met post, waarvan een groot deel opengemaakt. Gisteren meldde Jan van der Kraan uit Sittard zijn ontdekking via Facebook.
De Nederlander doet aan 'urban exploring', een hobby waarbij je veelal verlaten gebouwen of niet openbaar toegankelijke locaties bezoekt en vastlegt. Zo kwam hij op het idee om naar een verlaten staalfabriek in Luik te gaan.
Van der Kraan moest een hek door om op het terrein te komen. Hij vertelde aan RTL Nieuws wat hij gisteren tegenkwam. "Honderden dozen op de grond, overal lag karton." Het ging volgens hem vooral om spullen van AliExpress.
Duitsland en Nederland
Woordvoerder Ewout Blaauw van pakketbezorger DHL zegt dat vandaag is gebleken dat de gestolen oplegger van DHL is. "De oplegger was op weg naar Frankfurt. Ik heb gehoord dat er pakketten in zitten bestemd voor Duitsland en Nederland."
Verder kan Blaauw in het belang van het onderzoek niets zeggen. "De Belgische politie onderzoekt de zaak." AliExpress heeft in een reactie aan EditieNL laten weten de situatie te onderzoeken 'samen met de logistieke partners'.
Bovenstaande beelden maakte Jan van der Kraan. Hij zag pakketjes van AliExpress met daarop Nederlandse adressen. De meest waardevolle spullen bleken meegenomen. "De rest lag daar op de grond. Ongekend. Ik zag telefoonhoesjes, handdoeken met foto's daarop gedrukt, kleren, stickers, horloges, maar ook voorbinddildo's bijvoorbeeld. En allemaal hadden ze een bezorgadres in Nederland."
Door zijn vondst te delen, hoopt Van der Kraan dat mensen die al lang aan het wachten zijn, nu weten waar hun pakketje is gebleven.
Duizenden reacties
Via de Facebookpagina van RTL Nieuws reageerden vele duizenden mensen. Sommige mensen blijken al langere tijd te wachten op spullen die niet geleverd zijn: de barbecue, het sleutelkastje, een muggenvanger, en (opvallend veel) telefoonhoesjes.
Annemiek Dunnewijk-Luten wacht nu een week op haar pakket dat ze bij AliExpress had besteld: een set siliconen deksels. "Heel handig zijn die om te gebruiken op pannen. Het zou tussen 15 en 18 juni worden bezorgd, maar het is er nog niet", vertelt ze aan RTL Nieuws.
Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Je pakketje is kwijt, wie is verantwoordelijk?
Via track en trace kon ze zien dat het op 10 juni was aangekomen in Luik. "Dus ik vrees met groten vreze, want de oplegger is bij die fabriek in Luik gevonden."
Duidelijkheid
Haar ervaringen met AliExpress zijn overigens goed. "Het gaat eigenlijk altijd goed, het wordt meestal binnen de afgesproken tijd bezorgd. Ik heb weleens gehad dat ik iets niet kreeg, maar dan bleek dat product ook nooit vanit China verzonden te zijn. En toen ik er melding van maakte, kreeg ik mijn geld terug."
Annemiek hoopt dat er duidelijkheid komt. "Als ik weet dat mijn pakketje daar ligt, dan is dat maar zo. Maar dan weet ik tenminste wat ermee gebeurd is."
Ook Dianne Mae heeft haar vermoedens. "De track en trace van mijn pakketje staat inmiddels al 19 dagen op de status 'Aangekomen op vliegveld Luik'. Dus ik heb zelf zo'n gevoel dat ik hem nu kwijt ben."
Ladingdiefstal
Volgens Transport en Logistiek Nederland komen jaarlijks zo'n 350 aangiften van ladingdiefstal binnen. "Dat komt neer op een economische schade van 350 miljoen euro per jaar", zegt een woordvoerder tegen EditieNL. In werkelijkheid is dat aantal hoger, omdat er bij veel incidenten geen aangifte wordt gedaan.
Geld terug?
Uit de Facebookreacties blijkt dat veel mensen hun geld van AliExpress terugkregen als bleek dat hun bestelde pakketje nooit aangekomen was. Maar er zijn ook meldingen van mensen die konden fluiten naar hun geld. Hoe zit het nou?
De Consumentenbond zegt dat je recht hebt op je pakketje, ook al komt het uit een ver land als China. De webwinkel is in ieder geval het eerste aanspreekpunt als je pakket 'zoek' is. "Je hebt geen contract met de verzender, de webwinkel wel", schrijft de bond op de website. "Wat de webwinkel in zo’n geval doet, is verschillend. De een vraagt je pas na vijf werkdagen contact op te nemen. De ander geeft direct geld terug of stuurt een nieuw exemplaar, bijvoorbeeld als de vertraging door de klant als storend wordt ervaren."
Je kunt ook contact opnemen met de bezorgdienst, bijvoorbeeld TNT Express, PostNL of DHL. "Zij kijken dan of het pakje te traceren is. Lukt dat niet, dan verwijzen ze door of terug naar de webwinkel."