Een bronzen beeld voor het Olympisch Stadion in Amsterdam wordt verwijderd omdat een onbedoelde link met het fascisme kan worden gelegd. Veel voorbijgangers denken dat de afgebeelde atleet de Hitlergroet brengt. Dat schrijft dagblad Trouw.
Het bewuste monument werd ontworpen door de Haagse beeldhouwster Gra Rueb. Het toont een olympische sporter die met de rechterarm een groet brengt. Het gaat om de olympische groet, maar deze wordt verward met de Hitlergroet of Deutscher Gruss. Het beeld werd in 1928 voor het stadion in Amsterdam geplaatst, omdat daar toen de Olympische Spelen werden gehouden. Het drie meter hoge beeld werd opgericht om baron Van Tuyll van Serooskerken te eren. Hij was de eerste voorzitter van het Nederlands Olympisch Comité en slaagde erin de Spelen naar Nederland te halen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het beeld omstreden doordat de sportgroet werd geassocieerd met de Hitlergroet.
De olympische groet werd in 1924 geïntroduceerd, tijdens de Olympische Spelen in Parijs. Volgens hardnekkige verhalen, die door historici naar het rijk der fabelen zijn verwijzen, had de groet een Romeinse oorsprong. Volgens andere lezingen werd de groet afgekeken van het beroemde achttiende-eeuwse schilderij ‘De eed der Horati’ van Jacques-Louis David.
Na overleg met historici concludeert het Olympisch Stadion, samen met mede-eigenaar Bouwinvest, dat het beter is het beeld te verwijderen van het terrein voor het stadion. Hoewel er geen directe link is met het fascisme ontstond de olympische groet namelijk wel in de tijd dat ook het fascisme opkwam. Het monument krijgt nu een plek in het stadion. In Trouw zegt directeur Ellen van Haaren:
“Bij rondleidingen is het gewoon te zien, dan kunnen we er uitleg bij geven.”
Hoi@Ronnymij: Ik werd een beetje gefascineerd door die groet en ben toch maar eens met mijn neus in Wikipedia gedoken en kwam uit op een Historische site die er het volgende over te zeggen had:
'De nazitop bepaalde in 1926 dat de partijleden elkaar voortaan moesten groeten met de woorden ‘Heil Hitler’, waarbij ze hun rechterarm schuin omhoog strekten.
Deze Hitlergroet was een teken waaraan nazi’s elkaar zouden kunnen herkennen.
Geïnspireerd door Italiaanse fascisten
Het idee hadden de nazi’s van de Italiaanse fascisten, die de groet omstreeks 1920 al gebruikten.
De fascisten hielden graag de antieke Romeinse traditie in ere, waaronder ook – zo meenden ze – de groet met de uitgestrekte arm viel.' -Bron-Overigens is het allerminst zeker dat de oude Romeinen inderdaad die groet uitbrachten, maar dat is verder niet belangrijk in deze context.
Wat wél belangrijk is is dat de Italiaanse fascisten die groet sinds 1920 in 'ere hadden hersteld' én dat het sedert 1926 verplicht was bij de nazi's!
Dat betekent in principe dat de beeldhouwster er in 1928 wel degelijk weet van had kunnen hebben dat het een nazi-groet was. Wellicht had zij nazi-sympathieën? Ik zeg niet dat het zo was, maar het zou kunnen.. The plot thickens...
Maar hoe dan ook, je hebt dus gewoon gelijk als je zegt dat de nazi-groet een Romeinse achtergrond heeft. Goed gedaan jochie!!
.
Laatste edit 21-08-2020 03:20
@venzje: Oh maar ik ben op mijn hoede, overigens had ik mijn info meer van een historische site, alhoewel doorverwezen door Wiki. Maar inderdaad, ik beschuldig de lieve dame nergens van, ik zeg enkel dat het een mogelijkheid is, meer niet.
Verder maakt het mij echt niet uit hoor, van mij had dat beeld gewoon mogen blijven staan. Het stond er immers al bijna 100 jaar
Had ze evenwel de arm zowat 90 graden omhoog laten steken i.p.v.
ongeveer 45 graden dan was er waarschijnlijk nooit een discussie geweest. Hoewel...
.
Laatste edit 21-08-2020 08:41
aan.