"Ik ben hier nu twee weken lid vanwege gedonder met Facebook waar ik helemaal klaar mee ben. Ik hoop hier rust te vinden want op Facebook werd ik alleen maar bozer en bozer."

"Ik ben hier gekomen omdat ik op Facebook ben geblokkeerd, omdat ik Zwarte Pietenfoto's geplaatst heb."

"Ik ben hier terechtgekomen als vluchteling van Facebook omdat ik tegen censuur ben."

Een paar voorbeelden van berichten die worden gedeeld op Friendweb. Het sociale medium heeft sinds de ban van Facebook op stereotiepe Zwarte Piet-uitingen duizenden nieuwe leden gekregen.

"Friendweb is zeker geen anti-Facebook-site of, actueel gezien, een pro-Zwarte Piet-site, maar je zou het bijna wel denken als je de aantallen 'Facebook-vluchtelingen' ziet en wat die mensen bezighoudt", vertelt oprichter Martin Beek.

Friendweb heeft inmiddels tientallen Zwarte Piet-pagina's en groepen die worden gevolgd en geliket door honderden mensen. In september kreeg het sociale medium bijna 4000 nieuwe leden - het totale ledenaantal is nu ongeveer 10.000. "Momenteel verwerken we tussen de 200.000 en 500.000 kliks per dag, dat is voor ons ook nieuw", zegt Beek.

Facebook maakte begin augustus bekend afbeeldingen, foto's en video's waarop Zwarte Piet op een stereotiepe wijze wordt afgebeeld, te gaan verwijderen. Bij Friendweb worden deze foto's niet verwijderd en dat is volgens Beek ook de reden voor de aandacht. "Er is geen sprake van censuur op Friendweb. De beheerders blokkeren zelden mensen. We delen uiteraard wel beperkingen uit, of wissen berichten als dat nodig is, maar altijd na contact en met een gegronde reden."

Friendweb heeft wel huisregels, legt Beek uit. "Zaken die op het randje zijn, zetten we op 'alleen voor vrienden', zaken die echt niet door de beugel kunnen vervangen we door een mededeling. Mensen die zich hier regelmatig schuldig aan maken, ook binnen het grijze gebied, leggen we restricties op door hun account als '18+' te bestempelen." Daarmee krijgen bezoekers van een dergelijk profiel een waarschuwing te zien en kunnen die mensen alleen nog berichten voor vrienden plaatsen.

Friendweb bestaat al sinds 2013. Na het stoppen van Hyves nam het aantal leden wel toe, maar Friendweb heeft altijd maar enkele duizenden leden gehad. Het sociale medium lijkt in veel opzichten op Facebook. Je kan vrienden worden met andere leden, er is een tijdlijn, er zijn groepen en je kan likes uitdelen.

Volgens Beek is het sociale medium een kruising tussen Facebook en Hyves. Op de voorpagina kan je zien welke onderwerpen trending zijn op Friendweb. Dat zijn op het moment van schrijven: #zwartepiet, #zwartepietisgeenracisme en #wandelenmetjeroen.

Daar is de 47-jarige Joke dan ook heel blij mee. Zij heeft zich ingeschreven bij Friendweb nadat ze door Facebook was geblokkeerd. "Ik had Zwarte Pieten-foto's gedeeld. Ik vind het echt niet oké dat ze me dan blokkeren." Ook vindt ze de omgang tussen de leden op Friendweb fijner. "Hier kan iedereen zichzelf zijn zonder dat iemand zegt dat je iets niet mag doen."

Ook de 43-jarige Ronnie is na een blok van Facebook overgestapt. "Ik deelde een foto van familie met Zwarte Piet. Die blok is naar mijn mening censuur." Hij ziet Friendweb elke dag drukker worden. "Het bevalt me prima." Gerrit is het daarmee eens. "Ook vind ik het wel wat hebben dat het een Nederlands platform is en niet Amerikaans."

Het is niet de eerste keer dat Beek de ledenaantallen opeens ziet stijgen. "Elke keer als mensen onvrede hebben met de gang van zaken op Facebook, dan stijgt het ledenaantal op Friendweb."

Ook een paar maanden geleden toen Facebook afbeeldingen en promoties van elektronische sigaretten verbood, zegt Beek. "Dan zie je ineens op Friendweb diverse grote vaping-groepen ontstaan."

Beek betaalt de kosten van Friendweb zelf. Een paar moderators en beheerders helpen hem, zonder vergoeding. Er wordt bijna niet geadverteerd op het sociale medium. "We hebben drie bannerposities die we aanbieden", vertelt Beek. Dat zal ook niet snel veranderen, omdat adverteerders waarschijnlijk niet heel geïnteresseerd zullen zijn in Friendweb, denkt Beek. "Zeker omdat onze filosofie is: geen reclametracking, geen trackingcookies, geen volgen van je surfgedrag. Daarmee maak je je bij adverteerders niet echt populair."

Toch denkt Beek, die in het verleden eigenaar was van een IT-bedrijf, de komende tijd de groei aan te kunnen. "Friendweb draait op een aantal monsters van servers. Dat kan ik zoals het er nu uitziet heel lang volhouden. Ik zal de serverhosting blijven sponsoren en ik heb nog meer mensen in mijn netwerk, die net als ik, hier aan willen bijdragen als het nodig is."
Screenshot