Je hebt het allemaal mooi overgeschreven, maar niet begrepen.
Onder een gyroscoop wordt hier verstaan een gyroscopisch kompas, dat is een kompas dat werkt door middel van een gyroscoop. Een gyroscoop heeft de neiging om een vaste stand in de ruimte te houden. Van deze eigenschap wordt gebruik gemaakt om het kompas noordzoekend te maken. Dit noordzoekend maken gaat door middel van demping. Dat wordt ook nog wel eens stabilisatie genoemd.
Een andere vorm van stabilisatie is het stabiliseren van het radarbeeld. Daarvoor wordt gewoonlijk een gyrokompas gebruikt. Een radarbeeld is in principe gerelateerd aan het platform waar het op bevestigd is. Is dat een schip, dan zal het beeld meebewegen met het schip. Dat wordt een ongestabiliseerd beeld genoemd. Met behulp van de gegevens van een (gyro)kompas kun je dat beeld altijd in dezelfde richting laten kijken, gewoonlijk met het noorden boven. Dit is dan een gestabiliseerd beeld.
De stabiliteit waar jij het over hebt is de stabiliteit van het gehele schip. De stabiliteit van een schip is het gevolg van twee natuurkundige principes.
1: Als het zwaartepunt lager ligt dan het aangrijpingspunt van de opdrijvende kracht dan is het intrensiek stabiel. Niet uit zijn evenwicht te brengen. Dit wordt in bijvoorbeeld onderzeeërs gebruikt.
2: Een drijvend object heeft de neiging om de waterlijn zo klein mogelijk te houden. Wiskundig kan dit worden opgevat als zijnde opgehangen aan een
virtueel ophangpunt. Dit ophangpunt wordt "metacentrum" genoemd. De hoogte van het metacentrum boven het zwaartepunt is dan de maat voor de stabiliteit van een (drijvend) schip. Die afstand is afhankelijk van de vorm en grootte van de waterlijn. (recht evenredig met het oppervlaktetraagheidsmoment van die waterlijn, om het simpel te houden
)
De stabiliteit van een schip kan daarmee
nooit afhankelijk zijn van een gyroscoop. Een gyroscoop houdt, zoals eerder gezegd, zijn stand in de ruimte. Als een object (schip) gestabiliseerd zou zijn met een gyroscoop dan zou zij in 24 uur 360 graden ronddraaien, dus kapseizen.
Wat in jouw verhaal bedoeld wordt is het tegengaan van slingeringen. Dat heeft maar weinig te maken met de stabiliteit. De stabiliteit geeft de slingerfrequentie aan en de kracht die nodig is om het schip
ten opzichte van de waterlijn uit haar evenwicht te brengen.
Een gyroscoop kan helpen om ie slingering te dempen. Al moet ik toegeven dat ik van deze toepassing nog nooit heb gehoord. Uiteraard wel van een heel scala van andere dempingsmechanismen.
Jouw bewering van een schip met stabilisatie is te herleiden tot het foutief gebruik van de term "stabiliteit" in de door jou aangehaalde bronnen.
Een schip wordt niet meer of minder stabiel door het gebruik van een dempingsmechanisme. Alleen de grootte van de slingering wordt verminderd.
Snappu?