Buschauffeurs vervoeren s avonds vrijwel lege bussen: We rijden lucht rond
Het is even voor tien uur ‘s avonds als de rood-witte bus van Bravo vanaf het station in Tilburg vertrekt voor de route van lijn 1 naar het ETZ Elisabeth. Aan boord zijn een passagier en de chauffeur. Via de Heuvelring en het Stadhuisplein rijdt de bus door stille straten en langs lege haltes richting het zuiden van de stad. Automatisch roept de stem van het systeem de namen van die haltes om, maar stoppen hoeft de chauffeur niet.”
Bij de Voltstaat wordt er dan toch op het knopje gedrukt. Als de passagier is uitgestapt, resten er slechts de chauffeur en zijn bus. ‘Generaal Smutslaan’, geeft de stem aan, en twee minuten later ‘Trouwlaan’, maar tot het busstation bij het ziekenhuis bereikt is blijft de bus leeg. Daar stapt een medewerker van het ziekenhuis in, waarna de chauffeur weer koers zet naar het Centraal Station. Onderweg gebeurt niets. ‘Alpenlaan’, meldt de stem. ‘Vogezenlaan’, ‘Oeralweg’, ‘Eifelweg’, ‘Stappegoor’. Het zijn herinneringen aan haltes waar ooit wel gestopt moest worden, waar ooit wel mensen in- en uitstapten.
Nutteloos
,,Je rijdt lucht rond”, zegt buschauffeur Rene Schuller (54), die op het station nog snel een sigaretje wegrookt voordat hij lijn 136 via Waalwijk richting Den Bosch gaat sturen. ,,Dat maakt niet uit, maar het voelt nutteloos.” Schuller heeft dienst tot tien voor een ‘s nachts, maar een gevoel van eenzaamheid levert dat niet op. ,,Ik ben al lang blij dat ik werk heb, ik ben uitzendkracht en vervang zieke collega’s.” Dan werpt hij een blik op de klok. ,,Ik moet gaan rijden.” En weg is-ie. Met een lege bus.
,,Als de avondklok is ingegaan zitten er nog een of twee mensen per rit in de bus”, zegt een collega van Schuller, die niet met zijn naam in de krant wil. ,,Het is wel eens zo dat je bijna vier uur lang alleen rondrijdt. Laatst deed ik om tien uur de lichten binnen in de bus uit omdat die leeg was en daarna heb ik ze niet meer aan hoeven doen. Lege straten, lege bussen.” De chauffeur mist vooral het contact met zijn passagiers. ,,Geen glimlach, geen goedendag of goedemorgen. Deze week zei een mevrouw die uitstapte dat ze naar me lachte, maar het maar even zei omdat ze niet wist of ik dat door haar mondkapje kon zien. Daar blijft het nu bij.”
Ook het busstation zelf is op een enkeling na verlaten. ,,Apart om het zo rustig te zien”, zegt Amber van Bladel (21), die heeft gewerkt bij restaurant Aim Aroy en wacht op de bus die haar naar huis in Tilburg-West brengt. ,,Dit was de eerste keer dat ik tot na de avondklok moest werken.” Dat geldt niet voor Najwa Taouil (19), die dagelijks na negen uur ‘s avonds de bus pakt vanaf de Albert Heijn op het Korvelplein, waar ze werkt. ,,Ik ben het nu gewend, lekker een rustig half uurtje in de bus”, zegt Taouil, die naar Goirle moet.
Even verderop heeft buschauffeur Ben Franswa (64), die met lijn 301 via Kaatsheuvel naar Den Bosch gaat, nog een paar minuten voor een sigaret en een bekertje koffie. Voor zijn enige passagier, een vrouw die van haar werk af komt, heeft hij ook maar een bakkie gehaald. ,,Dat kan nu, dat is dan wel weer de charme. Je moet er toch zelf wat van maken. En gelukkig is het met de chauffeurs onderling gezellig.” Maar als hij het voor het kiezen had zag Franswa het toch graag anders. ,,Op deze manier rondrijden is een noodzakelijk kwaad. Ik mis de gezelligheid en het contact met mensen. Ik heb liever een volle dan een lege bus, dat ze met de benen buiten hangen.”
Gerelateerde artikelen
Raar is het niet, maar wel fijn voor de buschauffeur ...
Een voordeel is dan wel weer dat er minder sprake is van agressie tegen de buschauffeurs.
Een interessant en boeiend artikel, maar ik vraag me oprecht af wat het op WMR doet?
@Emmo: Jij hebt het ingestuurd, dus jij dient te weten waarom
Quote
@KhunAxe:
@Emmo: Jij hebt het
ingestuurd, dus jij dient te weten waarom
Omdat
@Emmo nou eenmaal
stuurman is. Daarom, snappie? 😎
@KhunAxe: En
@Sjaak heeft het goedgekeurd.
Reden voor inzenden was de kop. Bussen laten rijden als er geen , of vrijwel geen, aanbod is.
@Mamsie: Das 'n goeie
@Emmo: Ik heb al gezegd dat ik het artikel op zich interessant vind, maar ik herhaal tevens dat ik het geen WMR-artikel vind. Maar dat mag ik natuurlijk ook, net zoals jij en Sjaak het dat wel vinden..
En dat de bussen soms leeg rijden is jammer maar niet te vermijden, de busmaatschappijen hebben nu eenmaal de verplichting aangegaan om de bussen te laten rijden, come hell or high water
Ik vind het dom geklaag van die buschauffeurs.
Heel veel mensen moeten noodgedwongen thuis zitten of zijn hun baan kwijt. Maar deze mensen kunnen nog aan het werk blijven.
Zitten ze dan liever betaald thuis.
Er zijn nu eenmaal mensen die werken en ook naar hun werk toe moeten of juist naar huis willen.
Het is gewoon even niet anders.
Maar uit kostenoogpunt zou het misschien beter zijn om kleine busjes in te zetten. Of de dienstregeling maar wat aan te passen. Veel busmaatschappijen hebben ook kleine busjes.
je moet er niet aan denken dat die enkele passagier die er nog is, voor niets staat te wachten omdat de bus niet rijdt omdat men denkt dat er toch niemand mee wil....
Het is alleen niet overal zo, dat het OV blijft rijden: naar Asenray reed heel lang geen bus vanwege corona..
Daar reed idd altijd een kleine bus, en
@Grouse, het nadeel van kleine busjes is dat iedereen 1,5m afstand moet houden, en dat kan dan nauwelijks.
@Buick: ze klagen helemaal niet, integendeel:
,,Ik ben al lang blij dat ik werk heb, ik ben uitzendkracht en vervang zieke collega’s”, zegt hij
@allone: Och, als er toch maar één passagier is, moet dat wel kunnen
BULLSHIT FUCKING MILEUVERVUILING KAASKOPPEN
@Grouse:
ja, eentje wel inderdaad .. maar overdag reed hij ook niet, en dan willen er toch regelmatig meer mensen mee, mensen die geen auto hebben en toch in Roermond moeten zijn..
Barmy: toch schijnen er nu minder auto's onderweg te zijn, en geen files meer.. da's dan weer een lichtpuntje..
De meeste vervuiling komt waarschijnlijk sowieso door andere factoren, industrie voornamelijk.
Misschien zou het een idee zijn om die 1 of twee mensen per personenauto te vervoeren. Bij de bushaltes een plakkaat ophangen dat na een bepaalde tijd de busdiensten per taxi waargenomen worden en dan bij elke halte goed kijken of er mensen staan te wachten.
Scheelt een hoop brandstofkosten, lijkt me.
@Mamsie: en hoe doe je dat dan met de 1.5 meter afstand?
Dat trek je niet in een personenauto
@KhunAxe: Taxi's zijn toegestaan: Mondkapje op en een scherm tussen chauffeur en passagier.
@Emmo: Okè, maar als je dan op elke bus route meerdere taxi's in moet zetten schiet het nog niet op. En mogen taxi's twee onbekende klanten vervoeren, dus twee mensen die elkaar niet kennen? Of mag men in dit geval slechts 1 passagier vervoeren?
Al met al denk ik toch dat het inzetten van taxi's geen kostenbesparend idee is
@KhunAxe: In dat geval maar 1 passagier. Van één huishouden meerdere.
In de voorkomende gevallen hebben mensen nog wel eens een zéér groot huishouden
Maar ik denk inderdaad dat de kosten van een chauffeur niet opwegen tegen de brandstofbesparing.
@Mamsie: Vervalt dan de 1.5 meter afstand regel?
@KhunAxe: Ik denk van wel want in een taxi zal dat ook moeten. Denk ik
Quote
@KhunAxe:
En dat de bussen soms leeg rijden is jammer maar niet te vermijden, de busmaatschappijen hebben nu eenmaal de verplichting aangegaan om de bussen te laten rijden, come hell or high water
zie ook de (avond) veerboten naar de eilanden midden in de winter. meermaals meegemaakt dat ik de hele boot voor mezelf had. soms met 4 andere passagiers...
Quote
@MIADIA:
zie ook de (avond) veerboten naar de eilanden midden in de winter. meermaals meegemaakt dat ik de hele boot voor mezelf had. soms met 4 andere passagiers...
Maar ik neem aan dat je blij was dat de boot toch ging? Want blijkbaar had je hem nodig.
Datzelfde geldt voor de 2 passagiers die wel in bovenstaand verhaal genoemd worden.
Maar dit was 20jaar geleden ook al het geval met nachtbussen. Ik had altijd om middernacht de laatste bus naar huis en dan zat ik ook alleen in de bus. iedere dag, drie maanden lang.
En iedere nacht stopte de buschauffeur een kwartier op een halte in het midden ergens om de krant te lezen. De rijtijden waren gebaseerd op verkeer en 's nachts liep hij te veel voor. Dat moest hij af en toe corrigeren.
Zit je dan midden in de nacht te wachten
Laatste edit 15-03-2021 10:38
Quote
@Mamsie:
Misschien zou het een idee zijn om die 1 of twee mensen per personenauto te vervoeren.
In Friesland heb ik dat wel een paar keer meegemaakt. Dan was laatste bus vervangen door een taxi. Daarin werd wel gewoon je OV-kaart gescand.
@venzje: Nou, zie je wel! Het kan dus best!
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: