Een Engelse energiemaatschappij heeft enkele van zijn klanten wel heel royaal willen compenseren voor de stroomuitval als gevolg van herfststorm Arwen vorig jaar. Honderden huizen zaten bijna een week zonder stroom en kregen daarom deze week een cheque toegestuurd van meer dan twee biljoen pond.
En die cheque was hartstikke officieel en rechtsgeldig, al is niet duidelijk hoe een bankmedewerker zou hebben gehandeld als deze klanten zich aan de balie meldden.
De zaak kwam naar buiten toen een van de ontvangers een foto van de cheque op twitter plaatste met de woorden: 'Dank jullie wel, maar weten jullie zeker dat jullie je dit wel kunnen veroorloven?'
Deze Gareth Hughes had namelijk recht op een compensatie van 2.324.252.080.110 pond, omgerekend ruim 2,7 biljoen euro. Ter vergelijking: dat is ongeveer acht keer zo veel als de gehele Nederlandse rijksbegroting. En Northern Powergrid, de energiemaatschappij in kwestie, had dit soort cheques naar 74 klanten gestuurd, melden Britse media.
De oorzaak van de royale vergoeding was een menselijke fout: bij deze klanten waren twee kolommen in het excelbestandje verwisseld: niet het 'uit te keren bedrag' was in op de cheque terecht gekomen, maar het identificatienummer van de energiemeter.
De energiemaatschappij zegt tegen de krant dat ze inmiddels alle 74 klanten hebben gesproken. Ze bedanken hen voor het feit dat ze het bedrag niet hebben proberen te incasseren. Ze krijgen alsnog snel een goede cheque toegestuurd.