Seepje, de producent van duurzame was- en schoonmaakmiddelen, nodigt concurrenten uit om ook duurzame producten te gaan maken en geeft daarom gratis weg welke ingrediënten er in zitten en in welke samenstelling. Toch is dit geen marketingstunt, bezweert mede-oprichter Jasper Gabriëlse.
Bij was- en poetsmiddelen is het niet verplicht om alle ingrediënten te vermelden op de verpakking, maar Seepje maakt nu op de eigen site precies bekend wat er in de allesreiniger zit. Daarbij, ook in een advertentie in de Volkskrant, het uitdrukkelijke verzoek aan andere bedrijven om ook een allesreiniger te maken die volledig uit natuurlijke ingrediënten bestaat.
Volgens Gabriëlse is er geen sprake van een marketingstunt. Seepje wil volgens hem bereiken dat veel meer consumenten duurzaam wasmiddel, waspoeder, allesreiniger en handzeep gaan gebruiken. Hij is ook niet bang dat Seepje door grote spelers zal worden verdrongen: "Seepje is een onderscheidend merk en er is bij consumenten sprake van een bijzondere loyaliteit."
Bij zijn pleidooi dat andere bedrijven ook duurzame was- en poetsmiddelen gaan maken, verwijst hij naar het recente IPCC-klimaatrapport van de VN. "Het is van de zotte als we dat niet ter harte te nemen. Moeten we wachten tot de klimaatcrisis zo hard op de deur klopt dat het eigenlijk al veel te laat is", vraag Gabriëlse zich af. Samen met jeugdvriend Melvin Loggies richtte hij negen jaar geleden Seepje op.
Grote ondernemingen hebben volgens Gabriëlse veel meer R&D capaciteit om ook een product te maken dat volledig uit natuurlijk ingrediënten bestaat. "Maar het gebeurt niet, nu hebben ze geen excuus dat ze het niet kunnen maken."
Voor Seepje is allesreiniger overigens maar een relatief klein product. Het werd bekend met duurzaam wasmiddel en in de coronacrisis werd duurzame handzeep ook een groot product voor het bedrijf.
Omzet steeg 54 procent in 2021
Vorig jaar verkocht Seepje voor in total 4,7 miljoen euro aan duurzame was- en poetsmiddelen, aldus Gabriëlse. Het bedrijf is in vergelijking met reuzen als Unilever en Procter & Gamble dus een kleintje, maar het groeit hard. Vorig jaar steeg de omzet zelfs met 54 procent, zegt hij. Dit jaar zal de groei wat lager zijn, zo rond de 30 procent, verwacht hij. "Gemiddeld groeit onze omzet met 40 tot 50 procent per jaar."
Winst maken we nog niet, zegt Gabriëlse. De nadruk ligt nu nog op groei van de omzet. Daarbij scheelt het ook dat Seepje twee duurzame investeerders heeft voor wie een duurzame transitie ook belangrijker is."
Inmiddels liggen de producten van Seepje niet meer alleen in Nederland in de winkels, maar ook in België en Duitsland. Nog altijd is Nederland de belangrijkste markt voor Seepje, zo'n 70 procent van de omzet komt er vandaan. Maar in België en Duitsland groeit het harder, ook omdat dat nog van een lager niveau is. Vooral in Duitsland zit nog veel potentie, denkt Gabriëlse. Dat heeft niet alleen te maken met de grootte van de markt, maar ook omdat veel consumenten daar vaak duurzaam denken.
Nu komt zo'n 20 procent van de omzet uit Duitsland, maar op de korte termijn zal Nederland wel de belangrijkste markt blijven, denkt Gabriëlse, omdat ook hier nog veel terrein is te winnen.
Naast het recept van de allesreiniger heeft Seepje overigens de ingrediënten voor de andere producten op de site staan. "En als concurrenten er naar vragen, kunnen ze ook de precieze samenstelling krijgen", zegt Gabriëlse. Maar hij zegt dat ze daar nog niet naar hebben gevraagd.
Nog altijd hebben hij en Loggies samen een 'aanzienlijke' meerderheid van de aandelen van Seepje, aldus Gabriëlse. Een aantal jaren geleden werd de Vegetarische Slager gekocht door Unilever. Maar de aandelen in Seepje zijn niet te koop, zegt hij. Als een van de grote concurrenten belangstelling mocht hebben, dan zouden ze ook het merk en de medewerkers kunnen verwerven, maar dat is volgens Gabriëlse nu 'niet aan de orde'.