Kinderen op de basisschool kunnen vanaf woensdag spelenderwijs verkeersles krijgen. Veilig Verkeer Nederland lanceert hiervoor een eigen Minecraft-game.
Op deze manier verkeersles krijgen, aanvullend op reguliere verkeerslessen, is "helemaal nieuw, op wereldschaal", zegt Veilig Verkeer Nederland (VVN), dat de game ontwikkelde.
Kinderen kunnen aan de hand van "verhaallijnen" binnen het spel in een virtuele wereld oefenen met wat ze via de zogenoemde VVN-verkeersmethode geleerd hebben. Zo moeten ze bijvoorbeeld verkeersborden op de juiste plaats neerzetten in het fictieve plaatsje Broekpoort. Ze krijgen dan "elke les nieuwe opdrachten om de inwoners te helpen om zich veilig door de stad te verplaatsen".
Met de game leren leerlingen '21e-eeuwse vaardigheden', zoals ict-vaardigheden, kritisch denken, samenwerken en probleemoplossend vermogen. "Met de VVN-versie van Minecraft gaan we dit voor het eerst inzichtelijk maken. Dat is zo cool. Niet alleen voor Nederland, maar ook internationaal. Minecraft ontstijgt daarmee het ‘spelletjesgevoel’ en bewijst aan ouders en leerkrachten zijn toegevoegde waarde", zegt Jeroen Strijbosch, die bij Microsoft verantwoordelijk is voor Minecraft in het onderwijs.
Het idee van de ontwikkeling van de speciale versie van Minecraft komt van een leraar van CBS De Herenweg, een basisschool in Wassenaar. Daar is de game ook gelanceerd, in aanwezigheid van Verkeersminister Mark Harbers en Onderwijsminister Dennis Wiersma. Op het moment dat zij dinsdagochtend het startsein gaven, speelden meer dan 10.000 leerlingen op honderden basisscholen het spel mee.
Richard Meijer, mede-eigenaar IT Randsteden, bouwde de Minecraft-wereld van VVN en ontwikkelde met IamProgrez ook de Minecraft Skill Builder. "Met deze tool kunnen we alle 21e-eeuwse vaardigheden uitmeten die een kind tijdens het spel gebruikt. We zijn de eersten ter wereld die dit kunnen. Na afloop van elk spel is je persoonlijke score af te lezen. De ontwikkeling van een individuele leerling is zo nauwgezet te volgen."
Volgens VVN blijkt uit onderzoek dat 82 procent van leerkrachten denkt dat leerlingen het gebruik van VVN Minecraft Educatie als een verrassende aanvulling op de verkeersles zullen waarderen. Verder zou 68 procent hebben aangegeven het onder deze omstandigheden, waarbij het gaat om gratis gebruik, zeker of waarschijnlijk te gaan gebruiken in de les.
Filmpje