Nonchalant zit de Catalaanse zangeres Aitana op de achterbak van een glimmend rode Amerikaanse oldtimer, gekleed in een tuinbroek van spijkerstof. Net steekt ze een frietje van McDonald’s in haar mond, het bakje met de bekende gele M op rode achtergrond duidelijk zichtbaar in haar andere hand.

Voor wie de boodschap niet meekreeg, staat op het raam achter Aitana ook nog een grote M, en uiteraard komt het bedrijf in het tekstje bij de Instragram-post voorbij: “Blij dat ik mijn eigen menu heb bij McDonald’s Spanje. McDonaldsXAitana.” In de reacties staan rijen smileys met hartjes als ogen, iemand reageert dat ze het wel duizend keer zal bestellen.

Iedere volwassen kijker begrijpt uiteraard gelijk dat Aitana – die twee foto’s later haar drie miljoen volgers nog trots een strak afgetrainde buikje toont – zelf nooit en te nimmer dat Aitana-menu van friet, burger met extra kaas, kipnuggets en een McFlurry zal bestellen. Het is de typische manier waarop artiesten en influencers via hun sociale media bijklussen.

De multinationals die onze wereld voorzien van ongezond voedsel weten allang: de meest effectieve reclame komt niet meer via een column in de krant of een flits op televisie. Je moet je merk verbinden aan iemand die dagelijks op miljoenen kindermobieltjes verschijnt. Maar als het aan de Spaanse overheid ligt, is dat binnenkort voorbij. Een wetsvoorstel stelt dat influencers en mensen die op wat voor manier dan ook rolmodel zijn voor kinderen tot en met zestien, voortaan geen rol meer mogen spelen in reclamecampagnes voor producten met veel suiker, vet of zout.

In Spanje – waar vier op de tien kinderen overgewicht heeft – vraagt de overheid zich al jaren af wat zij kan doen om consumenten gezonder te maken. In 2020 werd het ministerie van consumptie opgericht, geleid door communist Alberto Garzón grijpt het ministerie stevig in de vrije markt in om de Spanjaard gezonder te doen leven. Gokreclame is al aan banden gelegd, de Spanjaard wordt dringend opgeroepen minder vlees te eten; nu is ook de influencer aan de beurt.

Maar waar kan een influencer dan straks nog wel mee verdienen? vraagt Ibai Llanos – 6,7 miljoen volgers – zich af. “Cryptocurrency’s zijn een wereld waarin ik niet geïnteresseerd ben. Met banken wil ik niets te maken hebben. Uiteindelijk houd je niets over”, verzucht Llanos in een video op social medium Twitch. “Ik zal dan maar tomaten uit Almería gaan promoten.”