Een advocate die haar pincode afgaf aan een stagiair en vervolgens haar pensioenpot van 94.000 euro zag verdwijnen, krijgt een deel van dat geld toch terug van Rabobank. Volgens het hof reageerde de bank te laks.

De advocate kwam vorig jaar in het nieuws toen zij Rabobank voor de rechter sleepte met een claim van 45.000 euro.

De inmiddels 61-jarige vrouw heeft een eigen advocatenpraktijk, en legde op een spaarrekening bij Rabobank geld opzij voor haar pensioen. Begin december 2016 had zij haar pincode en rekeningnummer aan een stagiair gegeven, met de opdracht om transacties uit te printen.

In de ochtend van 25 januari maakte een onbekende - zonder medeweten van de advocate - met haar pinpas en pincode het volledige tegoed van 94.000 euro van haar spaarrekening over naar haar betaalrekening.

Die kleine ton werd vervolgens overgeschreven naar een ING-rekening van een zogenoemde 'geldezel'; iemand die zijn bankrekening in ruil voor een vergoeding laat gebruiken door criminelen.

Diezelfde avond belde de advocate de bank met de mededeling dat zij haar pas kwijt was. Daarbij vermeldde zij ook dat iemand anders haar pincode kende. Op dat moment was al 49.000 euro van de ING-rekening verdwenen.

Rabobank liet ING niet meteen weten dat dat geld mogelijk gestolen was, waardoor de criminelen de mogelijkheid hadden om ook de resterende 45.000 euro nog van de rekening te halen. Dat geld werd in de dagen erna afgeschreven, onder meer via een cashopname en de aankoop van een Rolex en fiches bij Holland Casino.

De advocate probeerde daarop een deel van haar schade te verhalen op Rabobank. Volgens de vrouw had haar bank sneller moeten handelen, en ING direct op de hoogte moeten stellen van het verdwenen pensioentegoed. Dan had ING de rekening van de geldezel kunnen blokkeren, en had nog 45.000 euro teruggehaald kunnen worden.

De rechtbank Amsterdam oordeelde in april 2021 anders. Volgens de rechter had de advocate 'grof nalatig' gehandeld door haar pincode aan de stagiair te geven en haar pinpas in haar tas op kantoor te bewaren. Omdat het haar eigen schuld was dat het geld verdween, zou de schade geheel voor haar rekening moeten komen.

Nu blijkt dat de vrouw in hoger beroep is gegaan, deels met succes. Het gerechtshof Amsterdam is het met Rabobank en de rechtbank eens dat de rekeninghoudster nalatig handelde door haar pincode te delen, maar vindt Rabobank ook deels aansprakelijk. Volgens het hof verzaakte de bank inderdaad haar plicht om adequaat te handelen om de schade van de rekeninghoudster te beperken.

Het hof oordeelt daarom dat het bedrag dat nog op de rekening van de geldezel stond op het moment dat de advocate de bank op de hoogte stelde van de situatie, voor de helft door Rabobank moet worden terugbetaald. Dat betekent dat de bank de vrouw 22.500 euro moet betalen.

Of de advocate ook aangifte deed tegen de stagiair en de geldezel en of zij zijn vervolgd, is onduidelijk. De vrouw wil geen toelichting op de zaak geven, en ook niet zeggen of zij tevreden is met de uitspraak van het hof.

De advocaat van Rabobank verwijst naar de bank, die echter geen commentaar zegt te kunnen geven. "Gezien de materie waarbij het gaat om een individuele klant kunnen we er niet in openbaarheid op ingaan", aldus woordvoerder Joris Hoff. "We reflecteren niet publiekelijk op individuele klantzaken."