Britse parkeerorganisaties zijn niet blij met de opmars van elektrische auto's. Vooral oudere parkeergarages kunnen instorten omdat de auto's een stuk zwaarder zijn. Garages die tientallen jaren geleden zijn gebouwd, zijn niet berekend op de grote bakken waarin we tegenwoordig rijden.
Volgens de British Parking Association zijn elektrische voertuigen soms wel 500 kilo zwaarder dan de tegenhanger die op benzine of diesel rijdt. De richtlijnen die voor het gros van de 6000 Britse parkeergarages zijn gebruikt bij de bouw, stammen uit de jaren zeventig. Toen waren auto's een stuk lichter dan nu, schrijft Daily Mail.
De meest populaire auto was destijds de Ford Cortina, die een luttele 960 kilo weegt. In de afgelopen decennia zijn bijna al onze auto's een stuk zwaarder geworden, zowel elektrische auto's als benzine- of dieselwagens. Zo weegt een Tesla al snel 1850 kilo, maar gaat een reguliere Volkswagen Golf ook al snel richting de 1400 kilo.
De organisatie maakt zich daarnaast zorgen over het feit dat steeds meer mensen voor een grote, zware SUV kiezen. Ook daar zijn de parkeerconstructies niet op berekend. "We moedigen eigenaren van oudere parkeergarages aan om te controleren hoeveel marge ze hebben", zegt bouwkundig ingenieur Chris Whapples van de BPA.