Britse jongeren die een op Google zoeken op een reisje naar Amsterdam, krijgen vanaf deze week een ontmoedigende boodschap te zien. Dinsdag lanceerde de gemeente de 'Stay Away'-campagne, gericht op Britten tussen de 18 en 35. Met de ontmoedigingscampagne wil de hoofdstad overlasttoeristen weren.
"Ben je op zoek naar een wilde nacht? Blijf weg", luidt een van de campagneboodschappen die zal worden ingezet op verschillende Google-zoektermen. Onder andere "stag party Amsterdam", "cheap hotel Amsterdam" en "pub crawl Amsterdam" worden getarget. De boodschap wordt ook voorzien van beelden van de gevolgen van overmatig drugs- en alcoholgebruik. Zo waarschuwen filmpjes voor een arrestatie, een strafblad of een ziekenhuisopname.
"Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken. Dan zeggen wij als stad: liever niet, blijf weg", aldus wethouder Mbarki van Economische Zaken en Aanpak Binnenstad. "Amsterdam is een wereldstad en daar hoort drukte en levendigheid bij, maar om onze stad leefbaar te houden, kiezen we nu voor begrenzing in plaats van onverantwoorde groei."
Naast de 'Stay Away'-campagne lanceert Amsterdam binnenkort de 'How to Amsterdam'-campagne. Daarmee wil de gemeente toeristen die tóch komen wereldwijs maken rondom de Amsterdamse etiketten.
"We informeren ze bijvoorbeeld via social media en met waarschuwingsborden op straat over het verbod op wildplassen, dronkenschap, geluidsoverlast en drugs bij straatdealers kopen", aldus de gemeente. De boodschappen zullen onder andere te zien zijn op schermen van hotellobby's.