In het noordoosten van Duitsland heeft een man op eigen initiatief een spoorwegovergang aangelegd. Hij deed dat bij een goederenspoorlijn achter zijn huis in Blankenberg, in de buurt van Rostock. De politie spreekt van een gevaarlijke situatie en heeft het treinverkeer stilgelegd.
De man zou een paar weekenden aan de overweg hebben gewerkt. Hij legde betonplaten en grind tussen de rails en haalde een hekje en verbodsborden weg. Daar kwam een waarschuwingsbord voor terug, met de tekst: 'Oppassen bij het oversteken'.
Waarom de man de overweg heeft aangelegd, is niet duidelijk. Het pad leidt naar een perron dat al lang niet meer wordt gebruikt.
Tegenover de politie verklaarde de man dat hij de overweg als vrijwilliger had vernieuwd. Spoorbedrijf Deutsche Bahn, dat het traject beheert, zegt juist dat op die plek nooit een overweg is geweest en dat er ook geen vergunning voor is afgegeven.
FotoIn dit geval moet ik toegeven dat het inderdaad een gevaarlijke situatie is. Het grind dat hij neergelegd heeft, ligt te hoog en te dicht op de rails zelf. Nu is de kans niet heel groot dat het sterk genoeg zal zijn om een trein omhoog te laten komen, maar die steentjes kunnen wel alle kanten op schieten door een voorbij razende trein.
Daarbij is het gebrek aan waarschuwingslichten en geluid ook een groot risico. Blinden en slechtzienden zijn van het geluid afhankelijk. Doven van het licht. En dan heb ik het nog niet eens over alle telefoon zombies die niet om zich heen kijken.
Quote:
Waarom de man de overweg heeft aangelegd, is niet duidelijk.
Om comfortabel aan de andere kant van het spoor te komen?
Ik heb even de situatie bekeken. Het betreffende woonhuis is zo te zien het voormalig station Blankenberg (Meckl) Ost, op
deze webpagina Empfangsgebäude der Nebenbahn genoemd.
Vóór
het pand op de Bahnhofsplatz staande is het nieuwe overgangetje rechts van het huis, terwijl de officiële overgang Hauptstrasse onmiddellijk links van het huis is. Dat maakt het motief voor de aanleg nog raadselachtiger.
Laatste edit 02-06-2023 08:35
aan.