Boetes moeten 30 procent lager, mensen pikken het niet meer
Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat de boetes voor te hard rijden of bellen achter het stuur met 30 procent omlaag gaan. Veel boetes zijn zo hard gestegen dat ze bang zijn dat burgers het straks niet meer pikken. Volgens het AD botsen het OM en het kabinet al langer over de hoogte van boetes.
Lichte en zware verkeersovertredingen liggen te dicht bij elkaar, waarschuwt het OM. Zo levert parkeren op een gehandicaptenplaats nu een hogere boete op, 440 euro, dan een mishandeling, vaak zo'n 400 euro.
Uit eerder onderzoek onder het Hart van Nederland-panel blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders hun rijgedrag niet aanpassen na het krijgen van een over meerdere boetes:
Het OM signaleert volgens de krant bij burgers, maar ook bij rechters en politieagenten, een "afnemend draagvlak" voor de steeds hoger wordende geldboetes. Ze waarschuwen dat dit ervoor zal zorgen dat agenten steeds vaker een waarschuwing geven in plaats van een boete. Maar ook dat burgers steeds vaker in beroep zullen gaan bij een boete.
Het kabinet besloot deze maand dat vanaf 1 januari 2024 de boetes met 10 procent omhoog gaan. Deels vanwege inflatie, maar voor een deel ook om gaten in de begroting van het kabinet te dichten.
Door rood rijden en onnodig links rijden kost je daardoor volgend jaar 300 euro en niet-handsfree bellen 420 euro. Stel dat daar 30 procent vanaf gaat, dan kost bellen achter het stuur 294 euro.
Achter de schermen klaagt het OM al langer bij het ministerie van Justitie, zegt de krant. Daarom besloten ze vorig jaar voor het eerst om de boetes waarvan ze zelf het bedrag mogen bepalen niet te verhogen. Dat mogen ze doen bij zwaardere zaken. Het kabinet verhoogde de boetes voor lichtere, veelvoorkomende vergrijpen wel.
"Als we dat niet zouden doen, zouden er in plaats daarvan bijvoorbeeld bezuinigingen moeten worden doorgevoerd", verdedigde minister Yesilgöz de verhogingen toen ze die in het voorjaar aankondigde. Ze meldde wel dat die niet in lijn waren met het advies van het OM.
Gerelateerde artikelen
Boetes opgelegd door de kapitein aan de schepeling mogen niet ten goede komen aan de reder of de kapitein.
Het zou wel zo consequent zijn als deze regel hier óók van toepassing zou zijn.
Boete;s worden niet opgelegd, zodat het veiliger wordt op de weg, maar om het domme uitgavepatroon van de regering recht te trekken.
Persoonlijk vind ik dat de boete voor bellen achter het stuur niet hoog genoeg kan zijn! Het aantal keren dat ik weg heb moeten duiken als voetganger zijnde omdat er weer idioten zitten te bellen achter het stuur zijn intussen niet meer op 1 hand te tellen. En dan heb ik het nog niet eens over al die domme jongeren op de fiets die denken dat de wereld vergaat als ze hun telefoon 5 minuten in hun zak moeten laten zitten.
Wat mij betreft kan het gewoon niet hard genoeg aangepakt worden.
@Cubbie: De pakkans is te klein. Als die verhoogd zou kunnen worden, is dat veel beter
Quote
@Cubbie:
Het aantal keren dat ik weg heb moeten duiken als voetganger zijnde omdat er weer idioten zitten te bellen achter het stuur zijn intussen niet meer op 1 hand te tellen.
Vergeet niet het aantal keren dat je als automobilist in de ankers moet omdat voetgangers en fietsers meer aandacht hebben voor dat hebbeding dan voor de omgeving.
@Cubbie: Waarom niet artikel 5 er bij zetten. Het rijbewijs kwijt raken doet veel meer dan een boete.
Ik heb mijn boetes van vroeger nu weer eens opgezocht en het blijkt nog steeds zo te zijn als toen.
Je mag verkeerd geparkeerd staan voor € 100,00 en 10 km te hard rijden voor € 77,00.
Ik stond eens op een plek voor vergunninghouders omdat ik me in de dag vergist had, deze boete was toen fl. 90,00 (en een betaald kaartje) en ik kreeg in dat jaar een boete voor te hard rijden (waarbij je iemand wel schade kunt aanbrengen, wat je geparkeerd niet doet) voor fl. 29,00.
De bedragen zijn iets naar elkaar toe getrokken maar nog steeds is een stilstaande auto gevaarlijker dan iemand ondersteboven rijden met 10 km te hard gaan met diezelfde auto.
Boete voor mishandeling € 400, boete voor parkeren op invalide plaats € 440.
Nou, dan is het goedkoper om iemand die nog niet invalide is, invalide te rammen om diens parkeerplaats in te pikken. Ja, je kunt wel weer zien dat ik moraaltheologie heb gestudeerd.
gingen vorig jaar de bedragen ook al niet omhoog omdat door wegwerkzaamheden een heel aantal trajectcontoles niet in werking waren en men dus ook geld mis-liep?
@MIADIA: Te hard rijden => vrijwillig belasting betalen.
Brrr
@Emmo: of dat ze te weinig geld binnen harkten omdat traject controles kennelijk wél werken, mensen gaan zich toch een beetje beter aan de snelheid houden... maar dat is natuurlijk niet de bedoeling!
niet veiliger rijden, maar meer geld!
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: