Car carrier ‘Glovis Sun’ kan door ICO in Zeebrugge niet gelost worden, omdat er zich duizenden wolfspinnen aan boord bevinden. Een gespecialiseerde firma is bezig met het verwijderen van de spinnen en spinrag. Het gaat om een ongevaarlijke soort, maar er worden geen risico’s genomen.
Het 199 meter lange schip met een capaciteit van meer dan zesduizend auto’s vaart voor de Zuid-Koreaanse rederij Glovis op de rotatie Afrika-Europa. Meteen bij aankomst bleek er iets merkwaardigs aan de hand: in het ruim werden duizenden spinnen aangetroffen en heel wat auto’s waren met spinrag bedekt.
‘De havenkapitein is meteen op de hoogte gebracht’, bevestigt woordvoerder Ines Bommarez van ICO Terminals. Het schip werd afgesloten en in samenwerking met de scheepvaartpolitie werden de experts van SOS Reptiel geconsulteerd. ‘Het bleek te gaan om de wolfspinnen, een ongevaarlijke soort, maar wel een exoot die je liever niet aan land laat gaan.’
‘Hoewel er van de lading slechts iets meer dan honderd auto’s voor onze terminal bestemd waren, is er toch besloten van het volledige schip af te sluiten en te reinigen. Niemand wil immers dat spinnen overblijven en naar de volgende havens doorreizen. Een gespecialiseerde firma is bezig met het bestrijden van de spinnen met biologische middelen die op zich niet schadelijk zijn voor de mens en de omgeving. Vandaag wordt gecheckt of alles weer in orde is. Dan zou het voor ons bestemde deel van de lading normaliter gelost kunnen worden. Voor de veiligheid en gezondheid van de mensen die aan boord gaan en met de auto’s zullen rijden, nemen we geen enkel risico’, zegt Bommarez.
Het is nog niet duidelijk waar de spinnen aan boord kwamen. Het gebruikelijke vaarschema kan variëren vanuit Durban of Port Elisabeth in Zuid-Afrika. Als eerste halte in Europa vertrok de ‘Glovis Sun’ op zondag 14 juli in Vigo (Spanje). Na Zeebrugge wordt het schip op zondag 21 juli verwacht in het Duitse Emden en vervolgens in Bremerhaven.