Een chauffeur van transportbedrijf Schenk is op staande voet ontslagen omdat hij rommelde met de zogenoemde dodemansknop in zijn tankwagen. De man wilde zijn baan terug, maar ving bot bij de rechter. Ook ontvangt hij geen cent ontslagvergoeding.
De uit Roemenië afkomstige chauffeur werkte sinds de zomer van 2021 voor het transportbedrijf. Hij reed onder meer met tankwagens vol CO2-gas.
Enkele jaren geleden werd een nieuwe veiligheidsmaatregel ingevoerd bij het transportbedrijf en deed de dodemansknop zijn intrede. Deze knop aan de achterkant van de tankwagen moet bij het lossen van gas om de drie minuten worden ingedrukt door de chauffeur. Als dit niet gebeurt, wordt het lossen van het gas om veiligheidsreden onderbroken. Daarmee moet worden voorkomen dat er iets misgaat en er CO2 ontsnapt.
Vóór de invoering van het veiligheidssysteem werden de chauffeurs van Schenk allemaal getraind. Omdat daarbij al bleek dat niet iedereen even blij was met de nieuwe werkwijze, stuurde de werkgever de chauffeurs ook een mail met de waarschuwing dat het ontduiken ervan direct zou leiden tot ontslag.
In februari van dit jaar ontdekte de werkgever dat de Roemeense chauffeur een technisch foefje had gevonden om het gebruik van de dodemansknop te omzeilen. De man had in het kastje achter de knop een stroomdraadje aangelegd, waardoor het systeem buiten werking was gesteld. Zo kon hij de inhoud van zijn tankwagen lossen zonder de knop te hoeven indrukken.
Na ontdekking ontsloeg het bedrijf de chauffeur op staande voet. Voor het bedrijf was het naar eigen zeggen "onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat een chauffeur een systeem, dat dient voor de eigen veiligheid en ook de veiligheid van de directe omgeving, bewust onklaar heeft gemaakt".
De man nam daarmee echter geen genoegen. Hij stapte naar de rechter om zijn baan terug en zo'n 15.000 euro aan achterstallig salaris te eisen. De chauffeur erkende dat hij het veiligheidssysteem had gemanipuleerd, maar vond het ontslag daarvoor een te strenge straf. Hij wees erop dat hij 2,5 jaar uitstekend had gefunctioneerd en dat hij de kostwinner is van een gezin met twee kinderen.
Bovendien zou het tot gevaarlijke situaties kunnen leiden als hij tijdens het lossen in de buurt zou blijven van de dodemansknop, aldus de chauffeur. Volgens hem zou de afstand met de noodknop, die zich aan de zijkant van de vrachtwagen bevindt, te groot zijn.
Uit een maandag verschenen uitspraak van de rechtbank Rotterdam blijkt dat de kantonrechter niet gevoelig is voor zijn argumenten. De rechter oordeelt dat de manipulatie van het systeem kan leiden tot gevaarlijke situaties, en dat zijn werkgever de chauffeur daarvoor mocht ontslaan. "Van Schenk, voor wie veiligheid heel belangrijk is, kan redelijkerwijs niet worden gevergd dat zij de arbeidsovereenkomst met de chauffeur laat voortduren."
Ook vindt de rechter dat de chauffeur niet aannemelijk wist te maken dat het gebruik van de dodemansknop juist gevaarlijke situaties oplevert. Er zou tijd genoeg zijn om eventueel ook de noodknop te bedienen.
De man krijgt dus zijn baan niet terug en kan ook fluiten naar een ontslagvergoeding. Omdat het ontslag aan hemzelf te wijten is, kan hij waarschijnlijk ook geen aanspraak maken op een werkloosheidsuitkering.