Meer Chinezen gaan tijdens deze landelijke vakantieweek, de 'Gouden Week', op reis naar Europa en andere verre bestemmingen. Het aantal boekingen voor vluchten en hotels in het buitenland is flink gestegen ten opzichte van dezelfde vakantieperiode vorig jaar, meldt persbureau Bloomberg op basis van gegevens van reisorganisaties en analisten.
1 oktober is een nationale feestdag vanwege de stichting van de Volksrepubliek China en gaat gepaard met een zogeheten Gouden Week. Veel Chinezen zijn dan vrij en gaan op vakantie.
Het aantal geboekte internationale vliegtickets is verdubbeld en met name reizen naar Europa zijn sterk toegenomen. De reistak van Alibaba meldt dat het aantal reserveringen voor het huren van een auto in het buitenland met 150 procent is toegenomen vergeleken met 2023. Het aantal cruisevakanties is zeven keer zo hoog als vorig jaar.
Aziatische bestemmingen zijn in trek, maar er is ook een sterke groei in boekingen naar voor Chinezen verre bestemmingen zoals België en Kroatië. Naar verwachting komt de aankomende Gouden Week het dichtst bij het niveau van voor de pandemie dan welke andere Chinese vakantieperiode dan ook sinds de heropening van het land.
Het herstel van het Chinese toerisme is een belangrijke graadmeter voor de wereldwijde reisindustrie. In 2019 maakten Chinezen 170 miljoen tripjes naar het buitenland en daarbij gaven ze omgerekend zo'n 217 miljard euro uit. Daarmee was het land goed voor 14 procent van de wereldwijde uitgaven aan toerisme.