Een opmerkelijke schadeclaim in de VS. Een Airbnb-verhuurder beschuldigde een vrouw van het veroorzaken van duizenden euro's aan schade in het gehuurde appartement. Airbnb nam die claim over en vroeg ruim 6000 euro schadevergoeding. De vrouw ontkende verantwoordelijk te zijn en ging in beroep. Met succes: een foto die als bewijs diende voor de gemaakte schade bleek te zijn gegenereerd door AI.

De vrouw uit Londen had voor 2,5 maand een appartement in New York gehuurd. Maar omdat ze zich niet veilig voelde in de buurt waar ze verbleef, besloot ze eerder te vertrekken. Niet lang daarna begon voor haar de ellende. De eigenaar van het appartement beweerde dat ze voor duizenden euro's aan schade had veroorzaakt, schrijft de Britse krant The Guardian.

Zo zou de vrouw onder meer op het matras hebben geplast en een robotstofzuiger, magnetron, de bank en de televisie hebben beschadigd. Ook zou de houten salontafel een flinke scheur hebben. Juist de foto's die dienden als bewijsstuk voor de gebroken salontafel, waren uiteindelijk de redding voor de vrouw.

De vrouw ontkende ook maar iets gedaan te hebben. Ze beweerde dat in de zeven weken dat ze in het pand verbleef, ze slechts twee keer een gast had ontvangen. Ze zei ook dat een persoon die aanwezig was bij het uitchecken onder ede zou kunnen verklaren dat haar verhaal klopte. Toch was Airbnb van mening dat de vrouw een schadevergoeding moest betalen van zo'n 6000 euro.

De vrouw ging in beroep tegen de beslissing van Airbnb. Ze merkte op dat de foto's van de salontafel onverklaarbare verschillen lieten zien. "Ik heb duidelijke verschillen aangetoond in de foto's die duiden op manipulatie. Maar ze negeerden mijn uitleg en bewijzen volledig", zegt de vrouw tegen The Guardian.

Nadat die krant vragen stelde aan Airbnb, draaide het bedrijf bij en kreeg de vrouw een tegoed van 500 Britse pond aangeboden op haar account. Toen ze dit weigerde, deed het bedrijf een voorstel om een vijfde van de kosten van de boeking te vergoeden: 854 Britse pond. Uiteindelijk kreeg de vrouw het volledige bedrag teruggestort: 4269 pond (4892 euro).

De man die de klacht had ingediend is door Airbnb gewaarschuwd. Als hij zich nog een keer zou misdragen, zal zijn account worden verwijderd. Airbnb gaf aan dat de beelden die hij had ingediend niet konden worden geverifieerd.

Het bedrijf bood de vrouw excuses aan en zei te gaan onderzoeken welke fouten zijn gemaakt bij het behandelen van haar zaak. "Mijn zorg is dat toekomstige klanten slachtoffer kunnen worden van soortgelijke fraude en niet de middelen hebben om zich te verweren", zei de vrouw.