Een ongelukkige gamer is sinds januari al aan zijn twaalfde Xbox 360 toe. De vorige elf exemplaren waren allemaal buiten zijn schuld om defect geraakt. Een ongelukkig toeval of valt hier een patroon uit af te leiden?
Justin Lowe , een toegewijde gamer uit de Verenigde Staten, schafte zich een maand na de officiële lanceerdatum een gloednieuwe Xbox 360 aan. Hij had enkele weken plezier van het apparaat, waarna het zonder duidelijke reden ophield met afspelen. Nadat hij zijn exemplaar ter vervanging opstuurde, begon de ellende. Drie nieuwe machines gaven de beruchte 'ringen des doods', een signaalcombinatie die aangeeft dat de XBox 360 een hardwaredefect heeft. Twee exemplaren legden het loodje door leesfouten en twee vervangende 360's reageerden al niet meer toen ze voor de eerste maal uit de doos kwamen. De andere problemen hadden te maken met onduidelijke audio- of videostoringen. Eén Xbox 360 spande de kroon door onverwachts te exploderen.
De verbijsterde Lowe, die na alle commotie nog steeds tevreden was met de behulpzame helpdesk van Microsoft, vertelde zijn verhaal aan gamesportaal 1up.com. Het relaas van de pechvogel was zo ongelofelijk dat hij op verschillende forums voor leugenaar werd uitgemaakt. Tevreden Xbox 360-bezitters dachten te maken te hebben met een grapjas die de naam van Microsoft door het slijk wilde halen. Justin loste dit op door naar de Xbox-helpdesk te bellen en zijn gesprek met de medewerker op te nemen. Hij liet de man alle referentienummers van retourzendingen stuk voor stuk opnoemen om aan te tonen dat hij de waarheid sprak.
Lowe's lange lijdensweg kan een toevallige samenloop van omstandigheden zijn, maar het is zeker niet de eerste keer dat er geklaagd wordt over defecten van de nieuwe generatie Xboxen. Het Nederlandse onderzoeksprogramma Kassa deed een uitgebreide test met de spelcomputers, nadat ze ruim duizend klachten binnenkregen over bekraste spellen. Zonder dat gamers hun console bewogen, veroorzaakte de Xbox 360 in meerdere gevallen krassen op de spelschijven. Microsoft wilde in eerste instantie niet reageren op de beschuldigingen en zei dat de Xbox 360 in stabiele toestand geen schade kon veroorzaken. Later krabbelde het bedrijf terug en stuurde Kassa een verklaring, waarin stond dat "als gevolg van regelmatig gebruik er krassen op disks kunnen ontstaan."
Microsoft beloofde dat gedupeerde Nederlandse klanten hun beschadigende Xbox 360 mochten komen vervangen. De Europese Commissie is inmiddels op de hoogte van de problemen met de krassen. Commissaris Meglena Kuneva sprak begin juni tijdens een bezoek aan Nederland met vertegenwoordigers van de Consumentenbond en Kassa. Kuneva heeft Microsoft daarna schriftelijk om opheldering gevraagd over de verdachte beschadigingen. Het bedrijf heeft hier nog altijd niet op gereageerd.