Verpleger vliegt bijna uit vliegtuig
Een verpleger heeft in de VS moeten vechten om niet uit een vliegtuig te worden gezogen, nadat een raam van de cabine was weggevlogen. Het medisch vli
lees verder bij HLN »Gerelateerde artikelen
tja.. sterke handen kunnen dus best handig zijn
Het is toch ijzig koud op die hoogte???
als je zo'n verpleger heb als patient dan zit je goed, das duidelijk
Respect voor die man, lijkt mij een horrorervaring.
wow ff dik respect voor hem, koel gebleven onder die omstandigheden!
Een bikkel van een verpleger dus.. And a sense of duty ook nog..
Allemaal goed en wel. 18 hechtingen, waarschijnlijk een schok etc en de volgende dag alweer aan het werk. Stoer verhaal maar zelfs als je het zelf heel graag wil lukt het niet eens. Net zo'n nep onzin verhaal als muziek spelen in Antartica.
als hoogvlieger is hij geslaagd
En het kussen werd niet weggezogen?
Quote Wien:
Het is toch ijzig koud op die hoogte???
vandaar misschien dat bloeden.....
Ik heb het bericht al eerder ergens gelezen deze week, en toen vroeg ik mij af of dat dit wel mogelijk is? Bij Mythbusters hebben ze dit namelijk al een keer getest en er gebeurde dus niks...
mijn idea exactly, de zuigende kracht is inderdaad helemaal niet zo hoog, maarja het is n ooit getest op 6000 meter hoogte dus wie weet, en als je met je hoofd tegen het raam zat zoals je voreger uit het raam keek in de auto dan is het wel mogelijk hoor.
t kan wel, pas nog op National Geographic (air crash investigation): boeing 747 in 1988 ging cabriovliegen
, toen was een stewardess weggezogen.
Zo'n raam wordt meestal echter weggeblazen door de cabinedruk, en dan word je pas weggezogen
Maar zo'n raam is meestal niet groot genoeg om iemand door weg te zuigen. In ieder geval zal je nog wel ff staan na te trillen als je weer veilig geland bent
Volgens mij gewoon een: [img]http://www.jenablog.nl/images/broodjeaap.jpg[/img]
Bommetje
Quote Jeffrey:
maarja het is n ooit getest op 6000 meter hoogte dus wie weet,
dat is et dus wel...
ze hadden een paar test dummies en een paar medewerkers in harnassen...en toen gooide ze een nooddeur open ofzo, of iig, ze maakte een opening....er gebeurde niks, pas toen ze de dummie op een halve meter van de opening zette werd die uit het vliegtuig gezogen... Dus...
Stel dat het gat 30 x 30 cm is, is dat een oppervlakte van 900cm2. Druk verschil is iets van 1 kg/cm2. Dus er staat een druk van 900kg op je hoofd en op de constructie. Zeg maar een middenklasse auto. Als je dat kan tegen houden vliegt je niet uit, zo niet dus wel. Of de constructie begeeft het met ander woorden het gat wordt groter dan is er geen houden meer aan.
Er was al eerder zo iets gebeurd met een piloot toen de voorraam eruit vloog. Drie mensen hebben zijn voeten vastgehouden terwijl half zijn lichaam al, buiten zit. Hij heeft het overleeft,
p=F/A
druk in de cabine is iets lager dan 1
luchtdruk op 6000 meter is iets lager dan 0,5 verschil is dus slechts de helft
er wordt gerekend in SLI eenheden dus N/m2 en niet Kg/cm2
de druk is dus een heel stuk kleiner overdreven en tuurlijk de schok werken mee aan het verergeren van het verhaal.
er is op een gegeven moment zelfs een vliegtuig geland die de helft van de bovenkants msite en daar is ook niemand uit gezogen dus het valt allemaal wel mee
13 hechtingen... je had beneden kunnen liggen.vette mazzel
Je vergeet de zuigende werking van de snelheid mee te rekenen. Als je dat mee telt komt ja aan 1 bar druk verschil.
Dat vliegtuig zonder bovenkant weet ik. Dat was de 737 van aloha. Er was 1 stewardes weggezogen. De rest bleven zitten vermoedelijk omdat zij nog riemen aan hadden.
Er was ook een 747 van United die boven Hawaai een vrachtdeur verloor, Een groot oppervlakte eromheen werd weggerukt en iets van 15 stoelen met passageirs waren verdwenen.
De druk in de cabine is lager dan hier op de grond maar hoger dan in de lucht om het vliegtuig heen op die hoogte, maar als er een gat in dat vliegtuig zit, dit raam dus, dan stroomt die opgebouwde druk van die cabine naar buiten tot dat de luchtdruk gelijk is aan de luchtdruk buiten het vliegtuig.Dus als je zodra je er uit wordt gezogen(half) meteen weer gaat proberen om jezelf naar binnen te krijgen is dat veel lastiger dan dat je wacht tot de druk aan beide kanten van het raam gelijk is. Dan heb je alleen nog last van de RAM air, de wind die langs het vliegtuig gaat.Je kunt het dan vergelijken met dde auto die 750 Km per uur rijdt, dan half uit het raam gaan hangen en dan proberen om er weer in te komen. Dan komt de kou er nog bij. Op een hoogte van 30.000 Ft is de temperatuur precies -56 graden celcius. Ik weet niet wat de temp is op 6.000 meter.
Het is iniedergeval wel een sterk verhaal!!Die piloot die uit zijn cockpit raam werd gezogen heeft het wel overleefd maar hij heeft echt wel geluk gehad, hij was meer dood dan levend toen ze eenmaal op de grond waren...
Budget Airlines, a great way to fly. An experience you are not likely to forget.
Quote De Paus:
Budget Airlines, a great way to fly. An experience you are not likely to forget.
Je mag alles van dichtbij bekijken
Dit onderwerp doet me denken aan een forum elders op internet waar piloten met elkaar over iets in discussie gingen. Ik geloof dat ik weer lekker duidelijk ben.
In Amerika kunnen ze bijna alles en zijn het bijna altijd helden.
over geluk gesproken.
ik denk dat het wel een kick geeft als je van zo hoog naar beneden valt.
*idee*
Omg
Ik... Ik wil niet!
En dan dat kussen onder het hoofd van een patient wegtrekken om het bloeden te stoppen, wat een schandvlek!!
Artsen zonder grenzen heeft al besloten het voorval goed te bestuderen en het eventueel toe te passen als werkmethode..
met parachute danwel..
En zo worden nog meer mensen wereldwijd geholpen..
Dank zij de HALO_nurses van A.Z.G
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: