Quote Harold:
Vrouwen maken gemiddeld veel minder kilometers dan mannen. Relatief gezien maken ze meer ongelukken.
Klopt. Meeste beroepsrijders zijn nog steeds mannen, omdat die vaker over de benodigde rijvaardigheid beschikken, en minder moeite hebben met het vele van huis zijn. Meeste mensen die voor hun beroep veel kilometers moeten maken zijn mannen. (Denk aan handelsreizigers. Die kunnen niet noodzakelijk goed rijden maar mannen verkopen ook nog steeds beter dan vrouwen.) Daarbij maken mannelijke forensen meer kilometers dan vrouwelijke, omdat mannen over het algemeen meer 'kleine ongemakjes' voor hun baan over hebben dan vrouwen. (Dat is ook één van de redenen dat mannen nog steeds meer verdienen dan vrouwen, al hebben vouwen vaker betere secundaire arbeidsvoorwaarden.)
De reden? De hormonen die maken dat jongetjes een 'mannelijk' lichaam ontwikkelen (groter en sterker enzo) werken ook in op de hersenen. Mannen hersenen denken ruimtelijk en zijn heel goed in het inschatten van snelheid en massa. Vrouwen denken relationeel. (Vraag een man waar de room staat in de koelkast en hij zegt: 'tweede schap, linksachter', stel de vraag aan een vrouw en ze zegt: 'naast de kaas'.) Eén op de zoveel vrouwen heeft als kind een hogere dosis testosteron in haar bloed, en is later sportiever, beter in wiskunde, en een betere autorijdster dan andere vrouwen (en mogelijk mannen). Geslacht zegt dus vrij weinig in individuele gevallen.
Sorry voor de lange post.