Een ambitieuze studie van de universiteit van Mainz heeft uitgewezen dat vijf procent van alle spelers van online computerspellen te classificeren zijn als verslaafd. Voor het onderzoek werden 10.000 computergebruikers tussen 14 en 25 jaar oud geïnterviewd.
De resultaten van het onderzoek werden besproken tijdens een mediavakbeurs in Leipzig. Opmerkelijke conclusie uit het onderzoek is niet alleen dat vijf procent verslavingsverschijnselen vertoont, maar dat de helft van de 'spelverslaafden' zich ervan bewust is dat er sprake is van verslaving.
De groep die het dwangmatige spelen in zichzelf herkent, zit minstens 60 uur per week online, stelde socioloog Udo Thiedeke tijdens de beurs. "De personen om wie het gaat hebben in het echte leven moeite met het leggen van contacten. Ze zien de online wereld als een soort ventiel, om toch controle uit te kunnen oefenen", aldus Thiedeke.
In tegenstelling tot de begintijd van internet zijn er nu ook vrouwen onder de internetverslaafden te vinden. Thiedeke ziet echter niet louter slechte kanten aan veel op internet zitten - het kan ook "een school voor het echte leven zijn."
Waar iemand in de eerste indruk van hooguit een paar seconden wordt afgeserveerd, kan online het beeld van iemand nog worden bijgesteld, aldus de onderzoeker. Daarnaast moeten online contacten intensief worden onderhouden, om te voorkomen dat ze verloren gaan.