Quote
Sjaak:
@Linda: parels zijn behoorlijk hard. Ik meen zelfs, dat handelaren erop bijten om te zien of ze echt zijn.
Klopt niet helemaal. Parelhandelaren wrijven de parel tegen hun tanden om de echtheid te controleren. (Parels voelen ruw aan tegen het tandglazuur, kunstparels glad.) Op iets dat even hard is als (of misschien zelfs harder dan) je eigen tanden moet je nauurlijk niet gaan bijten. Op goud werd wel gebeten, maar dat was juist omdat gedegen goud relatief zacht is. Afhankelijk van met welke metalen, en hoeveel daarvan, het gelegeerd wordt kan de hardheid echter aardig oplopen.
Overigens is een 'echte' parel nog geen 'natuurlijke' parel. Gekweekte parels worden immers door hetzelfde beestje gemaakt, dus de buitenkant is hetzelfde. Het verschil zit `m in de kern. Bij natuurlijke parels is dit meestal een klein zandkorreltje dat op een lastig plekje terecht is gekomen. Bij gekweekte parels is dit een volmaakt rond bolletje, dat al een redelijke omvang heeft, omdat we wel joekels van parels willen, maar er niet te lang op willen wachten.
Wat hieruit volgt is op een enkele parel wat lastiger te beoordelen, maar op complete parelsnoeren al snel evident:
a) Een snoer kweekparels is veel lichter dan een snoer natuurlijke parels van dezelfde grootte. (De kunstkern is aanmerkelijk lichter dan parelmoer.) Probeer je voor te stellen dat het eigenlijk massief steen is, zo zwaar moet het aanvoelen.
b) Als de afzonderlijke parels een opvallende onderlinge gelijkenis hebben (zelfde kleur en omvang, allemaal perfect rond) is dat ook een sterke aanwijzing - maar geen bewijs! - dat het niet om natuurlijke parels gaat. Die ontstaan bij toeval op verschillende tijdstippen op verschillende plaatsen vanuit een kern die om te beginnen al zelden volmaakt rond is.
c) Inspecteer bij een snoer het gaatje met een vergrootglas. Bij kweekparels kun je soms de overgang tussen kern en parelmoer onderscheiden. Bij 'kunstparels' is de 'parelmoer' (traditioneel vervaardigd van vissenschubben opgelost in azijn) vaak een beetje afgebladderd rond het rijggat.
Wat snoeren van natuurparels zo duur maakt is niet de prijs van de individuele parels, maar het feit dat het zo`n karwei is allemaal parels van dezelfde kleur en gaafheid te vinden. (Het grootte probleem wordt meestal opgelost door de parels op grootte te sorteren en van klein bij de uiteinden naar groter in het midden te laten oplopen.)